A települési adó korlátai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A települési adóval összefüggésben nem vehetők figyelembe a helyiadó-törvény rendelkezései (a kifejezetten megjelöltek kivételével). Így nem lehet jelentőséget tulajdonítani a törvény garanciális anyagi szabályainak és annak sem, hogy az milyen rendelkezéseket tartalmaz a termőfölddel összefüggésben. A Kúria Önkormányzati Tanácsának eseti döntése.


Balmazújváros önkormányzatának képviselő-testülete rendeletében települési adót vetett ki az illetékességi területén lévő termőföldekre. A rendelet szerint az adó alanya az a természetes személy, aki a naptári év első napján a földrészlet tulajdonosa. A rendeletet egy magánszemély beadványa alapján támadta meg az alapvető jogok biztosa.

Az indítvány

Az önkormányzat települési adóról szóló rendeletének adótárgya a termőföld. Az alapvető jogok biztosa szerint a termőföldet egyrészt a törvényben (2011. évi CLXVIII. tv.) előírt kárenyhítési hozzájárulás közteherként terheli, ugyanígy – a szintén adók módjára behajtható – közteher a termőföldhöz kapcsolódó mezőőri járulék is (1997. évi CLIX. tv.). A biztos meglátása szerint a termőföldet terhelő két közteher kizárja, hogy az egyidejűleg a települési adó tárgya legyen, mivel a helyi adóról szóló törvény szerint az önkormányzat települési adót bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.

A helyi adókról szóló törvény szerint az önkormányzat illetékességi területén lévő telek adóköteles (17. §). Ugyanakkor ez nem vonatkozik arra a telekre, amelyik belterületen fekszik, feltéve, hogy az tényleges mezőgazdasági művelés alatt áll, illetve a külterületen fekvő termőföldre (52. § 16. pont). Mindebből a biztos szerint az következik, hogy a helyi adókról szóló törvény egyértelműen magában foglalja a tényleges művelés alatt álló belterületi és a külterületi termőföld adóztatásának tilalmát.

Szintén a helyi adóról szóló törvény deklarálja, hogy az önkormányzat által kivethető települési adónak nem lehet alanya vállalkozó [1/A. § (1) bekezdés]. Mivel az önkormányzat az adó alanyává a naptári év első napján a földrészlet tulajdonosaként szereplő természetes személyt tette, ebbe beletartoznak azon vállalkozó magánszemélyek is, akiket a helyi adóról szóló törvény kivon a települési adó hatálya alól. A termőföld után kivetett települési adónak ugyanis nem lehet alanya a gazdasági társaságként működő mezőgazdasági vállalkozó, az őstermelői igazolvánnyal rendelkező egyéni vállalkozó gazda és a hatszázezer forintnál nagyobb éves bevétellel rendelkező mezőgazdasági őstermelőként tevékenykedő gazdálkodó sem.

Az önkormányzat állásfoglalása

A település önkormányzata amellett érvelt, hogy a kárenyhítési hozzájárulás és a mezőőri járulék nem minősíthető köztehernek, mivel ezekben az esetekben a fizetési kötelezettséggel szemben ellenszolgáltatás áll.

A biztos termőföldet érintő észrevételével szemben az önkormányzat állította: az a tény, hogy a helyiadó-törvény kivonta a termőföldet a telekadó hatálya alól, nem eredményezi egyértelműen azt, hogy a termőföld nem lehet a települési adó tárgya. Utóbbi alanyával kapcsolatban pedig arra a következtetésre jutott, hogy a helyiadó-törvény helyes értelmezése szerint az adóalanyi körből csak a termőföldhöz közvetlenül kapcsolódó vállalkozói tevékenység jelent kizárást, önmagában a termőföld tulajdonjoga nem.

Ha a tulajdonos egyben egyéni vállalkozóként, mezőgazdasági őstermelőként, avagy jogi személy tagjaként vállalkozási tevékenységet folytat a tulajdonában álló termőföldjén, úgy e tevékenysége kizárja, hogy alanya legyen a települési adónak

A Kúria Önkormányzati Tanácsának megállapításai

1. A megújult szabályozás
A Kúria meglátása szerint a helyi adók megállapításának rendszerében a helyi adókról szóló törvény 2015. január 1-jétől hatályba lépett módosítása modellváltást hajtott végre. Az eddigiekben a helyi szinten bevezethető lehetséges adók és az adótényállás elemeinek kiszámítható szabályozásával párhuzamosan ez időponttól kezdve a törvényalkotó felhatalmazta az önkormányzatokat közelebbről meg nem határozott, törvény által nem tilalmazott adók bevezetésére, illetve bármely közteher nélküli adótárgy adóztatására. Az alanyi kör generális korlátozása mellett a törvény nem határozta meg azokat a törvényi kereteket (lehetséges adótárgyak körét, az adótényállás egyéb elemeit, pl.: adó alapja, mértéke), amelyek között, és amelyekre tekintettel az adókötelezettség kivethető. Mindebből kiindulva azt is megállapította a Kúria, hogy így a törvényben nincsenek olyan anyagi jogi garanciák, amelyek a potenciális adózók számára a települési adókötelezettséggel összefüggésben biztosítanák az Alaptörvény szerinti, de annál az adózóra nézve nem súlyosabb, illetve nem hátrányosabb kötelezettség teljesítését („Teherbíró képességének, illetve a gazdaságban való részvételének megfelelően mindenki hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez”). A szabály alkotmányossági felülvizsgálatára jelenleg nincs lehetőség.

2. Az adóalanyok köre
A helyi adóról szóló törvény szerint a települési adóval összefüggésben csak a törvény 1/A. § (2) bekezdésében megjelölt rendelkezések vehetők figyelembe („Az e § alapján megállapított települési adóra kizárólag az 1. § (1) bekezdését, a 42/B. §-t és a 43. § (3) bekezdését kell alkalmazni”), így az indítvány elbírálásánál nem lehetett jelentőséget tulajdonítani annak, hogy a törvény rendelkezéseiből következőleg a termőföld nem lehet helyi adó tárgya. Mindezek alapján ebben a részben megalapozatlannak tartotta a Kúria a biztos indítványát.

Az adóalanyok körével kapcsolatban arra a következtetésre jutott a Kúria, hogy az önkormányzati rendelet nem különböztet az adóalanyok között a törvényi tartalomnak megfelelően, amely kiveszi az alanyi körből a vállalkozót. Ezért ha a tulajdonos egyben egyéni vállalkozóként, mezőgazdasági őstermelőként, avagy jogi személy tagjaként vállalkozási tevékenységet folytat a tulajdonában álló termőföldjén, úgy e tevékenysége kizárja, hogy alanya legyen a települési adónak. Így ebben részben törvénysértő az önkormányzat rendelete.

3. Az adótárgy
Az adótárgy kapcsán a Kúriának a kárenyhítési hozzájárulás és a mezőőri járulék közteheri jellegét kellett megvizsgálnia. A törvény értelmében ugyanis az önkormányzat olyan adótárgyra állapíthat meg települési adót, amelyre nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.

Általánosságban megállapítható [a gazdasági stabilitási törvény 28. § (1) bekezdése alapján]: a „közteher” fogalmához hozzátartozik a közös szükségletek fedezetének igénye, az, hogy a „közteher” kötelezettje természetes személy, jogi személy és más jogalany lehet, valamint a fizetési kötelezettség jogszabályon alapuló kiszámíthatósága. Abban az esetben eleme a „közteher” fogalmának az „ellentételezés”, ha az az állami/önkormányzati közhatalom birtokában nyújtott szolgáltatásnak, eljárásnak minősíthető. A Kúria szerint mivel az ilyen jellegű fizetési kötelezettségek beszedéséhez alapvető érdek fűződik, ezért társul azok mellé állami kényszer.

a) A nemzeti kárenyhítési rendszer
A nemzeti kárenyhítési rendszer a kártelepítés céljából létrehozott kockázatközösség. Ez a Kúria szerint nem tekinthető „köztehernek”, mert bár a mezőgazdasági termelő fizetési kötelezettsége törvényen alapul, de az állam által képzett pénzügyi alap nem a „közös szükségletek”, hanem a mezőgazdasági termelők esetleges kárainak pénzügyi fedezetét hivatott biztosítani. A mezőgazdasági káresemény bekövetkeztekor a mezőgazdasági termelő nem az állami közhatalom birtokában nyújtott szolgáltatásra, hanem a kártelepítés kárenyhítési törvény szabályainak megfelelően, a maga által is teljesített befizetések alapján válik jogosulttá kárainak megtérítésére. Mivel a Kúria szerint a kárenyhítő hozzájárulást nem tekinthető a termőföldhöz kapcsolódó köztehernek, ezért az nem zárta ki, hogy a termőföld a települési adó tárgyává váljék.

b) A mezőőri járulék
A Kúria szerint a mezőőri járulék a mezei őrszolgálati törvényen alapuló mezei őrszolgálat létrehozatalával és fenntartásával összefüggésben az önkormányzat javára, helyhatósági rendeletben megállapított fizetési kötelezettség. Ennek költségét az önkormányzat a földhasználók, illetve a termőföld tulajdonosai számára előírt fizetési kötelezettségből, valamint a központi költségvetés által biztosított hozzájárulásból finanszírozza. Mindezek alapján a befizetés, amelyet az állam/helyi közhatalom által biztosított közszolgáltatásért, jogszabály alapján, lényegében az adott közszolgáltatás rendelkezésre állásáért kell megfizetni, köztehernek minősül, így a termőföldre nem vethető ki a települési adó.

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

E logika alapján a Kúria (mivel az adó tárgyának és az adó alanyának hiányában nem értelmezhető és nem alkalmazható jogszabály) az önkormányzati rendeletet egészében megsemmisítette.

Az ismertetett döntés a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5035/2015/4. határozata.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.