Civil szervezetek a bíróságon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A civil szervezetek bírósági nyilvántartási ügyében hozott elsőfokú érdemi határozat elleni fellebbezés jogi képviselő közreműködése nélkül joghatályosan nem terjeszthető elő.


A kérelmező az elsőfokú bírósághoz 2014. június 2-án érkezett kérelmében közhasznú jogállásának további nyilvántartásba vételét kérte.

Az elsőfokú eljárás

Az elsőfokú bíróság végzésével elrendelte az egyesület közhasznú jogállásának törlését 2014. június 1-jével, egyúttal a közhasznú jogállás nyilvántartásba vételére irányuló és változásbejegyzési kérelem tárgyában indult eljárást a végzésének jogerőre emelkedéséig felfüggesztette. Indokolásában az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Ectv.) 75. § (5) bekezdésére hivatkozott. Megállapította, a szervezet 2014. május 31-éig nem terjesztett elő az Ectv. szerinti, közhasznú jogállásának nyilvántartásba vételére irányuló kérelmet. Tájékoztatta továbbá a kérelmezőt, hogy az ítélőtábla előtti eljárásban kötelező a jogi képviselet.

A fellebbezés

A végzés ellen a kérelmező terjesztett elő fellebbezést, melyet H. I., az egyesület elnöke írt alá.

A Szegedi Ítélőtábla a 2014. szeptember 29-én kelt végzésével – a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetés mellett – felhívta a fellebbező, hogy fellebbezését jogi képviselővel eljárva terjessze elő. A végzést az elnöknek 2014. október 3-án szabályszerűen kézbesítették.

A fellebbező fél joghatályos fellebbezését sem a megadott határidőn belül, sem az után nem pótolta.

A Szegedi Ítélőtábla megállapításai

A fellebbezés érdemi vizsgálatra alkalmatlan.

A civil szervezetek nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény (Cnytv.) 5. § (1) bekezdése szerint az e törvényben szabályozott polgári nemperes eljárásokban azokra az eljárási kérdésekre, amelyeket ez a törvény nem szabályoz, a Polgári Perrendtartás (Pp.) szabályai – a polgári nemperes eljárás sajátosságaiból eredő eltérésekkel – megfelelően irányadók. Ebből az következik, hogy a jogszabály eltérő, kifejezett rendelkezése hiányában a Pp. 73/A. paragrafusában foglalt követelményeknek is érvényesülniük kell.

Civil szervezetek nyilvántartása: Mivel a kérelmező fellebbezését jogi képviselő nélkül terjesztette elő, a joghatályos fellebbezés sem a megadott határidőn belül, sem a másodfokú végzés meghozatalának időpontjáig nem érkezett meg a bíróságra, a fellebbezés érdemi vizsgálatára nincs jogi lehetőség

A Cnytv. 21. § (8) bekezdése úgy rendelkezik, hogy képviselet esetén a Pp. 69-73. paragrafusait megfelelően alkalmazni kell. A rendelkezés azonban nem irányadó a civil szervezetek bírósági nyilvántartási ügyében hozott elsőfokú érdemi határozat elleni fellebbezés folytán induló, ítélőtábla előtti eljárásban. A Cnytv. 21. § (8) bekezdése ugyanis a törvénynek a kérelmek tartalmi elemeit rögzítő II. fejezetében, a szervezet nyilvántartásba vétele iránti kérelem és a kérelemhez csatolandó iratok cím alatt szerepel.

Az e törvényben szabályozott polgári nemperes eljárások szabályairól viszont külön fejezet (a III.) szól. A Jogorvoslatok címszó alatt a törvény 46. § (1) bekezdése a másodfokú eljárásra – a törvény eltérő rendelkezése hiányában – az elsőfokú eljárásra, vagyis a III. fejezet megelőző rendelkezéseiben rögzített szabályokra utal. Ezt úgy értelmezni, hogy a másodfokú eljárást megindító fellebbezésnek szükségképpeni elemeit a megelőző, II. fejezetben foglaltak szerint kellene megkövetelni, nem lehet.

A 21. § (8) bekezdésének a fellebbezési szakban való alkalmazása ellen szól e rendelkezés feltételes megfogalmazása is, hiszen kizárólag képviselet esetére írja elő a Pp.-nek a meghatalmazás formai, tartalmi követelményeit, illetőleg a bíróságnak a képviseleti jogosultság vizsgálatára irányuló kötelezettségeit rögzítő szakaszainak alkalmazását. Tartalmilag ez azt jelenti, hogy ha a fél – annak ellenére, hogy erre törvényi kötelezettsége nincs – már az elsőfokú eljárásban, a kérelem benyújtása során jogi képviselővel jár el, a Pp. 69-73. paragrafusai alkalmazásának van helye.

A fellebbezési szakra ezzel szemben a Cnytv. 5. § (1) bekezdéséből következően – mögöttes jogszabályként – a Pp. 73/A. paragrafusa az irányadó, vagyis a bíróságnak a – civil szervezet bírósági nyilvántartási ügyében hozott elsőfokú érdemi határozat ellen irányuló – fellebbezés benyújtásakor, annak joghatályos előterjesztéséhez a féltől meg kell követelnie a jogi képviselő közreműködését. Nincs olyan speciális rendelkezés, ami lehetőséget adna az ettől való eltérésre.

A Pp. 73/A. § (1) bekezdés a) pontja szerint az ítélőtábla előtti eljárásban kötelező a jogi képviselet az ügy érdemében hozott végzések ellen fellebbezést előterjesztő fél számára. Mivel a kérelmező fellebbezését jogi képviselő nélkül eljárva terjesztette elő, a joghatályos fellebbezés sem a megadott határidőn belül, sem a másodfokú végzés meghozatalának időpontjáig nem érkezett meg a bíróságra, a fellebbezés érdemi vizsgálatára nincs jogi lehetőség. A mulasztás jogkövetkezménye, hogy a fellebbezést hivatalból el kell utasítani [Pp. 73/B. § (4) bek.].

Bírósági Döntések Tára

A folyóirat egyfelől publikációs fórumot kíván biztosítani a megyei, illetve az ítélőtáblai döntések számára, másfelől azzal, hogy a mértékadó bírósági döntések közül válogat, a jogalkalmazás egységességét kívánja támogatni.

További információ és megrendelés >>

A kifejtettekre tekintettel az ítélőtábla a fellebbezést a Pp. 73/B. § (4) bekezdése alapján – figyelemmel a Pp. 259. paragrafusára és 240. paragrafusának (1) bekezdésére is – érdemi vizsgálat nélkül, hivatalból elutasította. A jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Pp. 233/A. paragrafusán alapul.  

(Hasonlóan foglalt állást a Kúria Pkf. IV. 24 911/2014/4. határozatában.)

Az ismertetett döntés (Szegedi Ítélőtábla Pkf. I. 20 696/2014.) a Bírósági Döntések Tára folyóirat 2015/1. számában 19. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.