Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Úgy tűnhet, hogy a GDPR-t és az adatkezeléssel összefüggő feladatokat, kötelezettségeket talán más, aktuálisabb témák háttérbe szorították, ez azonban nincs feltétlenül így. Az adatkezelőt az általa megvalósított adatkezelések kapcsán ugyanis folyamatos, illetve periodikus felülvizsgálati kötelezettség terheli.
Adatkezelőként nem lehet hátradőlni, még akkor sem, ha úgy gondoljuk, hogy a GDPR kötelező alkalmazásának idejét, vagyis 2018. május 25-ét követően megfelelően eleget tettünk dokumentálási kötelezettségünknek, illetve adatkezelési tevékenységünk mindenben megfelel az adatkezelés alapelveinek, köztük a jogszerűségnek és a szükségességnek. Ennek a folyamatos „készenlétnek” az adatkezelési tevékenység sajátossága az oka. Nevezetesen az, hogy az adatkezelési folyamatok (esetleg az azokat érintő jogszabályok) dinamikusan változnak, alakulnak, nincsenek „kőbe vésett” gyakorlatok. Elég, ha csak a covid-járvány hatásaira, vagy a bizonyos fokig szinte általánossá vált home office-ra gondolunk. Adatkezelőként tehát kettős feladatunk van, egyfelől előzetesen reagálnunk kell, ha pl.egy új adatkezelési folyamat kapcsán előkészítő tevékenységre van szükség, másfelől pedig gyakran a külső körülményekhez való adatkezelési-, adatvédelmi szempontú igazodás kíván meg utólagos beavatkozást pl. az adatregiszterbe.
Ezen túlmenően azonban az adatvédelmi jogszabályok is előírnak felülvizsgálati kötelezettséget. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 5. § (5) bekezdése szerint, ha a kötelező adatkezelés időtartamát vagy szükségessége időszakos felülvizsgálatát törvény, helyi önkormányzat rendelete vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusa nem határozza meg, az adatkezelő az adatkezelés megkezdésétől legalább háromévente felülvizsgálja, hogy az általa, illetve a megbízásából vagy rendelkezése alapján eljáró adatfeldolgozó által kezelt személyes adat kezelése az adatkezelés céljának megvalósulásához szükséges-e.
Ide tartozik az az eset is, amikor a GDPR alapján közérdekből szükséges az adatkezelés.
Ez a felülvizsgálat lényegében egy célszerűségi vizsgálat, amely a célhoz kötöttség alapelvi követelményének rendszeres megerősítésére irányul, vagyis arra, hogy továbbra is szükséges-e az adott személyes adatkezelési folyamat a korábban meghatározott cél eléréséhez. Amennyiben a szükségesség nem igazolható, akkor az adatkezelés nem lesz jogszerű és célszerű lenne azt mielőbb megszüntetni.
A felülvizsgálat körülményeit és eredményét az adatkezelőnek dokumentálnia kell. Ezt a dokumentációt a felülvizsgálat elvégzését követő 10 évig meg kell őrizni és azt adott esetben a NAIH rendelkezésére kell bocsátani. A felülvizsgálattal kapcsolatos dokumentációt akkor is meg kell őrizni, ha a felülvizsgálat nem tár fel semmilyen hiányosságot, illetve egyéb, tevőleges magatartást megkívánó körülményt.
A felülvizsgálatnak különösen az alábbiakra kell fókuszálnia:
Ha sor kerül a felülvizsgálatra, akkor célszerű, ha az kiterjed kockázatkezelési szempontokra is. Annál is inkább, mert a GDPR 24. cikk (1) bekezdése az adatkezelő feladatává teszi, hogy az általa alkalmazott intézkedéseket időről időre kockázatkezelési szempontok alapján felülvizsgálja és szükség szerint naprakésszé tegye.
Arra vonatkozóan, hogy a felülvizsgálatot milyen határidőn belül kell elvégezni, nincsen jogszabályi előírás. Ha eddig még nem került sor erre a felülvizsgálatra, akkor azért érdemes elvégezni, mert amint távolodunk az időben a GDPR kötelező alkalmazásának kezdő időpontjától, úgy feltehetően egyre nő az esélye annak, hogy a tényleges adatkezelési folyamatok és az azokhoz kapcsolódó belső szabályzatok, dokumentumok között egyre kevésbé áll fenn a szükséges – ideális esetben tökéletes – összhang.
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!