Amicus Curiae a felsőoktatási törvényről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A felsőoktatási törvény elfogadott módosításával kapcsolatban Jakab András, Sólyom László, Lévai Miklós és Szente Zoltán amicus curiae levelet írtak az Alkotmánybírósághoz és a törvénymódosítás ex tunc hatállyal való megsemmisítésére tettek javaslatot.


A jogszabályalaptörvény-ellenessége abból következik, hogy az Európai Gazdasági Térség tagállamain kívüli székhellyel rendelkező felsőoktatási intézmények számára többletkövetelményeket állapít meg, az ilyen intézmények magyarországi működéséhez nemzetközi szerződés megkötését írja elő. Ez a rendelkezés ellentétes az Alaptörvény X. Cikk (3) bekezdésével.

[multibox]

A szerzők úgy értékelték, hogy az Alaptörvény eltérő védelemben részesíti a felsőoktatási intézmények működésének különböző részterületeit, mert a kutatás és a tanítás vonatkozásában az egyetemeket önállóság illeti meg, de az intézmények szervezeti rendjét az állam szabályozhatja. Ez a szabályozási jogkör azonban nem korlátlan. Ha a szabályozás korlátja kizárólag az lenne, hogy a felsőoktatási intézmények szervezetét törvényben kell szabályozni, akkor az egyetemi autonómia kiüresedne és az államnak lehetősége lenne teljesíthetetlen működési feltételek megállapítására.

A szerzők úgy vélik, hogy ha az állam túlzottan szigorú, aránytalan működési feltételeket támaszt az egyetemekkel szemben, akkor ennek a szabályozásnak közvetetten a kutatás és az oktatás szabadságára is kihatása lesz, amely az állam által elvileg érinthetetlen terület. Ebből pedig az a következtetés vonható le, hogy az állam nem kötheti a külföldi felsőoktatási intézmények működését önkényes feltételekhez. Ezért a törvénymódosításban megvalósított alapjog-korlátozás nem igazolható.

A levél megfogalmazói hangsúlyozzák, hogy az Alkotmánybíróság gyakorlata az egyetemi autonómiát a művelődési-, művészi-, és tudományos szabadsággal, a tanuláshoz-, és a tanításhoz való joggal összefüggésben értelmezi. Az egyetemi autonómia biztosítása pedig az állam intézményvédelmi kötelezettségéből vezethető le.

A szerzők szerint a korábbi Alkotmány alapján kialakult AB gyakorlat a jelen ügyben azért alkalmazható, mert az Alkotmányban és az Alaptörvényben a művelődési-, művészi-, és tudományos szabadsággal, a tanuláshoz-, és a tanításhoz való joggal való rendelkezések szinte szó szerint megegyeznek.

A szerzők szerint a felsőoktatási törvény módosításával a jogalkotó nyilvánvalóan önkényes feltételt támasztott, mivel a külföldi egyetemek Magyarországon való működéséhez az érintett felsőoktatási intézmény székhelye szerinti államnak a magyar állammal kell nemzetközi szerződést kötnie, illetve annak hatályát a magyar államnak el kell ismernie. Az pedig, hogy a magyar állam kivel köt nemzetközi szerződést, illetve a nemzetközi szerződés kötelező hatályát elismeri-e a mindenkori magyar kormány és a mindenkori országgyűlés diszkrecionális jogkörébe tartozik. Ezzel meglátásuk szerint lehetővé válik a szabályozási körbe tartozó felsőoktatási intézmények egyetemi autonómiától való teljes megfosztása, amelyre az egyetemeknek nincs ráhatása és jogorvoslattal sem élhetnek.

[htmlbox Jogászvilág_hírlevél]

A szerzők szerint a jogszabály-módosítás azon része, amely kimondja, hogy a külföldi felsőoktatási intézmény „Magyarországon csak akkor folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha a székhelye szerinti országban működő és ott ténylegesen felsőoktatási képzést folytató, államilag elismert felsőoktatási intézménynek minősül”, jelentős szigorításként értékelhető, és hátrányos a tanulás és tanítás szabadságára. Az AB korábbi gyakorlata szerint a tanszabadság nem csak alapvető jogállami érték, hanem szubjektív jog is. Tágabb értelemben a tudomány szabadsága a véleménynyilvánítás szabadságának keretei közé tartozik.

A törvénymódosítás indokolása szerint az Nftv-nek „biztosítania kell a nemzetközi felsőoktatási együttműködés irányát, területét meghatározó támogató magyar kormányzati szándék, a külpolitikai célkitűzések, valamint a nemzetközi kapcsolatok működtetésével járó hallgatói, oktatói mozgás, beutazás során az időszerű nemzetbiztonsági szempontok érvényesülését.” A szerzők a már Magyarországon működő külföldi egyetemekkel kapcsolatosan megjegyzik, hogy a fenti célok ugyan legitim közérdekű célok, azonban véleményük szerint nem elég a közérdekre történő ilyen általános utalás, mivel az, az egyetemi autonómia kiüresítéséhez vezet, mert a szabályozás alapján bármilyen intézmény, bármikor megszüntethető. A kormányzati szándéknak és a külpolitikai célkitűzésnek is az alkotmányos keretek között kell megvalósulnia.

A a nemzetbiztonsági szempont, mint legitim cél esetén azt kell igazolnia a jogalkotónak, hogy a székhely szerinti államban lévő kampusz működtetése és felsőoktatási tevékenység folytatása arányos korlátozása a tanszabadságnak és azt, hogy ez milyen módon szolgálja a nemzetbiztonsági szempontokat. Az alapjog-korlátozásnak minden esetben kellően konkrétnak kell lennie, máskülönben az Alaptörvény által előírt szükségességi-arányossági teszt nem végezhető el. Arra is emlékeztettek, hogy a külföldi egyetemek csak egyedi engedéllyel és folyamatos ellenőrzés mellett folytathatnak oktatási tevékenységet Magyarországon, ezért a törvényi jogkorlátozás nem indokolt.

A levél konkrétan kitér a CEU/ Közép-Európai Egyetem helyzetére is, és megjegyzi, hogy az intézménnyel kapcsolatos vitában több legitim jogkorlátozási indok is elhangzott.

Az egyik érv, hogy a módosításra azért van szükség, hogy a CEU-nak ne legyen előjoga és ne adhasson ki a képzésekről a magyar mellett amerikai diplomát is. Ezzel kapcsolatosan megjegyzik, hogy ez a kitétel nem kizárólag a CEU-t érinti, illetve, hogy az Nftv. korábban hatályos szövege erre kifejezetten lehetőséget biztosított, ezért más egyetemek is éltek ezzel a lehetőséggel, tehát ez nem a CEU privilégiuma volt.

A vitában elhangzott az, az érv is, hogy a CEU nem létező képzésekről állít ki diplomát, amelyet azonban ténybeli tévedésnek minősítettek és hivatkoztak arra, hogy a CEU az okleveleket a New York Állam Oktatási Hivatala által akkreditált intézményként adja ki.

A harmadik érv szerint a CEU jogellenesen működött, amely indokolta a törvénymódosítást. Ezt az Oktatási Hivatal jelentésére alapítva állították, azonban ez a jelentés 27 másik külföldi felsőoktatási intézménynél is megállapította valamilyen formában a jogellenes működést, azonban ezeket az intézményeket nem érte hasonlóan súlyos szankció. A jelentés szerint a feltárt hibák pótlása folyamatban volt, ezért nem volt szükség az alkotmányos jogok korlátozására. A külföldi kampusz működtetésének előírása szervezeti kérdés, amelynek alkotmányos korlátozását a jogalkotó nem indokolta.

A levél megfogalmazói szerint a jogállamiság elvének sérelmét okozza, hogy a törvénymódosítás a külföldi egyetem működését teljesíthetetlen feltételhez köti. Kitérnek arra is, hogy a föderatív államokban székhellyel rendelkező egyetemek esetében, ahol a nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére a föderatív államok jogosultak, ezeknek az államoknak a központi kormányzatával előzetes megállapodást kell kötni. Ez a rendelkezés kizárólag néhány amerikai egyetemet érint. Azonban az Egyesült Államok alkotmánya szerint a szövetségi kormányzat csak az alkotmány által számára fenntartott jogkörökkel rendelkezik, minden más hatáskört a tagállamok gyakorolnak. Az amerikai alkotmány az oktatással kapcsolatos hatásköröket nem ruházza át a szövetségi kormányra, ezért a szövetségi kormány nem jogosult nemzetközi szerződést kötni oktatási kérdésekben.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

Hivatkoznak a levélben továbbá az európai jogi kultúrára, amely magában foglalja a senkitől sem várható el a lehetetlen/senki sem kötelezhető a lehetetlenre elvet, amely a jogállamiság elvéhez szorosan kapcsolódik, mivel a lehetetlen feltétel előírása lehetetlenné teszi a jogkövetést. Az Alaptörvény B) cikke deklarálja Magyarország jogállamiságát, amelyhez a fenti elv betartása is elengedhetetlen.

Az AB két évtizedes gyakorlata töretlen abban, hogy a jogállamiság esszenciális összetevője a jogbiztonság követelménye. A jogbiztonság egyik alappillére pedig a bizalomvédelem, amelyet az AB közelmúltbeli gyakorlata szerint úgy kell értelmezni, hogy a jogalkotó fennálló, tartós viszonyokba való beavatkozásának korlátja lehet a bizalomvédelem. A bizalomvédelem egy jogszabály változatlan fennmaradásához fűzött, megalapozott, a jog által védett várakozás. A szerzők kiemelik, hogy az AB esetről-esetre mérlegel a jogalkotó szabadsága és a címzetteknek a szabályozás állandóságához, kiszámíthatóságához fűződő érdeke között, vizsgálva, hogy a jogszabályváltozás miatt a jogalanyokat ért hátrány indokolja-e a módosítás alaptörvény-ellenességének megállapítását. A meghatározott jogviszonyok jövőre nézve történő megszüntetése kapcsán az AB figyelembe vette, hogy a felek bizakodhattak-e a fennálló jogi helyzet viszonylagos változatlanságában, illetve a szabályozás változatlansága ésszerűen elvárható volt-e.

A szerzők ezzel kapcsolatban úgy vélik, hogy a CEU-t a törvénymódosítás súlyosan hátrányos helyzetbe hozza és ezzel párhuzamosan a szabályozás változásának indokai nem világosak. Meglátásuk szerint az egyetem sokéves működése, tevékenységének eredményei, magyarországi beágyazottsága és a felsőoktatással kapcsolatos kormányzati politika alapján ésszerűen feltételezhette, hogy felsőoktatási tevékenysége a jövőben is zavartalanul folytatódhat és intézményi döntéseit erre alapozva hozhatta meg.

A jogállamiság sérelmét eredményez, hogy a törvénymódosítás indokolatlanul különbséget tesz a Magyarországon működő külföldi felsőoktatási intézmények között, az alapján, hogy az intézmény székhelye EGT tagállamban található-e vagy sem. A jogszabály indoklásából nem derül ki, hogy a jogalkotó mire alapozza ezt a különbségtételt és azt milyen alkotmányos cél indokolja. A szabályozás néhány külföldi egyetemre nézve diszkriminatív jellegű.

A jogszabály támogatóinak nyilatkozatiból és a parlamenti vita során elhangzottakból a szerzők szerint arra lehet következtetni, hogy a szabályozáscélja a CEU helyzetének újraszabályozása, működésének akadályozása, illetve megszüntetése volt. Az egy intézményre szabott vagy az eredményét tekintve egy intézményre súlyosan hátrányos szabályozás sérti a jogbiztonság követelményét, mert az intézmény számára lehetetlenné teszi a jogvédelmet. Az egyedi ügyben hozott általános szabályozással pedig a jogalkotó tulajdonképpen elvonja a végrehajtó hatalom jogkörét, mivel normatív aktussal akar elérni olyan célt, amelyet egyedi hatósági döntéssel kellene.

A levélzárásaként még kitérnek a törvény elfogadási körülményeiben tapasztalható visszásságokra, a kellő felkészülési idő hiányára és a szerzett jogokkal kapcsolatos alkotmányos aggályokra is.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.