A terhelti jogok változása az új büntetőeljárási törvény tervezetében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünkben az új Be. terhelti jogokra vonatkozó szabályait mutatjuk be részletesen.


Az új büntetőeljárási törvény tervezete (továbbiakban: Tervezet) szerint a nyomozás során a terhelti részvétel kezdete a gyanúsítotti kihallgatás, amikor a terhelt tudomására hozzák, hogy vele szemben milyen bűncselekmény miatt járnak el.

A Tervezet a terhelt e minőségéből eredő jogait a személyéhez köti, így azok biztosítása a bíróság, ügyészség és nyomozó hatóság általános kötelezettsége.

A Tervezet a védelemre való felkészülés mellett önálló terhelti jogként ismeri el a védő igénybevételének, meghatalmazásának és a védővel való tanácskozásnak a jogát is, továbbá a bizonyításban való aktív közreműködés jogát is. A Tervezet meghatároz egy minimális időtartamot, amely előtt e terhelti jogok tényleges gyakorlása nem korlátozható.

Önálló és kiemelkedő terhelti jogként határozza meg a Tervezet terheltnek a tárgyaláson, továbbá a személyi szabadságot elvonó vagy korlátozó kényszerintézkedés tárgyában tartandó ülésen történő jelenléti jogát.

A szabadlábon lévő terhelthez képest a fogva lévő terhelt számára a Tervezet további jogokat is biztosít a vonatkozó uniós joganyag – pl. a büntetőeljárás során a tájékoztatáshoz való jogról szóló 2012/13/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv – rendelkezéseit is beépítve.

 

A terhelti együttműködés

Új terhelti jogként a terhelt a büntetőeljárás bármely szakaszában kezdeményezheti az ügyészséggel történő megállapodást a terhére rótt tények és jogi minősítés beismerése, továbbá akár az alkalmazandó joghátrány vonatkozásában is.

A terhelt beismerésének nagyobb szerepet tulajdonít a Tervezet. A cél a gyorsítás és a hatóságok, illetve a bíróság terheinek csökkentése. A beismerésért cserébe a terhelt oldalán enyhébb szankcionálást jelent.

Az új eljárási törvényben a beismerés és a terhelt együttműködési szándéka kétféle megegyezéshez vezethet:

  1.  Az első esetben az ügyész, a terhelt és a védő a nyomozási szakban a bíróságtól függetlenül formális egyezséget köthet a bűnösség beismeréséről. A bíróság ekkor az egyezség törvényességét az egyszerűbb elbírálást lehetővé tevő külön eljárás keretein belül vizsgálhatja, annak tartalmát nem változtathatja meg, az egyezséget jóváhagyja, vagy elutasítja.
  2. A másik eset a vádemelést követően kialakuló egyezség, amely valójában nem eredményez formális megállapodást, inkább a terhelt jóváhagyását, belenyugvását igényli.

Közös az a) és a b) változatban:

  • a tényállás és a jogi minősítés nem lehet megállapodás tárgya, azt az ügyész közli a felekkel,
  • kizárólag a joghátrányról és a járulékos kérdésekről lehet egyeztetni.

Meghatalmazott képviselő eljárása

 

A Tervezet a terhelt esetén is lehetővé teszi meghatalmazott képviselő eljárását azzal, hogy ez nem lehet a védő eljárásának konkurenciája.

[multibox]

Elterelés

Az elterelő intézmények igénybevételét a Tervezet már a nyomozás folyamatában, akár közvetlenül a gyanúsítotti kihallgatást követően is lehetővé teszi.

A vádemelés elhalasztása jogintézmény neve megváltozik: feltételes ügyészi felfüggesztésre. Az alapesete változatlan marad, a speciális esetek köre viszont bővül. Nemcsak kábítószer birtoklása és tartási kötelezettség elmulasztása miatt indult büntetőügyben, hanem mindazon bűncselekmények esetén lehetőség lesz az alkalmazásra, ahol a Btk. Különös Része a terhelt – eljárás megindulását követő – magatartásától teszi függővé a büntethetőség megszűnését. Amennyiben várható, hogy a terhelt magatartása pozitív irányba változik, mert képes és hajlandó a teljesítésre, akkor ez az eljárás felfüggesztéséhez vezet.

Nyomozás

Az elkövetőt a védőhöz való jog már a gyanúsítás közlését megelőzően is megilleti. A Tervezet szakított a hatályos törvény azon lehetőségével, hogy ha a terhelt védőt kívánt meghatalmazni, akkor arra kötelező védelem esetén három nap haladékot kapott. Ez a megoldás érdemben azt eredményezte, hogy az eljáró hatóságok még kötelező védelem esetén is úgy foganatosíthattak eljárási cselekményeket, hogy a terheltek ténylegesen nem volt védője.

A Tervezet alapján a szabadlábon lévő terhelt esetében kötelező védelem esetén az idézéssel egyidejűleg, fogva tartásba került terhelt esetében haladéktalanul, de még a kihallgatását megelőzően védőt kell kirendelni. Egyéb esetben a terhelt gyanúsítotti kihallgatását megelőzően tett nyilatkozatát követően nyomban kell döntést hozni a védő kirendeléséről.

Ha védő kirendelésére kerül sor, vagy a terhelt a kihallgatását megelőzően védőt hatalmaz meg, az eljáró hatóság köteles legalább két órát biztosítani arra, hogy a védő a kihallgatáson megjelenjen. Ez alatt az idő alatt a terhelt számára biztosítani kell a védővel való konzultáció lehetőségét. A kihallgatás megkezdésére az értesítéstől számított két órán belül csak akkor kerülhet sor, ha a gyanúsított a védőjével egyeztetni tudott, és a gyanúsított a kihallgatás megkezdéséhez hozzájárul. A konzultáció nélküli gyanúsítotti hozzájárulás a védő jogainak egyoldalú korlátozásával járna, ezért arra nem kerülhet sor. Ha a védő két órán belül nem jelenik meg, és távollétében az eljárás nem folytatható, az eljáró hatóság a védő jelenlétét helyettes védő kirendelésével biztosítja.

Bírósági eljárás

A vádlott rendelkezési joga erősödik a jelenléti joggal kapcsolatban.

A Tervezet a terhelt jelenlétét a tárgyalási szakban jogként és nem kötelezettségként határozza meg, így a tárgyaláson jelen lévő személyek körében szabályozza a vádlott tárgyalási jelenlétét, ezzel szakítva az eddigiekkel, mert a tárgyaláshoz való jogból kiindulva rendezi a vádlott jelenlétének kérdését. Ez azt jelenti, hogy a kiindulópont, vagyis az alapelv, annak biztosítása, hogy a vádlott a vádemelést követően a tárgyaláshoz való joggal rendelkezik, de erről a jogáról ugyanakkor lemondhat akkor, ha a bizonyításhoz nincs szükség a vádlott személyes jelenlétére és a megfelelő garanciák – elsősorban a védő közreműködése – is biztosítottak. Ennek következtében a vádlott saját ügyében való rendelkezési joga bővül, ezáltal az eljárás tisztességessége erősödik, amely sok esetben az eljárás időszerűségére is kedvező hatással lehet.

Fellebbezés

Az ügyészség a vádlott terhére és javára is, a vádlott és a védő csak a terhelt javára fellebbezhet; az ügyészségnek a fellebbezésében meg kell jelölnie, ha az a vádlott terhére irányul.

A fellebbezésben új bizonyítékra csak akkor lehet hivatkozni, ha a fél legalább valószínűsíti, hogy arról az elsőfokú határozat kihirdetését követően szerzett tudomást.

A Tervezet szerint lehetőség van a fellebbezés tanácsülésen való elbírálására akkor, ha az elsőfokú határozat ellen kizárólag a terhelt javára jelentettek be fellebbezést.

Megalapozatlanság

Ha a vádlott felmentését tartalmazó ítélet megalapozatlan, az ügyész által indítványozott bizonyítás eltérő tényállás megállapítása mellett a bűnösség másodfokú bíróság általi kimondására is lehetőséget teremt.

Ha a vádat alátámasztó bizonyíték beszerzését a vádló nem indítványozta és az ítélet megalapozatlansága nyilvánvalóan erre vezethető vissza, a megalapozatlanság következményei nem alkalmazhatóak, azaz nem kerülhet sor az ítélet hatályon kívül helyezésére.

A Tervezet a harmadfokú eljárás során a felülbírálat terjedelmét jelentősen szűkíti. Csak az eltérő döntés vonatkozásában érvényesül a teljes körű felülbírálat.

Az egyes ügydöntő, érdemi határozatokat hatályon kívül helyező, másod- és harmadfokú végzések elleni fellebbezés is lehetővé válik.

Rendkívüli jogorvoslatok

Perújítás

A Tervezet a perújításnál a terhelt rendelkezési jogát bővíti.

Ha a terhelt távollétében folytatták-e le az eljárást, akkor a bíróságnak azt a feltételt vizsgálnia kell. Ha a feltétel megvalósult, el kell rendelnie e perújítást.

Perújításnak a terhelt terhére csak életében és csak az elévülési időn belül van helye.  A perújítást nem zárja ki, hogy a terhelt büntetését végrehajtották, a terhelt javára szóló perújítást pedig az sem, hogy a terhelt büntethetősége megszűnt.

Perújításnak a terhelt javára – a halála után is – határidő nélkül helye van.

Felülvizsgálati indítvány

A Tervezet változatlanul csak a terhelt javára teszi lehetővé a felülvizsgálat határidő nélküli indítványozását, míg a terhelt terhére az esetleges törvénysértések alapos felmérésére elegendő hat hónapos határidőt tartja fenn.

Külön eljárás

Fiatalkorúak eljárása

A terhelti együttműködésre épülő eljárások a fiatalkorúak elleni eljárásban is megjelennek.

A vádemelés előtt is kötelezővé teszi a Tervezet a védő jelenlétét azon a fiatalkorú terhelt részvételével tartott eljárási cselekményen, mely a személyes közreműködése mellett közvetlenül szolgálja a bizonyítást.

Bíróság elé állítás

A Tervezet szerint tettenérés esetén a bűncselekmény elkövetésétől számított tizenöt napon belül, míg beismerés esetén a gyanúsítotti kihallgatástól számított egy hónapon belül van lehetőség – az egyéb törvényi feltételek fennállása esetén – a bíróság elé állításra.

A Tervezet a bíróság elé állítás keretében elbírálható bűncselekmények körét kiterjeszti a 10 évi szabadságvesztésnél nem súlyosabban büntetendő bűncselekményekre.

Tárgyalás mellőzése

A Tervezet a jogintézmény nevének megváltoztatása mellett arra törekszik, hogy érdekeltté tegye a terheltet az eljárás egyszerűsítésében és gyorsításában.

A terhelt távollétében történő eljárás

A terhelt távollétében történő eljárást azokban az esetekben, amikor megalapozottan feltételezhető, hogy a terhelt tudatosan vonja ki magát az igazságszolgáltatás alól.

A Tervezet mellőzi az eljárás megismétlését indokolatlanul előíró szabályokat.

A biztosíték letétele

A Tervezetben a külön eljárások között szerepel. A biztosíték célja, hogy az életvitelszerűen külföldön élő terhelt egy bizonyos összeg letétbe helyezése mellett az eljárási cselekményektől az eljárás teljes folyamatában távol maradhasson.

 

A sértett/áldozat szerepéről az új büntetőeljárási kódex tervezetében itt olvashat.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.