A Ptk. vitatott társasági jogi szabályai és a cégeljárások első tapasztalatai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Wolters Kluwer Jogi Konferencia társasági jogi szemináriumának egyik központi kérdése volt, csorbul-e az új Ptk. gazdasági társaságokra vonatkozó szabályainak kiszámíthatósága a diszpozitív és a kógens normák egymástól való elhatárolásának nehézségei miatt.


A Visegrádon megrendezett I. Wolters Kluwer Jogi Konferencia társasági jogi kerekasztal-beszélgetésének résztvevői az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) társasági jogi szabályozását vizsgálták –hivatásukból fakadóan eltérő megközelítéssel. A három előadó, így dr. Dzsula Marianna (bíró, Debreceni Ítélőtábla Polgári Kollégiuma), dr. Tomori Erika (ügyvéd, Gárdos-Füredi-Mosonyi-Tomori Ügyvédi Iroda) és dr. Molnár Gábor (ügyvéd, DLA Piper Horváth és Társai Ügyvédi Iroda) egyetértett abban, hogy az új Ptk. nagyon jól sikerült (mű)alkotás, a kezdeti nehézségek, tisztázatlan kérdések pedig természetes utózöngéi egy ilyen nagy volumenű kodifikációs munkának.

A beszélgetés gondolati íve az általánostól haladt a konkrét felé. Molnár Gábor ugyanis az egész társasági jogon átívelő kérdéseket vizsgált, ez után Dzsula Marianna ezeknek az általános problémaköröknek a bírói gyakorlatban konkrétan realizálódó, és ezáltal szükségszerűen konkrétabb vetületét elemezte, Tomori Erika pedig a társasági jog egy speciális szeletére fokuszált, amely megfelelően összpontosította az első két előadó által is vizsgált általános kérdéseket.

Molnár Gábor előadása három pillérből állt. Először azt vázolta, hogy a Ptk. Harmadik Könyvével kapcsolatban mik azok az általános tapasztalatok, benyomások, amikkel az elmúlt egy évben a gyakorló ügyvédek szembesültek. A második pillérben azokat a „finomítási irányokat” ismertette, amelyek a felmerült problémák megoldásához vezethetnének, a harmadik pillérben pedig kitért arra, hogy véleménye szerint mely pontokon lehetne helye a szabályozás finomításának.

Első általános tapasztalatként azt említette, hogy a gazdasági társaságok új szabályozási koncepciója – amely egyfelől a háromlépcsős szabályozási struktúrát, másrészt pedig a reguláció részletezettségének csökkenését és a részletszabályok külön jogszabályokba való átkerülését jelenti – a Ptk.-t egy fokkal kevésbé „felhasználóbarát olvasmánnyá” tette. A második általános tapasztalat az, hogy habár a gazdasági társaságok szabályozásának csiszolódási folyamatában (1988, 1997, 2006) a Ptk. vitathatatlanul egy további előrelépést jelent, még mindig maradtak továbbfinomítandó pontok.

Molnár Gábor szerint az első ilyen a szabályozás kiszámíthatósága és ezzel összefüggésben a jogbiztonság követelményének érvényesülése. A Ptk. gazdasági társaságokra vonatkozó szabályainak kiszámíthatósága elsősorban a diszpozitív és a kógens normák egymástól való elhatárolásának nehézségei miatt csorbul. Az eltérést engedő és az azt semmissé minősítő normák felismerésének akadályozottsága pedig végeredményben kontraproduktívvá teszi a szabályozást, mert ahelyett, hogy a felek autonómiája kiteljesedne, a befektetők a jogi kockázatok elkerülése érdekében akár még merevebben fogják alkalmazni a Ptk.-t, mint annak idején a főszabály szerint kógens – a gazdasági társaságokról szóló – Gt.-t alkalmazták. A diszpozitivitás és kógencia ingoványos határterületeiként említette Molnár Gábor többek között a szavazati arányokra vonatkozó rendelkezéseket, rámutatva arra: jóllehet a Ptk. kimondja, hogy a háromnegyedes szótöbbséget előíró rendelkezésektől el lehet térni (Ptk. 3:19 §), nem egyértelmű, hogy milyen megítélés alá esnek azok az esetek, amikor a törvény legalább háromnegyedes szótöbbséget kíván meg (pl. 3:102. §, 3:276. §). Felmerül ugyanis a kérdés, vajon ezek a rendelkezések is diszpozitívak-e, vagy csak klaudikálóan kógensek. Az eltérést tiltó normák beazonosítása még olyan, első ránézésre evidensnek tűnő esetekben is problémás lehet, amikor a rendelkezés nyelvtanilag egyértelműen kötelező, parancsoló jellegű (pl.: kell, nem lehet). Ilyenkor is felmerülhet ugyanis a kérdés, vajon tényleg tiltott-e az eltérés vagy csupán egy kötelezést tartalmazó készenléti szabállyal van dolgunk (pl.: 3:183. §, 3:112. §).

Molnár Gábor szerint habár a gazdasági társaságok szabályozásának csiszolódási folyamatában (1988, 1997, 2006) a Ptk. vitathatatlanul újabb előrelépést jelent, még mindig maradtak továbbfinomítandó pontok

A finomítás második iránya a konzisztencia kérdéskörével foglalkozik. Molnár Gábor meglátása szerint a Ptk. egyes szakaszainak szövege, szövegezése nincs összhangban más szakaszokkal (pl. 3:184. § és 3:261. §; 3:174. § és 3:222. §), valamint fellelhetőek külső inkonzisztenciák is (pl. az Sztv.-vel, a Kttv.-vel). E következetlenségek egy része csak szépészeti szempontból zavarja az olvasót, de a lényegi kérdéseket érintő következetlenségeket korrigálni kell.

A finomítás intézményi kérdései kapcsán Molnár Gábor hangsúlyozta: a fenti problémákkal összhangban felmerülő szükséges korrekció elvégzéséből nem szabad presztízskérdést csinálni, a bizonytalanságokat minél hamarabb és minél hatékonyabban meg kell szüntetni. Mindez pedig egyrészt terhet ró a bíróságokra, azáltal hogy megköveteli a jogértelmezés egységességének a kialakítását, és a megfelelően indokolt döntéssekkel a jogalkalmazással is feloldható bizonytalanságok megszüntetését. Másrészt a kodifikációs bizottságnak sem szabad hátradőlnie: attól még, hogy „a gép forog”, az alkotónak folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a működést, és többek között például implementációs szabályokkal elő kell segítenie a jogalkalmazás gördülékenységét. Mindemellett pedig a jogalkotónak és a kormányzatnak késznek kell lennie a szükséges módosítások, korrekciók elvégzésére, és ennek sikeressége érdekében törekednie kell arra, hogy minél több irányból becsatornázódjanak a tapasztalatok. Molnár Gábor javaslatként fogalmazta meg egy ütemezett felülvizsgálat (pl. a hatályba lépés után két évvel) intézményesítését is.

Dzsula Marinna a Ptk.-val kapcsolatban felmerülő problémák finomításának Molnár Gábor által vázolt intézményi lehetőségeihez kapcsolódva számolt be arról, hogy a bíróságokon, különös tekintettel a Debreceni Ítélőtáblán, milyen törekvések vannak a Ptk. gazdasági társaságokra vonatkozó szabályaival kapcsolatos jogértelmezési kételyek feloldására, valamint arról, milyen eredmények születtek eddig a jogértelmezés egységesítésében. Előadásában a Ptk. egyes rendelkezései diszpozitivitásának korlátait vizsgálta.

Dzsula Marinna a bíróság ama törekvéset is vázolta, melyekkel a Ptk. gazdasági társaságokra vonatkozó szabályaival kapcsolatos jogértelmezési kételyek feloldására tesznek kísérletet

A diszpozitivitás megítélésével kapcsolatban felmerülő problémák felsorolásából jól látszott, hogy a bíróságok nagyon hasonló dilemmákkal szembesülnek, mint az ügyvédek. Dzsula Marianna szerint a legnagyobb bizonytalanságok többek között abból fakadnak, hogy nem egyértelmű, kit kell kisebbségen érteni, és hogy hogyan értelmezendő a kisebbségek jogainak fogalma, másrészt: hogyan kezelhető az a helyzet, hogy alapításkor még nincsenek munkavállalók és hitelezők, pedig a diszpozitivitás egyik korlátja éppen ezen csoportok jogaihoz kapcsolódik. Mindezeken túl értelmezési nehézségeket vet föl az is, hogy míg a normaszövegben a kisebbség jogainak nyilvánvaló sérelme szerepel [3:4. § (3)], addig az indokolás a kisebbségek érdekeit említi. Bizonytalansághoz vezet továbbá az is, miként arra Molnár Gábor is rámutatott, hogy nem egyértelmű: a szóhasználat szigorúsága minden esetben egyben kógenciát is jelent-e (pl.: kötelező, nem lehet, tilos).

Dzsula Marianna példálózó jelleggel több olyan kérdéskört említett, amelyek a Ptk. egyes társasági jogi normáinak kógens, illetve diszpozitív jellegére összpontosítanak, és amelyekkel kapcsolatban a Ptk. hatályba lépése óta elmúlt szűk egy évből is van már releváns bírói gyakorlat, vagy amelyekkel kapcsolatban a Debreceni Ítélőtábla Regionális Polgári Kollégiumi ülése konszenzusos álláspontot fogadott el. Az egyik ilyen vitás kérdés azzal összefüggésben merült fel, hogy lehet-e a jogi személy ügyvezetője testületi szerv. Ezzel kapcsolatban mind a Fővárosi Ítélőtábla, mind a Szegedi Ítélőtábla kimondta: nincs akadálya annak, hogy testületi szerv legyen az ügyvezető, mert a Ptk. semmilyen rendelkezésébe nem ütközne egy ilyen testületi szerv létrehozása és ez a kérdés csak belső viszonyokat érint, tehát a felek szabad rendelkezésének tárgya és nem ütközik egyik korlátba sem (Fővárosi Ítélőtábla 16. Cgf. 47 076/2014/2, Szegedi Ítélőtábla Pkf. I. 21 032/2014/2.). A Debreceni Ítélőtábla Regionális Polgári Jogi Kollégiumának ülése a vezető tisztségviselők jogait és kötelezettségeit közvetlenül érintően több másik jelentős kérdésben is állást foglalt, például kimondta, hogy a vezető tisztségviselők szerződésszegéssel okozott kárért való felelősségét nem lehet kizárni, mert az nyilvánvalóan sértené a hitelezők érdekeit. Mindezeken túl az ülésen, amelyen egyébként mintegy 60 rendelkezést megtárgyaltak, azzal kapcsolatban is konszenzus alakult ki például, hogy egy tagnak csak egy törzsbetéte, de több üzletrésze lehet, hogy a kft. törzsbetéte lehet kevesebb, mint 100 ezer forint.

Tomori Erika a diszpozitivitás és kógencia kérdését egy nagyon speciális probléma kapcsán vette górcső alá: a társaságok által kibocsátható értékpapírok vonatkozásában vizsgálta azt, mennyiben enged eltérést a Ptk.-ban rögzített szabályozás.

Összességében arra a következtetésre jutott, annak ellenére, hogy az általános szinten megfogalmazott diszpozitivitásból egyértelműen az következne, hogy a gazdasági társaságoknak lehetőségük van az értékpapír-kibocsátás terén szabadjára engedniük a képzelőerejüket, a konkrét szabályok végeredményben határt szabnak a diszpozitivitás érvényesülésének. Ezek legnagyobb része ugyanis egyértelműen kógens (sok esetben ki is mondja az eltérő rendelkezés semmisségét), és így az általános felhatalmazás által tágra nyitott kapukat a konkrét rendelkezések bezárják, és legfeljebb a küszöb alatt hagynak egy kis rést. Szemléletes példa erre, hogy míg a Ptk. főszabály szerinti diszpozitivitásából és az értékpapír általános definíciójából az következik, hogy az értékpapírban rögzített jogot (szolgáltatást) a kibocsátó határozza meg, addig a speciális szabályok ezt felülírva például úgy rendelkeznek, hogy a részvénytársaság kivételével tagsági jogokról nem lehet értékpapírt kibocsátani (3:11. §). Egyes esetekben pedig arról van szó, hogy a diszpozitív szabály tulajdonképpen kiüresedik azáltal, hogy nincs reális lehetőség az eltérésre. Jó példa erre, többek között, hogy nem igazán képzelhető el a nevesítetteken kívül egyéb elsőbbségi részvényosztály. Mindezeken felül a gazdasági társaságok – első látásra oly ígéretesnek tűnő – értékpapír-kibocsátási szabadságát nem csak a Ptk. rendelkezései, de egyéb jogszabályok is korlátozzák.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.