AB: Sérti a védelemhez való jogot a Be. bűnügyi költségviselésről szóló szabálya


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nyíregyházi Törvényszék a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény [Be.] 344. § (1) bekezdésében foglalt jogszabályi rendelkezés megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól (AB). A testület a döntést egyhangú határozattal semmisítette meg. A döntéshez Pokol Béla alkotmánybíró fűzött párhuzamos indokolást.


1. Az alapügy

Az alapügyben a sértett rongálás bűntette miatt tett feljelentést, az ügyészség azonban a nyomozást megszüntette. A megszüntető határozat ellen a feljelentő panaszt nyújtott be, majd az elutasítás után, mint pótmagánvádló vádindítványt nyújtott be a bírósághoz. A bíróság a bizonyítási eljárást lefolytatta, a vádlottakat azonban felmentette.

Az elsőfokú bíróság felmentő ítélete ellen a pótmagánvádló fellebbezést nyújtott be. A bíróság azonban észlelte, hogy az elsőfokú ítélet helyben hagyása esetén a Be. értelmében „a pótmagánvádló viseli a 74. § (1) bekezdésében meghatározott bűnügyi költségből azt a költséget, amely a pótmagánvádló fellépése után keletkezett.” Csakhogy a Be. 74. § (1) bekezdésében meghatározott bűnügyi költségek között nem szerepel a meghatalmazott védő díja és költsége, ezért a vádlott védelemre fordított költségének megfizetésére a pótmagánvádlót nem lehet kötelezni.

Ezzel szemben azonban, ha nem pótmagánvádló indítja az eljárást, hanem a vádat az ügyész képviseli, akkor a Be. 339. § (3) bekezdése alapján – a vádlott felmentése esetén – az állam megtéríti a vádlott védőjéhez kapcsolódó kiadásokat. A kérdés tehát az volt, hogy eredményezhet-e különbségtételt a vádlottak között az, hogy a vádat a pótmagánvádló vagy az ügyész képviseli, illetve az Alaptörvény XXVIII. cikkének (3) bekezdésében foglalt védelemhez való joggal ellentétben áll-e, gátolja-e az alapjog hatékony érvényesülését az, hogy a vádemelés sikertelenségének anyagi kockázatát nem a pótmagánvádlónak, hanem a vádlottnak kell viselnie.

2. A döntés indokai

Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy a bűnügyi költség viselésére vonatkozó rendelkezés a pótmagánvádló által képviselt vád alapján folytatott eljárásban a terhelt védelemhez fűződő alapjogát korlátozza-e vagy sem.

Az Alkotmánybíróság a védelemhez való jog tartalmának bemutatását követően hangsúlyozta, hogy a védelemhez való jogból következik, hogy a védekezés módját, annak stratégiáját és taktikáját a terhelt védelmének érdeke határozza meg. Különösen fontos lehet a bűnügyi költségviselés a védelemhez való jog részét képező szabad védőválasztás joga tekintetében, hiszen a költségek viselésének szabályozása a jog érvényesülésének az anyagi feltételét teremti meg.

A testület szerint különösen fontos lehet a bűnügyi költségviselés a védelemhez való jog részét képező szabad védőválasztás joga tekintetében, hiszen a költségek viselésének szabályozása a jog érvényesülésének az anyagi feltételét teremti meg

Az AB hangsúlyozta azt is, hogy a védelemhez való jog tartalma és azon belül a védőválasztás lehetősége nemzetközileg elfogadott elveken alapul, amelyet az Emberi Jogok Európai Egyezményének 6. cikke is védelemben részesít. Természetesen azonban a védelemhez fűződő alapjog is korlátozható a szükségességi – arányossági mérce alapján. Ilyen korlátozás például a kötelező védelem jogintézménye, hiszen ebben az esetben a vádlott nem döntheti el, hogy a védekezésről lemond-e vagy esetleg személyesen akar védekezni, mivel számára védőt kell kirendelni. Ez a helyzet áll elő a pótmagánvádas eljárásban is, ahol a védelem kötelező, hiszen maga a pótmagánvádló is ügyvédi képviselettel jár el (kivéve, ha a természetes személy pótmagánvádló jogi szakvizsgával rendelkezik).

A konkrét szabályozást vizsgálva az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a meghatalmazott védő díjának és költségeinek viselése tekintetében a szabályozás valóban ellentmondásos. A pótmagánvádló pervesztesége esetén ugyanis a meghatalmazott védő díját és költségeit minden esetben a terheltnek kell viselnie. Ez a tény a terhelt védőválasztási jogát a pótmagánvádas eljárásban jelentősen korlátozza.

Az Alkotmánybíróság ezért megvizsgálta a korlátozás alkotmányos célját. Ennek során áttekintette, hogy a korlátozást indokolhatják-e az ügyész és a pótmagánvádló alkotmányos helyzete közötti különbözőségek. Megállapította, hogy a pótmagánvádló eljárása során valójában az ügyész helyébe lép, és számos lényeges jogosítványát gyakorolhatja. A pótmagánvádlót azonban nem terheli az ügyésztől elvárt objektivitási kötelezettség, ami megnyilvánul például abban, hogy a pótmagánvádló csak a vádlott terhére nyújthat be fellebbezést.

E-PER

Az előadók bemutatják, hogy ügyvédi, bírósági és közigazgatási oldalról nézve milyen tapasztalatokat szereztek az elmúlt közel három hónapban. Beszélnek a várható változásokról és a résztvevőknek konzultációs lehetőséget biztosítanak.

Időpont: szeptember 29.

Jelentkezés >>

Az Alkotmánybíróság mindezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a pótmagánvádló által képviselt vád alapján folytatott eljárásban az enyhítő körülmények feltárása, a vádlott javára szóló bizonyítékok megfelelő előterjesztése és a hatékony védői stratégia kialakítása érdekében a vádlott védelme fokozottan indokolttá teszi a számára megfelelő védő kiválasztását. És bár a „perlésben” rejlő anyagi kockázatokat a „perlőnek” kellene viselnie, a hatályos szabályozás a pótmagánvádas eljárásban ezt nem érvényesíti: a költségviselés hatályos szabályai pontosan olyan helyzetben akadályozzák a védelemhez fűződő jog érvényesítését, amikor annak megerősítése lenne szükséges.

Mindezek alapján az Alkotmánybíróság arra a megállapításra jutott, hogy a Be. 344. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés a pótmagánvádas eljárásban szükségtelenül korlátozza a terhelteknek az Alaptörvény XXVIII. cikk (3) bekezdésében foglalt védelemhez való jogát, ezért azt megsemmisítette. Mivel azonban az ex nunc hatályú megsemmisítéssel olyan joghézag keletkezne, amely kiszámíthatatlanná tenné a folyamatban lévő büntetőeljárások lefolytatását, és a rendelkezés időleges hatályban tartása kevesebb veszélyt jelent a jogrend épségére, ezért az Alkotmánybíróság a jövőbeli, 2016. december 31-i hatállyal történő megsemmisítésről döntött, időt hagyva a jogalkotónak az Alaptörvénynek megfelelő új szabályozás kidolgozására.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.