A remény rabjai? Egy strasbourgi döntés elemzése – 1. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elemzés középpontjául szolgáló ügynek [Vinter and Others v. The United Kingdom [GC], nos. 66069/09, 130/10 and 3896/10] még strasbourgi viszonylatban is igen hosszú és kalandos pertörténete van. Az Egyesült Királyság bíróságainak számos döntését követően a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (Bíróság) is két, egymással ellentétes döntést hozott.


Pertörténet

Az ügy három, egymástól független brit panaszos kérelmére indult, amelyeket a Bíróság Negyedik Szekciója (Kamara) hasonlóságuk okán összevont, s azokat együttesen tárgyalta.

Az első kérelmező, az ekkor már többszörösen büntetett előéletű Douglas Gary Vinter 2008. február 5-én, alkohol és kokain hatása alatt feleségét, annak lánya szeme láttára egy autóba kényszerítette, elhajtott vele, majd különös kegyetlenséggel megölte. 2008 áprilisában a bíróság előtt bűnösnek vallotta magát. A perbíró az angol – de Skóciában nem érvényesülő – jog előírásai szerint kötelező életfogytiglani szabadságvesztésre (mandatory life sentence) ítélte és döntésében kizárta a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségét (whole life order). A fellebbviteli bíróság 2009. június 25-én elutasította felülvizsgálati kérelmét, megállapítva, hogy a gyilkosságért már elítélt, különös visszaesők esetében a tényleges életfogytiglani szabadságvesztés (TÉSZ) megfelelő büntetésnek tekinthető.

A második kérelmező, Jeremy Neville Bamber 1985. augusztus 7-én lelőtte szüleit, azok fogadott lányát és az ő két gyermekét, a vád szerint előre megfontoltan, anyagi haszonszerzés végett és hidegvérrel. Ez utóbbi körülményre utal, hogy a gyilkosság helyszínét úgy rendezte át, mintha az örökbefogadott lány végzett volna a családdal, majd önmagával. Az eljáró bíró kiszabta az akkori, 1986-os szabályozás értelmében kötelező életfogytiglant, majd a kötelezően letöltendő rész (tariff) meghatározása végett megküldte az ítéletet az illetékes miniszternek (Secretary of State). A perbíró ajánlásában legalább 25 évet javasolt, amelyhez a főbíró (Lord Chief Justice) azt a megjegyzést csatolta, hogy ő a maga részéről soha nem engedné szabadon az elítéltet. Az illetékes miniszter 1988-ban az utóbbi álláspontot magáévá téve kizárta a feltételes szabadulást (whole life tariff). Az akkori gyakorlatnak megfelelően erről a kérelmezőt egészen 1994-ig nem értesítették. 2008-ban azután jogszabály-változás következtében a miniszter büntetéskiszabási jogkörét megvonták, és az ilyen ítéletek bírósági felülvizsgálatát rendelték el. A kérelmező ügyében azonban a bíróság a miniszteri döntéssel egybevágó TÉSZ kiszabása mellett döntött (whole life order). A kérelmező fellebbezését a fellebbviteli bíróság 2009. május 14-én elutasította, majd a Lordok Házához fordulást lehetővé tévő „igazolás” kiadását is megtagadta.

A harmadik kérelmező, Peter Howard Moore 1995 szeptembere és Karácsonya között 4 homoszexuális férfit ölt meg. A perbíró a fent ismertetett szabályoknak megfelelően kiszabta a kötelező életfogytiglant és javasolta a miniszternek a feltételes szabadulás kizárását. A főbíró minimum 30 évet javasolt, a miniszter pedig a szigorúbb javaslatnak megfelelően döntött. 2008-ban azután az ő ítéletét is felülvizsgálta a bíróság, az enyhítésre azonban az ügy súlyosságára tekintettel nem látott lehetőséget, és a Lordok Házához fordulást sem engedélyezte.

A Kamara eljárása

A három elítélt a fent leírtak után a Bírósághoz fordult és kérte – többek között – annak megállapítását, hogy a rájuk kiszabott büntetés az Emberi Jogok Európai Egyezményének (Egyezmény) 3. cikkébe ütközik, amely a kínzás és embertelen, megalázó bánásmód illetve büntetés tilalmát deklarálja.

A TÉSZ brit intézményének az Egyezmény 3. cikkével való konformitása már a szigetország bíróságai előtt is felmerült kérdésként, a strasbourgi ítélet pedig először e releváns belső joganyagot foglalja össze.

Meghatározó jelentőséggel bír a vizsgált kérdéskörben a brit R v. Bieber [2009] 1 WLR 223 ítélet, amelyben az angol bíró a strasbourgi Bíróság egy korábbi döntése, a Kafkaris-ügy [Kafkaris v. Cyprus [GC], no. 21906/04] értelmezése alapján arra a konklúzióra jut, hogy a 3. cikk sérelme föl sem merülhet, ha elméletileg és a gyakorlatban is van lehetőség az elítélt szabadságra bocsátására, még akkor sem, ha lehetséges, sőt, valószínű, hogy ez soha nem fog megtörténni. Elismeri ugyanakkor, hogy amennyiben a törvény valamely bűncselekményre a konkrét körülmények mérlegelése nélkül, kötelezően kiszabandó TÉSZ-t ír elő, az felveti a 3. cikk sérelmét. Kiemeli, hogy a brit jogban a TÉSZ kiszabása semmilyen esetben nem kötelező, nem automatikus és soha sem jelenik meg törvényi minimumként.

Gönczi Gergely vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának negyedéves hallgatója.

Szakmai érdeklődésem széleskörű, a római jogon és az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatán felül az alkotmányjogra és büntetőjogra, illetve az Európai Unió jogára is kiterjed.

2013-ban két hónapot az Európai Parlamentben tölthettem szakmai gyakorlaton.A 2013. évi XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencián római jogi tagozatban első helyet szereztem „A kármegosztás jogintézménye a lex Rhodia tükrében, kitekintéssel annak modern továbbélésére” című dolgozatommal.

 

 

 

A brit bíróság értelmezésében tehát a kocka azon fordul meg, hogy a bíró az adott ügy egyedi mérlegelését követően, a súlyosbító és enyhítő körülmények számbavételével szabta-e ki a nem mérsékelhető TÉSZ-t, vagy e mérlegelés helyébe a jogszabály automatizmusa lép. Előbbi esetet az érvelés szerint a strasbourgi gyakorlat nem tekinti egyezményellenesnek. Ezt követően az ítélet megállapítja, hogy amennyiben a Bíróság gyakorlata e kérdésben megváltozna, a brit TÉSZ még akkor sem lenne egyezménysértő, mert az illetékes miniszter (Secretary of State) bizonyos körben szabadságra bocsáthatja a TÉSZ-es elítéltet. Tény ugyanakkor, hogy a gyakorlatban igen ritkán, és akkor is kizárólag végstádiumban lévő, ágyhoz kötött vagy hasonlóan súlyos betegek vonatkozásában alkalmazott kegyelemről van szó. A brit érvelés szerint azonban semmi akadálya annak, hogy ha az elítélt eléri azt az állapotot, hogy további fogvatartása már legitim és arányos pönológiai okokkal nem indokolható, a 3. cikkre hivatkozva kérelmet adjon be a miniszterhez.

Mindezekből az indokolás szerint az következik, hogy a 3. cikkel összefüggésben a vizsgálatot nem a TÉSZ kiszabásakor, hanem csak egy évtizedekkel későbbi időpontban indokolt megtenni, amikor az elítélt az eset összes körülményére tekintettel – ideértve a büntetés végrehajtása során tanúsított magatartását is – úgy érzi, hogy a további fogvatartása már embertelen, megalázó bánásmódnak minősülne.

Többször felmerült a különböző angol és walesi bíróságok döntéshozói között, hogy a TÉSZ quasi lex talionis, határozatlansága miatt önkényes és aránytalan, illetve hogy lassú halálbüntetésnek felel meg, kiüresíti az élethez való jogot. Ezek az érvek azonban nem találtak többségre, s a bíróság jogállamban elfogadható „civilizált egyet nem értésnek” minősítette őket.

A Kamara döntése

A Kamara a fentiek számbavételét követően áttekintette a TÉSZ és a durván aránytalan büntetések tekintetében releváns nemzetközi és összehasonlító joganyagot, majd a következő megállapításokat tette:

1. A kérelmezők és az alperes állam is egyetértett abban, hogy bármilyen súlyosan aránytalan büntetés alkalmazása megvalósítaná a 3. cikkben tilalmazott bánásmódot. A jogi megítélés tekintetében pedig meg kell különböztetni az életfogytig tartó szabadságvesztés három típusát:

i) a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi időpontját a bíró ítéletében meghatározza;

ii) a bíró, a törvényben számára biztosított mérlegelést követően ítéletében a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségét kizárja;

iii) a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségét a törvény kizárja, illetve a bírónak a törvény erejénél fogva ítéletében ki kell zárnia.

Az első esetben a Kamara kijelenti, hogy a büntetés egyértelműen mérsékelhető, így a súlyos aránytalanság kérdése fel sem merül.

A második típus, a mérlegelés alapján kiszabható TÉSZ esetében a Kamara hangsúlyozza, hogy ezt jellemzően a legsúlyosabb bűncselekményekért szabják ki, így az elítéltnek, attól függetlenül, hogy határozott vagy határozatlan időre ítélik, számolnia kell azzal, hogy hosszú évtizedeket börtönben kell töltenie a szabadulás reménye nélkül. Ennek megfelelően a 3. cikk sérelme csak akkor merülhet föl, ha az elítélt további fogvatartása már legitim pönológiai okokkal nem indokolható, és a büntetés sem de facto, sem de jure nem mérsékelhető.
A kötelezően kiszabott TÉSZ esetében a Kamara elismeri, hogy itt szigorúbban kell vizsgálni az arányosság kérdését, azonban önmagában e típus sem ellentétes a 3. cikkel. Az arányosság kérdésével kapcsolatban a második típusnál írottak az irányadók.

A Bíróság megállapította, hogy a panaszosok büntetése a második kategóriába tartozik.

2. A kérelmezők ügyében a Secretary of State a végrehajtási kegyelme nem megfelelő garancia az aránytalanság kiküszöbölésére, mert a gyakorlatban csak súlyos betegek részesülhetnek benne. A Kamara kiemelte, hogy a korábbi angol szabályozásban szerepelt a 25 év utáni felülvizsgálat, ennek kiiktatását pedig az alperes állam nem indokolta megfelelően. A Kamara a fentiekre is tekintettel arra a megállapításra jutott, hogy a kegyelmi jog gyakorlása nem számít valódi szabadságra bocsátásnak, hiszen csupán arra ad lehetőséget, hogy az elítélt ne a végrehajtási intézetben, hanem otthon, vagy egy szeretetotthonban hunyjon el.

A hét bíróból álló Kamara drámaian szoros, 4:3 arányban meghozott döntésében a fentiekre alapítva megállapította, hogy a kérelmezők ügyében a 3. cikk sérelme még nem merült föl, hiszen büntetésük büntetéstani indokai még vitathatatlanul fennállnak. Az első kérelmező csupán 3 évet töltött börtönben, míg a második és harmadik ügyét az angol bíróság 2008-ban felülvizsgálta és a büntetésüket fenntartotta.
Az ügyben a máltai bíró párhuzamos véleményében kifejtette, hogy a brit uralkodó kegyelmezési jogköre szélesebb az ügyben hivatkozott miniszterénél, sőt a Kafkaris-ügyben hivatkozott ciprusi köztársasági elnökénél is, ez utóbbit pedig a Bíróság elfogadta, mint a szabadságvesztés mérséklésére alkalmas eszközt.

A lengyel, izlandi és ciprusi bírák különvéleményükben rámutattak, hogy a fogvatartás legitimitásának felülvizsgálatát lehetővé tévő, hatékony mechanizmus hiánya a büntetés kiszabásakor, ab initio egyezménysértéshez vezet. A Kafkaris-ügyben a Bíróság mérsékelhetőnek ítélte a ciprusi büntetéseket, ezért behatóbban nem foglalkozott a sem de facto, sem de jure nem mérsékelhető büntetésekkel, annyit azonban – számos korábbi ítéletének citálása mellett – hangsúlyozott, hogy az ilyen büntetés a 3. cikk sérelméhez vezethet. [A Kamara döntését és hazai jelentőségét elemzi Lévay Miklós: Az Emberi Jogok Európai Bírósága a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztésről. In: Jogesetek Magyarázata, 2012/3. 74-78. o.].

A következő részben a strasbourgi Nagykamara döntését ismertetem és áttekintem az ügynek a magyar jogrendszerre gyakorolt hatását.

Észrevételeiért köszönettel tartozom Szomora Zsoltnak.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.