Az ügyvéd, aki megálmodta a Praetor szoftvert: kihívások, fejlesztések és a jövő
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Martin Kašpar a Praetor Systems társalapítója, mellette dolgozott ügyvédként a saját praxisában, jelenleg pedig a Wolters Kluwer ČR, a.s. üzletfejlesztési vezetője. A Praetor jövőjéről, a technológiai lehetőségekről és útjáról kérdeztük interjúnk második részében.
„A Praetor jóval több, mint egy ügyvédi ügykezelő rendszer”, mondta Kašpar az interjú első részében. Cikkünkben további érdekességeket és kulisszatitkokat osztott meg a szoftverről, melynek célja az ügyvédek mindennapi munkájának megkönnyítése.
A Praetor Systems 2018-ban a Wolters Kluwer tagja lett. Mesélne erről az útról?
Az első kihívás az ASPI bevezetése volt a Praetorba, ami tulajdonképpen a cseh Wolters Kluwer Jogtárnak felel meg. A Wolters Kluwer helyi értékesítési képviselőinek segítségével bevezettük Szlovákiában, majd bemutattuk a szlovák piacon is. Ez volt a fő célunk és prioritásunk – ezt követően beléptünk a magyar piacra, ahol a Praetor még nem volt jelen.
A Praetor csatlakozásával a Wolters Kluwerhez Ön is csatlakozott a vállalathoz üzletfejlesztési menedzserként. Melyek a jelenlegi feladatai?
Több lépésben kellett végrehajtani ezt a fúziót az évek során, és teljesen csak 2021-ben fejeződött be. Az üzletfejlesztési menedzserként történő csatlakozásom csak az utolsó lépés volt a folyamatban. Ebben a pozícióban segítettem a Praetor magyarországi bevezetését, valamint azonosítottam a cseh és szlovák piacokon működő különböző szereplőkkel való partnerségi lehetőségeket annak érdekében, hogy az üzleti hozzáférést erősebbé és gyorsabbá tegyük.
A 2021/22-es év fordulóján a Praetor a magyar piacra is belépett, ahogy említette. A szoftver bevezetése Magyarországon eltért szlovákiai vagy csehországi induláshoz képest?
Igen, főként a nyelv miatt. Ez alapvetőnek tűnhet, de ahhoz, hogy minden kristálytiszta és zökkenőmentes legyen, valóban 100%-os pontosságú fordításra volt szükségünk.
A szlovák piacon, mint mondtam, könnyű volt, és tudtuk, hogy rendben vannak a kisebb fordítások. De Magyarországon tisztában voltunk azzal, hogy 100%-os pontosságúnak kell lennie, így különleges eszközöket kellett kifejlesztenünk a pontos fordítás lehetővé tételéhez. Ahogy a cégnevünkből („Praetor Systems”) is kitűnik, szeretjük a rendszereket, ezért megpróbáltuk ezt a folyamatot is rendszerezetten megvalósítani. Korábban vicceltem vele, hogy ennek alapján a következő ország, ahová belépünk, Finnország lehet Magyarország után!
A Praetor nemcsak gyakorló ügyvédek által jött létre, hanem minden országban, ahol dolgoznak, ügyvédi irodákkal, ügyvédekkel működnek együtt a további fejlesztésekben. Hogyan néz ki ez a folyamat?
Ez jó kérdés, mert Csehországban rengeteg személyes tapasztalatunk és tudásunk van. A szlovák piacon találtunk néhány úgynevezett Praetor „evangélistát”, akik segítettek nekünk a funkciók lokalizálásában, és továbbra is szoros együttműködésben vagyunk ezekkel az szakértőkkel. Ők főként olyan power userek és nyitott gondolkodású ügyvédek, akik szívesen osztják meg az ötleteiket és visszajelzéseiket – szeretnek segíteni a termék fejlesztésében az ügyvédi közösség számára. A Praetor béta verzióját biztosítjuk számukra, ahol tesztelhetik a jövőbeni funkciókat és visszajelzést adhatnak nekünk.
Itt Magyarországon Bencével dolgozom (Imhof Bence – a Praetor magyar vezető technológiai termékmenedzsere – a szerk.), aki partnereket keres, akikkel együtt dolgozhatunk.
Hogyan látja Praetor jövőjét? Mit szeretne elérni?
Átfogó tervünk van számos új funkcióval. Dolgozunk a felhasználói élmény és a design átalakításán. A múlt év végére befejeztük a felhasználói felület és a Praetor designjának frissítését. Ez volt a legnagyobb változás az elmúlt 10 évben. De nem kell aggódni, arra törekszünk, hogy megtartsuk a hasznos funkciókat, és a design-t modernizáljuk az olyan konzervatívabb felhasználói réteg számára is, mint amilyenek mi ügyvédek vagyunk. Ebben az évben folytatjuk ezt, és középtávon valószínűleg lesz egy új webes alkalmazás és új funkciók a mobilalkalmazásban. Szeretnénk kibővíteni ügyfélkörünket is. A Praetort használó ügyvédi irodák olyan „virtuális jogi iroda-élményt” kínálhatnak az ügyfeleiknek, mint az ismert online bankolás.
Ami még számunkra kihívást jelent, az több specifikus modul létrehozása, amelyek támogatják a speciális jogi területeket, mint például a védjegy, vagy egy másik olyan speciális területet, mint a büntetőjog. Fontosnak tartjuk a folyamatok automatizálásának folytatását is.
A technológia szinte minden ágazatban virágzik. Hogyan látja a jogi területet, hogyan befolyásolja tovább a technológia az ügyvédek munkáját?
Remélem és hiszem, hogy a technológia továbbra is segíteni fogja az ügyvédeket abban, hogy csökkentsék a napi rutin során a nem hatékony műveletekre fordított időt, és több időt szenteljenek a jogi kérdéseknek. Azaz többet tudjanak foglalkozni a jogi problémákkal, megoldásokkal és kevesebb olyan papírmunkát kelljen végezniük, ami valójában nem szorosan kapcsolódik ehhez. Néhány teendő, mint például az AML (pénzmosás elleni küzdelem), még bürokratikusabbá teszi a munkát, ezért sokat kell tennünk annak érdekében, hogy az ügyvédek hatékonyabbak lehessenek, ebben segít például az AML modulunk (Ez a magyar verzióban hamarosan elérhető lesz – a szerk.).
Imhof Bencével, a Praetor magyar vezető technológiai termékmenedzserével készített interjúnk a magyarországi bevezetésről és a lényeges funkciókról itt olvasható.
A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.