Elhúzódó polgári perek – van hatékony magyar jogorvoslat?


Szaxon József Attila válóperének elhúzódása kapcsán a Bíróság kimondta, hogy a polgári peres eljárások elhúzódása okán a Pevtv.-vel bevezetett vagyoni elégtételre irányuló eljárás hatékony hazai jogorvoslatnak minősül, amit a kérelmező elmulasztott kimeríteni. Ez pedig akadálya az eredményes strasbourgi jogérvényesítésnek.


Releváns jogszabályhely: a polgári peres eljárás elhúzódásával kapcsolatos vagyoni elégtétel érvényesítéséről szóló 2021. évi XCIV. törvény


A cikk a Strasbourgi Figyelő blogon jelent meg

1. Az ügy előzményei

Szaxon felesége 2009-ben nyújtotta be a válókeresetet a kérelmezővel szemben, amelynek a Komáromi Bíróság még ugyanabban az évben helyt is adott. Az ítélet azonban a házassági vagyon felosztásáról nem rendelkezett, arról csak 2019-ben született első fokon, majd 2020-ban másodfokon döntés. Szaxon felülvizsgálati kérelmére a Kúria 2021. június 15-én mindkét ítéletet helybenhagyta. Ezt követően a kérelmező az Alkotmánybírósághoz fordult, ami azonban visszautasította a panaszát.

Szaxon 2021. októberében a Strasbourgi Bírósághoz fordult és kérte, hogy az eljárás elhúzódása, valamint az azzal kapcsolatos hatékony jogorvoslat hiánya miatt a Bíróság állapítsa meg az Egyezmény 6. cikkének (1) bekezdésében (tisztességes tárgyaláshoz való jog), valamint a 13. cikkében (hatékony jogorvoslathoz való jog) foglalt jogainak sérelmét.

2. A Bíróság döntése

A Gazsó v. Magyarország pilot-eljárásban 2015-ben született ítéletre válaszul az Országgyűlés 2021. június 15-én elfogadta a polgári peres eljárás elhúzódásával kapcsolatos vagyoni elégtétel érvényesítéséről szóló 2021. évi XCIV. törvényt (Pevtv.). A Gazsó-ítéletben ugyanis a Bíróság kötelezte Magyarországot, hogy olyan hatékony hazai jogorvoslatot vezessen be, amely képes megoldást nyújtani a hazai eljárások elhúzódásának rendszerszintű problémájára. A polgári eljárásokat tekintve ennek eleget téve, a Pevtv. 2022. január 1-én lépett hatályba.

A Bíróság tehát döntésében először megvizsgálta, hogy a Gazsó ítéletben lefektetett alapelvek tükrében a Pevtv. kínál-e hatékony jogorvoslatot a kérelmező panasszal érintett ügyében, és ha igen, akkor azt a jogorvoslatot a kérelmező kimerítette-e.

(i) Hatékony hazai jogorvoslat-e a Pevtv.?

A Bíróság a Kudła- és a Sürmeli-ügyekre hivatkozással mindenekelőtt leszögezte, hogy a kompenzációs jogorvoslat bevezetése megfelelően orvosolhatja a tárgyaláshoz való jog sérelmét. A Pevtv. kapcsán rögzítette, hogy az abban megállapított pénzbeli jóvátételt az eljárás elhúzódása miatt a peres eljárás felei olyan polgári peres eljárások kapcsán élhetnek vagyoni elégtétellel, amelyek már jogerősen lezáródtak. Az eljárás elhúzódása kapcsán figyelembe vehető időtartamra eső naptári napok tekintetében a vagyoni elégtétel napi összegét négyszáz forintban határozza meg a jogszabály. A Strasbourgi testület azt is kiemelte, hogy az eljárás elhúzódása észszerűségének megítélése kapcsán a jogszabály arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy a Bíróság esetjogában kimunkált standardokat vegyék figyelembe.

A Bíróság ezt követően felhívta a Pevtv. 21. §-ra a figyelmet, miszerint a Pevtv. hatálybalépését követő négy hónapos jogvesztő határidőn belül a bírósági polgári peres eljárás elhúzódásával kapcsolatos vagyoni elégtétel iránti igény Pevtv. szerinti érvényesítésére az a fél is jogosult, akinek a bírósági eljárás elhúzódása miatt az EJEB-hez benyújtott kérelmét az EJEB a Pevtv. hatálybalépésének napjáig nyilvántartásba vette, de még nem bírálta el (kivéve, ha a kérelem EJEB-hez történő benyújtásakor az Egyezmény 35. cikkének 1. bekezdésében meghatározott, az adott ügyre vonatkozó határidő már eltelt). A Bíróság döntésében felidézte a Miniszteri Bizottság 2021. decemberi határozatát is, amiben az ítéletek végrehajtását ellenőrző testület üdvözölte a Pevtv. elfogadását és a magyar hatóságok elkötelezettségét az eljárások túlzott elhúzódása problémájának megoldása iránt.

Mindezek alapján a Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a kompenzációs jellegű Pevtv. garantálja a polgári peres eljárások elhúzódása miatti egyezménysértések esetében azok hatékony orvoslását.

(ii) Kimerítette-e a kérelmező a Pevtv. által kínált jogorvoslatot?

Másodsorban a Bíróság azt vizsgálta, hogy a kérelmező élt-e a Pevtv. által biztosított hatékony jogorvoslattal. Mindenekelőtt az alapelvek körében kiemelte, hogy az Egyezmény 35. cikkének (1) bekezdésében lefektetett szabály, miszerint a kérelmező köteles kimeríteni a rendelkezésére álló hatékony hazai jogorvoslatot azt célozza, hogy az államnak legyen lehetősége a jogsértés megelőzésére vagy annak orvoslására, mielőtt a kérelmező a Bírósághoz fordulna. A jogorvoslatnak a jogsértéshez kell kapcsolódni, valamint annak a kérelmező számára elérhetőnek és hatékonynak kell lennie. Az ilyen jogorvoslat elérhetőségének mind a jogban, mind a gyakorlatban kellően biztosnak kell lennie.

A hazai hatékony jogorvoslat fennállása kapcsán a bizonyítási teher a Kormányt terheli. A Kormány ilyen irányú hivatkozását követően azonban a kérelmezőnek kell bizonyítania, hogy az adott jogorvoslatot kimerítette, vagy az valamilyen okból kifolyólag nem volt megfelelő és hatékony, illetőleg olyan különleges körülmények álltak fent, amelyek miatt a kérelmező ezen követelmény alól mentesült. A Bíróság hangsúlyozta, hogy a 35. cikk (1) bekezdését kellő rugalmassággal, túlzott formalizmus nélkül, és az adott ügy egyéni körülményeire tekintettel kell alkalmazni. Ez utóbbi keretében a Bíróság nem csak a formális jogorvoslatokat veszi figyelembe, hanem a kérelmező egyéni körülményeire, valamint arra is tekintettel van, hogy az adott jogorvoslatot milyen kontextusban alkalmazzák. Ennek megfelelően megvizsgálja azt, hogy a kérelmező megtett-e minden tőle telhetőt azért, hogy kimerítse a rendelkezésére álló hazai jogorvoslatokat.

A fenti alapelveket az egyéni ügyre alkalmazva a Bíróság megállapította, hogy a Pevtv. által meghonosított haza jogorvoslatot az Egyezménnyel összhangban alkalmazzák a magyar bíróságok. Ennek kapcsán leszögezte, hogy annak hatékonyságát az erre vonatkozó hazai joggyakorlat bizonyítja, amiből az is kitűnik, hogy ezeket az eljárásokat látszólag időben lefolytatják (lásd a döntésben hivatkozott Debreceni Ítélőtábla által meghozott Pkf.II.20.345/2022/2. és Pkf.II.20.404/2022/2. számú ítéleteket). A Bíróság a Pevtv. 15. § (4) bekezdését sem találta aggályosnak: ez a rendelkezés a vagyoni elégtétel feltételeként szabja, hogy a kérelmező kifogással éljen az eljárás elhúzódásával szemben. Ennek kapcsán azonban a magyar ítélőtábla már kimondta, hogy az nem alkalmazható automatikusan, hanem azt mindig az adott ügy körülményeire tekintettel kell alkalmazni.

A kérelmező álláspontjával szemben a Bíróság a Pevtv. alapján megítélt kártérítési díj összegével is elégedett volt annak ellenére, hogy az alacsonyabb a Strasbourgban megítélet igazságos elégtétel összegénél. A Bíróság megállapította, hogy Magyarország széles mérlegelési jogkörrel (margin of appreciation) rendelkezik egy adott pilot ítélet teljesítésekor és a kártérítés összegének megállapításakor. A nemzetközi testület szerint az állam az összeget az életszínvonal, a saját jogrendszere és hagyományainak megfelelően határozhatja azt meg. A Bíróság döntésében arra is kitért, hogy a Pevtv. utaló szabálya alapján a Pp. szabályai szerint a megítélt kártérítést az államnak a döntés meghozatalát követő 15 napon belül meg kellett fizetnie.

A Bíróság azt sem találta problémásnak, hogy az újonnan bevezetett kártérítési rendszer hatálya nem terjed ki az Alkotmánybíróság előtti eljárásokra. Az Oršuš and Others-ügyre hivatkozva megállapította, hogy az Alkotmánybíróság szerepéből (az alkotmány őrzője) következően felmerülhet, hogy az ügyeket nem a panaszok érkezési rendje, hanem az ügy jellege, illetve annak politikai és társadalmi értelemben vett fontossága alapján bírálja el. Mindezekre tekintettel a Bíróság megállapította, hogy a Pevtv. képes jogorvoslatot nyújtani a már felmerült jogsérelmekre.

A Bíróság a kérelmező visszaható hatályú jogalkalmazásra vonatkozó érvelését elutasítva megállapította, hogy Szaxonra a Pevtv. átmeneti rendelkezései vonatkoztak [21. § (3)], és eszerint a haza jogorvoslatot a Pevtv. hatályba lépését követő 4 hónapon belül lett volna lehetősége igénybe venni. A Bíróság kitért arra, hogy a hazai jogorvoslat kimerítése feltételének vizsgálatára a kérelem benyújtásának időpontja az irányadó, amikor még valóban nem állt a kérelmező rendelkezésére elérhető hazai hatékony jogorvoslat. Az adott ügy egyéni körülményei azonban igazolhatják az eltérést ettől a szabálytól. Ennek kapcsán a Bíróság több korábbi, az eljárás túlzott elhúzódására vonatkozó, Szaxon ügyéhez hasonló ügyre hivatkozott, amikben a nemzetközi testület eltért ettől a főszabálytól (lásd pl. a Brusco- és a Nogolica-ügyeket). Ezt követően a testület megállapította, hogy a kérelmezőtől elvárható lett volna, hogy eljárást indítson a Pevtv. rendelkezéseinek megfelelőn, mivel a Pevtv. egyfelől az ésszerű időn belül eljárás követelményének megsértését hivatott orvosolni, és így az EJEB-re benyújtott kérelmek számának csökkentését irányozza elő, másfelől annak átmeneti rendelkezése a Bíróság előtt folyamatban lévő ügyekre is kifejezetten elrendeli a törvény alkalmazását.

Összegezve a fentieket tehát a Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy mivel a Pevtv.-nyel bevezetett kompenzációs jogorvoslati rendszer képes hatékony jogorvoslatot nyújtani a kérelmezőnek, ezért Szaxonnak ezen jogszabály értelmében először a hazai bíróságok előtt kellett volna benyújtania a panaszát. Következésképpen, a kérelmező 6. cikk alatt vizsgált kérelmét a hazai jogorvoslat kimerítésének hiánya miatt elfogadhatatlanság miatt a Bíróság elutasította. A nemzetközi testület mindezzel együtt hangsúlyozta, hogy amennyiben a Pevtv. nem bizonyul hatékony jogorvoslatnak később hosszútávon, úgy kész megváltoztatni álláspontját.

Tekintve, hogy a Pevtv. hatékony hazai jogorvoslatnak minősül a fentiek alapján, ami a kérelmező rendelkezésére állt, amit azonban Szaxon nem vett igénybe a Bíróság a 13. cikk sérelmének kapcsán megállapította, hogy a kérelem e tekintetben nyilvánvalóan alaptalan, és ennek megfelelően a kérelmet elfogadhatatlanság miatt elutasította.

A Bíróság döntését egyhangúan, a magyar bíró részvételével felállított héttagú Kamarában hozta meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.