Birtokvédelem a bíróságokon-2.rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A birtokvédelmi perek joggyakorlatát elemezte a Kúria összefoglaló véleményében és több esetben is rámutatott, hogy a bekért ítéletekből kitűnő megoldások nem minden esetben alkalmazhatók egyformán, illetve sokszor súlyosan méltánytalan helyzetet eredményez a jogszabályok szó szerinti értelemzése.

A birtokvédelmi határozatok felfüggesztése

A Ptk. lehetőséget biztosít a jegyző által hozott birtokvédelmi határozat felfüggesztésére. A végrehajtás akkor függeszthető fel, ha a tényállás alapján a határozat megváltoztatása várható.[1] A végrehajtás felfüggesztését csak utólag tudják kérni a felek, mivel a Ptk. alapján a jegyző határozatát a meghozatalától számított 3 napon belül végre kell hajtani és arra a per megindításának kizárólag abban az esetben van hatálya, ha a jegyző rendelkezett a költségek, károk és hasznok viseléséről és a fél ezek megváltoztatására vagy a birtoklás miatt pert indított.

A kialakult gyakorlat miatt a jegyzők nem tartják be a 3 napos végrehajtási határidőt, ha valamely fél kezdeményezte a határozat megváltoztatását és keresetében a határozat végrehajtásának felfüggesztését is kérte.[2] A joggyakorlat-elemző csoport által vizsgált ügyekből megállapítható, hogy körülbelül az ügyek negyedében kérték a határozat végrehajtásának felfüggesztését. A PKKB-n által elbírált ügyekben általában 2 hónapon túl született döntés a határozat végrehajtásának felfüggesztéséről, az összefoglaló véleményből kitűnik, hogy a vidéki bíróságokon általában gyorsabban elbírálták a végrehajtás felfüggesztése iránti kérelmeket.[3]

A joggyakorlat-elemző csoport arra a következtetésre jutott, hogy a törvényi rendelkezések ellenére nem általános a soron kívüli intézkedés, illetve amennyiben a jegyző 3 napon belül végrehajtja a határozatot, akkor a soron kívüli elbírálás kiüresedik, mivel a határozat már végrehajtásra kerül addigra, mire a bíróság dönthetne a felfüggesztésről.[4]

A joggyakorlat-elemző csoport rámutatott, hogy az Ákr. hatályba lépésével a birtokvédelmi határozatok végrehajtásában is nehézségek adódhatnak, ugyanis az Ákr. szabályait a birtokvédelmi eljárásokban is alkalmazni kell, vagyis az adóhatóság lesz a végrehajtó szerv. Ezzel szemben a jegyző hatáskörébe tartozó birtokvédelmi eljárásról szóló 17/2015 (II.16). Korm. rendelet azonban előírja, hogy a végrehajtásról a jegyző gondoskodik. A jegyzőnek tehát két lehetősége van, vagy megkeresi az adóhatóságot a végrehajtási eljárás foganatosítása érdekében, vagy saját hatáskörben folytatja le a határozat végrehajtását. Az előbbi esetben nem sok esély mutatkozik az eljárási határidő betartására. A joggyakorlat-elemző csoport szerint, ezért a jogalkotónak meg kell teremtenie az összhangot az anyagi és az eljárásjogi határidők között.[5]

A bíróságok általában a feleket sem hallgatják meg a határozat meghozatala előtt. Legtöbbször az alperes nyilatkozattételre vonatkozó felhívása is elmarad. A felfüggesztő határozatokat azonban minden esetben haladéktalanul megküldték a jegyző részére.[6]

A végrehajtás felfüggesztése körében a bíróságok általában a felek érdekeinek egybevetése alapján adtak helyt a kérelmeknek. A felfüggesztésre irányuló kérelem elutasítását pedig azzal indokolták, hogy nem várható a kérelem felfüggesztése. [7]

A bírósági gyakorlat szerint azonban a megváltoztatás esélyének előzetes mérlegelése egyfajta prejudikációnak tekinthető, ezért általában nem is ezzel indokolják döntésüket, hanem más indokot keresnek, illetve előfordul, hogy ideiglenes intézkedés keretében kerül sor a végrehajtás felfüggesztésére. Erre a Pp.alapján akkor van lehetőség, ha ez közvetlenül fenyegető kár elhárítása vagy a jogvitára okot adó állapot változatlan fenntartása, illetve a kérelmező különös méltánylást érdemlő jogvédelme érdekében szükséges, és az intézkedéssel okozott hátrány nem haladja meg elérhető előnyöket.[8]

A joggyakorlat-elemző csoport véleménye szerint azonban kizárólag abban az esetben van helye a határozat felfüggesztésének, ha annak megváltoztatása várható, ez nem tekinthető prejudikálásnak. Ha a bíróság a birtokláshoz való jog alapján úgy látja, hogy a határozatot várhatóan meg kell változtatni, akkor ezt a döntést fel kell vállalnia.[9]

A peres felek

A Ptk. alapján egyértelmű, hogy a perben fél az lehet, aki a jegyző előtti eljárásban részt vett. A felperesi és alperesi pozíciót az határozza meg, hogy melyik fél indította meg előbb a másik féllel szemben a határozat megváltoztatására irányuló keresetet.

A bíróságok gyakran találkoznak azonban azzal, hogy a perben már olyan személyek kívánnak részt venni, akik a jegyző előtti eljárásban nem vettek részt. (például felperes házastársa). Ezekben az esetekben az ügy egyedi körülményeitől függően a bíróságok többféle megoldás közül választottak. Gyakori volt a keresetlevél idézés kibocsátása nélküli elutasítása, ha a keresetben olyan személy került felperesként feltüntetésre, aki a jegyző előtti eljárásban nem vett részt. A bíróság több esetben hiánypótlási felhívás kiadását követően utasította el a keresetlevelet, ha a felperes olyan alperes ellen indította meg a pert, aki nem vett részt a jegyző előtti eljárásban.[10]

Előfordulhat azonban, hogy a per tárgya vagy más folyamatban lévő per indokolja a jegyző előtti eljárásban részt nem vett személyek perben való részvételét. Ilyen például, ha a per tárgya nem kizárólag a jegyző határozatának felülvizsgálata és az ingatlan osztatlan közös tulajdonban van.[11]

A Ptk. nem ír elő kötelező perben állást, ezért a határozat megváltoztatása iránti perben nem kell a jegyző előtti eljárás minden szereplőjét perbe vonni. Pertársaság esetén a felek általában tulajdonostársak vagy házastársak, akik közösen érvényesítenek igényt.[12]

Bekövetkezhet változás a felek személyében, például az ingatlan tulajdonának átruházása esetén. A felperes kérte az elsőfokú bíróságtól az új tulajdonosok jogutódkénti perbevonását, akik azonban nem akartak perbe lépni. A bíróság nem döntött a kérdésben, de ítéletében kifejtette, hogy a perben kizárt a jogutódlás, mert a kereset a határozat megváltoztatására irányul és a jegyző egy adott pillanatban fennállt birtokállapotot bírált el, így a per is arra vonatkozik. A másodfokú bíróság nem értett egyet ezzel a döntéssel és a jogutódlás megállapítására kötelezte az elsőfokú bíróságot. A Kúria szerint azonban minden esetben az adott ügy egyedi körülményeitől függ, hogy a jogutódlás kérdése megállapítható-e.[13]

A leggyakrabban tulajdonosváltozás, keresetváltoztatás, vagy a perek egyesítése miatt került sor a felek változására.[14]

A joggyakorlat-elemző csoport rávilágított a társasházak birtokvédelmi eljárásban való részvételével kapcsolatos jogbizonytalanságra. A bekért ítéletekből kitűnik, hogy nem egységes a bírósági gyakorlat annak megítélésében, hogy a társasház a birtokvédelmi perben félként részt vehet-e.[15]

A Kúria a kérdés eldöntésekor a per tárgya szerint tett különbséget az egyes perek között. A joggyakorlat-elemző csoport úgy foglalt állást, hogy az ingatlan tulajdonjogát érintő, ingatlan-nyilvántartási bejegyzést igénylő perekben szükséges az összes tulajdonostárs perben állása. Ezzel szemben a Tht. alapján a közös tulajdonnal kapcsolatos birtokvédelmi perekben a társasház perben állhat, ha a jogvita eldöntése a közös tulajdonban álló ingatlanrésszel kapcsolatos, vagy a birtokháborítás a társasház minden tulajdonosát érinti.[16]

A keresetlevél idézés kibocsátása nélküli elutasításának esetei

A Kúria a régi Pp. által meghatározott 10 okból 6-ot talált alkalmazhatónak a birtokvédelmi perekben. A kizárt joghatóságot, a bírósági hatáskör és illetékesség hiányát, a megelőző eljárás szükségességét, illetve az idő előtti és bírósági úton nem érvényesíthető követelést a birtokvédelmi perekben nem lehet értelmezni.

res iudicatával kapcsolatban a bíróságok akkor utasították el a keresetlevelet, ha a jegyzői határozattal kapcsolatban a felperes másik pert is indított, amely folyamatban volt a másik per megindításakor. A másik esetben azonban a másodfokú bíróság szerint jogszerűtlenül került elutasításra a keresetlevél, mert az újabb per egy másik birtokháborítási cselekmény miatt volt folyamatban és a felperes keresete nemcsak az eredeti állapot helyreállítására irányult, hanem az alperesek eltiltását is kérték.[17]

jogképesség hiánya szinte kizárólag a társasházakkal kapcsolatban merült fel. A joggyakorlat-elemző csoport megismételte, hogy a társasháznak korlátozott a perbeli jogképessége és kizárólag a közös tulajdonnal kapcsolatos ügyekben léphet fel a tulajdonostársak képviseletében.[18]

Meghatározott személyek perbenállása vagy ennek hiánya akkor jelentkezik, amikor a fél olyan személlyel szemben indítja meg a pert, aki nem vett részt a jegyző előtti eljárásban. Egy különleges esetben a jegyző határozata nem tartalmazott kötelezettet, ezért az elsőfokú bíróság a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül elutasította. A Kúria azonban felülbírálta a döntést és kötelezte az elsőfokú bíróságot a per folytatására, mivel ebben az esetben a Ptk. szó szerinti értelmezése lehetetlenné tette volna, hogy a jegyző végrehajtott határozata ellen a kötelezettek jogorvoslattal éljenek.[19]

perindítási határidővel kapcsolatban az igazolási kérelem előterjesztése okozott problémát. A régi Ptké. megteremtette ennek lehetőségét, és a Legfelősbb Bíróság is elvi bírósági határozatban mondta ki, hogy igazolási kérelemnek helye van, de a kikristályosodott joggyakorlatot csak az új Ptk-ba emelte be a jogalkotó. [20]

Jellemző volt az ügyekben a keresetlevél tartalmi hiánya is. A tartalmi hiány a jogi képviselő által benyújtott keresetlevél tartalmi hiányát, az illetékhiányt és a meghatalmazás csatolásának hiányát foglalja magában.

Az illetékhiány például akkor merülhet fel, amikor a felperes nem kizárólag a jegyzői eljárásban részt vett személlyel szemben indítja meg a pert és a perben a közigazgatási eljárás során megfizetett illetéket minden alperesre vonatkozóan be akarja számítani a peres eljárás illetékébe. Erre azonban az Itv. szerint csak a közigazgatási eljárásban részt vett alperes esetén van lehetőség.[21]

A Kúria szerint nincs helye az illeték beszámításának, ha az illetéket nem a fél fizette meg a jegyző előtti eljárásban, mivel arra az eljárást kezdeményező fél köteles és nem szolgálhat javára a más általi teljesítés.[22]

A meghatalmazás hiányára vonatkozóan a joggyakorlat elemző csoport hibásnak tartotta azt a bírósági gyakorlatot, ha a meghatalmazás kizárólag a birtokvédelmi eljárásra terjedt ki, azonban azt a peres képviseletben meghatalmazásként csatolták. A Kúria szerint ebben az esetben hiánypótlási felhívást kell kiadni a meghatalmazás szövegének tisztázása érdekében.[23]

A hiányos kereset miatt akkor utasítja el a bíróság a keresetlevelet, ha a felperes a hiánypótlásra visszaadott keresetlevelet a hiánypótlási határidőben nem teljesíti vagy a keresetlevelet ismételten hiányosan adja be. Az új Pp. azonban hiánypótlás nélküli visszautasítást ír elő a jogi képviselő által előterjesztett hiányos keresetlevél esetén. A járásbíróságok előtt jogi képviselő nélkül eljáró félnek azonban hiánypótlásra kell visszaadni a keresetlevelet, ha az hiányos, vagy ha a fél nem csatolta a kötelező mellékleteket, illetve nem fizette meg az illetéket.[24]

[1] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 10. oldal

[2] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 11. oldal

[3] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 11. oldal

[4] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 12. oldal

[5] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 12. oldal

[6] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 12. oldal

[7] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 12. oldal

[8] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 13. oldal

[9] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 13. oldal

[10] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 13. oldal

[11] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 13. oldal

[12] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 14. oldal

[13] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 14. oldal

[14] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 15. oldal

[15] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 16. oldal

[16] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 16. oldal

[17] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 17. oldal

[18] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 17. oldal

[19] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 18. oldal

[20] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 18. oldal

[21] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 19. oldal

[22] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 19. oldal

[23] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 19. oldal

[24] Összefoglaló vélemény a jegyző előtt indított birtokvédelmi ügyek bírósági gyakorlatáról, 20. oldal


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.