EU Jog 2021/4. – Tanulmány
Hivatkozott jogszabályhelyek: Alaptörvény Nemzeti Hitvallás, EUSZ 4. cikk (2) bekezdés; EUSZ 4. cikk (3) bekezdés
Címkék: Európai Unió, alkotmányos párbeszéd, kompozit alkotmányosság, szuverenitás
1. Bevezetés
[1] Talán nem túlzás azt állítani, hogy az Európai Unióban (a továbbiakban: EU) az alkotmánybíróságok közötti, illetve az alkotmánybíróságok és a nemzetközi bíróságok közötti párbeszéd különös jelentőséggel bír. A problémakör komplexitását és érzékeny vetületeit jelzi a témához kapcsolódóan egyre gyarapodó tagállami alkotmánybírósági gyakorlat, amelynek a tudományos diskurzus rendszeresen görbe tükröt tart. Ebből, vagyis egymás gyakorlatából és a szakmai reflexiókból tudunk mindig tovább építkezni és új gondolatokat megfogalmazni.
[2] Ilyen új gondolati töltetet hozott magával a 2009-ben hatályba lépett Lisszaboni Szerződés is, amely bevezette a „nemzeti identitás”,
[1] illetve annak későbbi lehetséges értelmezése fényében az „alkotmányos identitás” fogalmát.
[2] A Lisszaboni Szerződés ugyanis egyrészt tovább mélyítette, a korábbiakhoz képest jelentős változásokat eszközölve új alapokra helyezte az európai integrációt. Ennek értelmében az EU jelenleg a „már-még” relációjában értelmezhető: már régóta több, mint egy klasszikus nemzetközi szervezet,
[3] de még mindig kevesebb, mint egy állam.
[4] A közös célkitűzéseik elérése érdekében a tagállamok hatásköröket ruháztak át az Unióra, amely hatáskörök egy sajátos típusú nemzetközi szerződéssel létrehozott
sui generis jogrendszer és azt érvényesítő intézményrendszer útján kerülnek gyakorlásra. Az Európai Unió jogrendjének történelmi jelentőségű újdonsága éppen ez a különleges, nemzetközi jog alapján létrehozott, de nem a nemzetközi jog alapján, hanem egy
sui generis jog-, és intézményrendszer
[5] közbejöttével működtetett államok közötti együttműködési rendszer.
2. A kompozit alkotmányosság
[3] A tagállami lét meghatározó jellemzője a lojalitás elve, amelynek értelmében a tagállamot igen széles körű és a jövőre nyitott kötelezettség terheli az uniós célok támogatásában és megvalósításában. Magyarország esetében mindezt az is jelzi, hogy maga az
Alaptörvény[6] is több ponton hangsúlyozza hazánk európai kötődését:
– az Alaptörvény Nemzeti Hitvallása első helyen említ…