Az új Be. alapvető rendelkezései – 2. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új büntetőeljárási törvény (Be.) előkészítése gyakran állította válaszút elé a kodifikátorokat, s mivel e törvény kodifikációs szempontból – amint arra korábban rámutattam – dinamikus és konfliktusos jellemzőket hordoz, a szükséges döntések a törvénytervezetet annak teljességében alakítják. Nincs ez másként az alapelvek vagy – a tervezet szóhasználata szerint – alapvető rendelkezések esetében sem. Bár az alapvető rendelkezések helyüket tekintve a törvényszöveg elején kapnak helyet, és kialakításuk időrendben is megelőzte más rendelkezésekét, mégis csak a közigazgatási egyeztetések végén lehet meglehetős biztonsággal nyilatkozni arról, hogy közülük melyik és hogyan kerül be a törvénybe.


A cikk az Ügyvédvilág folyóirat 2016 szeptemberi számában jelent meg.

Az elemzés első részében az ártatlanság vélelmének, az alapvető jogok védelmének, valamint a védelem jogának alapelveit ismertettük.

A büntetőeljárás alapja és akadályai

4. §

(1) Az ügyészség és a nyomozó hatóság a tudomására jutott közvádra üldözendő bűncselekmény miatt hivatalból megindítja a büntetőeljárást.

(2) A bíróság – ha e törvény eltérően nem rendelkezik – indítványra jár el.

(3) Büntetőeljárás nem indítható, illetve a megindult büntetőeljárást meg kell szüntetni, ha az elkövető cselekményét már jogerősen elbírálták, kivéve a rendkívüli jogorvoslati eljárások és egyes különleges eljárások esetét.

(4) A (3) bekezdést kell alkalmazni akkor is, ha az elkövető egy cselekménye több bűncselekményt valósít meg, a bíróság azonban – a vád szerinti minősítésnek megfelelően – nem a vádirati tényállás szerint megállapítható valamennyi bűncselekmény miatt állapítja meg a terhelt bűnösségét.

(5) Azzal szemben, akinek a felelősségét a bíróság szabálysértési eljárásban hozott határozatával állapította meg, azonos tényállás mellett büntetőeljárás – a szabálysértésekről szóló törvényben meghatározott perújítási eljárás lefolytatása előtt – nem indítható.

(6) Törvény határozza meg azokat a további okokat, amelyek fennállása esetén büntetőeljárást nem lehet indítani, a már megindult büntetőeljárást meg kell szüntetni vagy felmentő ítéletet kell hozni.

A tervezet a hatályos Be.-hez képest eltérő tartalommal fogalmazza meg a büntetőeljárás alapjára és akadályaira vonatkozó rendelkezéseket. Az új Be. egyik legfontosabb új rendelkezéseként egyértelműsíti, hogy a közvádra üldözendő bűncselekmények esetében csak az ügyészséget és a nyomozóhatóságot terheli a büntetőeljárás hivatalbóli megindításának a kötelezettsége, a bíróság főszabály szerint indítványra jár el. A rendelkezés a funkciómegosztás 5. paragrafusában szabályozott alapelve irányába tett lépés.

Az észrevételek között felmerült, hogy indokolt lenne visszaemelni a tervezet szövegébe a hatályos Be. 6. § (2) bekezdését is: „Büntetőeljárás csak bűncselekmény gyanúja alapján és csak az ellen indítható, akit megalapozott gyanú terhel.” Ezzel szembeni érv (többek között), hogy az új Be. fontos újítása a leplezett eszközök teljes körének beemelése a törvénybe (s ezzel a törvényi garanciák közé), ennek egyik szakasza az előkészítő eljárás, ami bár a büntetőeljárás része, de a célja a gyanú verifikálása.

A funkciómegosztás

5. §

A büntetőeljárásban a vád, a védelem és az ítélkezés elkülönül.

Miskolczi Barna: Az intézményi vezetők több fordulós egyeztetésének eredményeképpen a törvényes vád fogalma kikerült a tervezet szövegéből, azonban tartalmát tekintve nem fog elenyészni, a szöveg pontosítása a kézirat leadásakor még folyamatban van (Fotó: Kőrösi Tamás)

A hatályos Be. 1. paragrafusa szerint a vád, a védelem és az ítélkezés egymástól elkülönül. Ez a megfogalmazás valójában a tiszta funkciómegosztás elvén álló rendszerekkel azonosítható. Az anyagi jogi igazságot kereső büntetőeljárások a bíró és az ügyész kötelességévé is teszik a materiális védelmet, ami a funkciók átjárhatatlan elkülönítését idézőjelbe teszi. Minthogy védelmi funkciót így az ügyész és a bíró is ellát, e logika következetes végig vitele mellett nem három, hanem csupán két funkció (a vád és az ítélkezés) tényleges elkülönülését lehetne alapelvi szinten megkövetelni. (Egyes vélemények szerint a védelem elkülönítését is hangsúlyozó megfogalmazás esetén el is kellene törölni azt a szabályt, amely az ügyészséget és a bíróságot is kötelezi a mentő és enyhítő körülmények hivatalból történő figyelembe vételére. Ez azonban az anyagi igazság megismerését célul tűző büntetőeljárással nem egyeztethető össze.) Ugyanakkor az elkülönült védelmi funkció megjelenítése mögött a jogalkalmazók tényleges tartalmat látnak, ugyanis az elkülönítés nem csak funkciókra, hanem személyekre is vonatkoztatható, így amellett törnek lándzsát, hogy az elkülönítés a vádat, a védelmet és az ítélkezést is érintse. Ennek megfelelően a közigazgatási egyeztetésre bocsátott szöveg („A büntetőeljárásban a vád és az ítélkezés elkülönül”) helyett a hatályos Be.-nek megfelelő szöveg („A büntetőeljárásban a vád, a védelem és az ítélkezés elkülönül”) megjelenítése a valószínűbb.

Az ítélkezés alapja és vádhoz kötöttsége

6. §

(1) A bíróság vád alapján ítélkezik.

(2) A bíróságnak a vádról döntenie kell, a vádon túl nem terjeszkedhet.

(3) A bíróság csak a megvádolt személy büntetőjogi felelősségéről dönthet és csak olyan cselekményt bírálhat el, amelyet a vád tartalmaz.

Az intézményi vezetők több fordulós egyeztetésének eredményeképpen a törvényes vád fogalma kikerült a tervezet szövegéből, azonban tartalmát tekintve nem fog elenyészni, a szöveg pontosítása a kézirat leadásakor még folyamatban van.

A bizonyítás alapvetései

7. §

(1) A vád bizonyítására a vádló köteles.

(2) A kétséget kizáróan nem bizonyított tény nem értékelhető a terhelt terhére.

(3) A büntetőeljárásban senki sem kötelezhető arra, hogy önmagát terhelő vallomást tegyen vagy önmaga ellen bizonyítékot szolgáltasson.

(4) A bűnösség megállapítása, a bűncselekmény minősítése, illetve a büntetéskiszabás kérdésében a büntetőeljárás során el nem oszlatott kétséget a terhelt javára kell értékelni.

(5) Abban a kérdésben, hogy a terhelt követett-e el bűncselekményt, a bíróságot, az ügyészséget és a nyomozó hatóságot nem köti a polgári, a közigazgatási, a szabálysértési, a fegyelmi vagy más eljárásban hozott határozat, illetve az abban megállapított tényállás.

A tervezet – mivel fogalmilag összetartoznak – egy alcímben tartalmazza az ártatlanság vélelmének a bizonyításra vonatkozó követelményeit, vagyis a bizonyítási teherre, az önvádra kötelezés tilalmára és a büntetőjogi felelősség önálló elbírálására vonatkozó szabályokat.

Készüljön fel velünk az új Pp. hatálybalépésére

 Válogasson kiadványaink, szolgáltatásaink közül és vegyen részt szakmai rendezvényeinken!

Polgári Perrendtartás 1952- 2016. – jogszabálytükör

Pp. és Ptk. Expo egy csomagban

Megrendelés >>

A büntetőeljárás nyelve és a nyelvhasználat joga

8. §

(1) A büntetőeljárás nyelve a magyar. A Magyarországon élő, törvényben elismert nemzetiségek tagjai a büntetőeljárásban a nemzetiségi anyanyelvüket használhatják.

(2) Senkit nem érhet hátrány amiatt, hogy a magyar nyelvet nem ismeri.

(3) A büntetőeljárásban mindenki jogosult az anyanyelvét használni.

(4) A büntetőeljárásban a hallássérült, illetve siketvak személy jogosult jelnyelvet használni.

Az alapvető rendelkezések körében kizárólag az eljárás nyelvére és az anyanyelv használatára vonatkozó általános rendelkezéseknek lehet helye. Ezért nem indokolt a nyelvhasználatra vonatkozó részletszabályokat (a tervezet 76. paragrafusa) itt szerepeltetni. Ugyanakkor észrevételként felmerült, hogy a 4. § (3) bekezdése ellentmond a 76. § (2) bekezdésének, vagyis annak, hogy ha az anyanyelv használata aránytalan nehézségekbe ütközne, közvetítő nyelvet lehet használni. Az ellentmondás azonban csak látszólagos, hiszen az alapelvek itt is összességükben, tehát a 4. § (3) bekezdése a 2. § (3) bekezdésével összeolvasva értelmezendő.

A törvény hatálya

9. §

A magyar büntető joghatóság alá tartozó ügyekben a büntetőeljárást e törvény szerint kell lefolytatni.

A jogalkalmazók észrevételezték, hogy az elbíráláskor hatályban lévő eljárási törvény alkalmazásának rögzítése is indokolt lenne. Ezzel szemben – összhangban a jogalkotásról szóló 2013. évi CXXX. törvénnyel – a törvény időbeli hatályára vonatkozó rendelkezések nem az alapvető rendelkezések, hanem az átmeneti rendelkezések között kaptak helyet.

A szerző miniszteri biztos


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.