Közterületnek minősülő magántulajdonú telek lehet telekadó tárgya
Az ingatlan-nyilvántartás szerint magántulajdonú telek a települési önkormányzat helyi adó rendelete alapján telekadó tárgya lehet – a Kúria eseti döntése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Milyen igényei lehetnek egy munkavállalónak, ha cége ellen felszámolási eljárás indul és hogyan érvényesítheti ezeket az eljárás különböző szakaszaiban?
A munkavállalói igények érvényesítése a felszámolási eljárásban
A felszámolási eljárás olyan eljárás, amelynek célja, hogy a fizetésképtelen adós jogutód nélküli megszüntetése során a hitelezők a törvényben meghatározott módon kielégítést nyerjenek [Csődtv. 1. § (3) bekezdés]. A felszámolási eljárás az adós székhelye szerint illetékes törvényszék hatáskörébe tartozó nem peres eljárás [Csődtv. 6. § (1) bekezdés].
Ha az adós felszámolását elrendelő végzés jogerőre emelkedett, a bíróság elrendeli e végzésnek a Cégközlönyben való közzétételét [Csődtv. 28. § (1) bekezdés]. A közzétételnek tartalmazza azt a hitelezőknek szóló felhívást, hogy ismert követeléseiket a felszámolást elrendelő végzés közzétételétől számított 40 napon belül a felszámolónak jelentsék be [Csődtv. 28. § (2) bekezdés]. A bejelentés akkor is szükséges, ha a céggel szemben a követeléssel kapcsolatban hatósági vagy bírósági eljárás van folyamatban. A határidő a munkavállalói követelésekre is irányadó.
E határidő betartásának kiemelt fontossága van a felszámolási eljárásban: az adóssal szemben fennálló olyan követeléseket, amelyeket a felszámolás közzétételétől számított 40 napon túl, de legfeljebb 180 napon belül jelentettek be, a felszámoló ugyan nyilvántartásba veszi, és kielégíti, de csak akkor, ha a 40 napon belül bejelentett tartozások kiegyenlítése után van rá vagyoni fedezet [Csődtv. 37. § (1) bekezdés]. A felszámolási eljárásban a határidőn túl előterjesztett hitelezői igény kielégítésére tehát csak akkor kerülhet sor, ha a határidőben bejelentett igények rangsor szerinti kielégítése és a határidőn túl bejelentett, a követelést a rangsorban megelőző hitelezői igények kielégítése után még marad vagyoni fedezet (EBH 2002/673.). 180 napon túl nincs lehetőség a követelés érvényesítésére.
A munkavállaló munkabére és egyéb bérjellegű juttatására vonatkozó igényének a bejelentése esetén nem kell befizetni az egyébként kötelező 1%-os regisztrációs díjat [Csődtv. 46. § (7) bekezdés].
A Csődtv. szigorú kielégítési sorrendet határoz meg, vagyis megállapítja, hogy a fennmaradt vagyonból mely követeléseket kell elsőként, majd következőként kifizetni. Az adóst terhelő munkabér és egyéb bérjellegű juttatás privilegizált követelések, melyek elsőként kerülnek kielégítésre a többi tartozás közül (ún. a) pontos követelések) figyelemmel a munkabér egzisztenciális, létfenntartáshoz szükséges jellegére. A munkabér és az egyéb bérjellegű juttatások közé tartoznak – többek között – a következők is:
A szabadságmegváltás, felmentési időre járó távolléti díj munkabérnek minősül, a jogellenes munkaviszony megszüntetés folytán megítélt átalánykártérítés, kártérítés azonban nem, így az nem minősül privilegizált követelésnek.
A Bérgarancia Alap egy olyan elkülönített, állami pénzalap, amely azt hivatott biztosítani, hogy a felszámolás alá került cégek munkavállalói az őket megillető munkabérükhöz – legalább részben – hozzájuthassanak akkor is, ha arra a felszámolás alá került munkáltatónál – a munkabérek privilegizált jellege ellenére – nem áll rendelkezésre elegendő vagyon. Ez a munkabértarozások kiegyenlítését célzó pénzügyi támogatás formájában történik. A bérgarancia alapot a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Bat.) szabályozza.
A támogatásra a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnél foglalkoztatott, szokásos magyarországi munkavégzési hellyel rendelkező munkavállalók jogosultak a fennálló bértartozás erejéig, de legfeljebb a tárgyévet megelőző második év nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének ötszöröséig [Bat. 7. § (1) bekezdés]. Kivételesen további, legfeljebb kettő havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatást igényelhet a felszámoló, ha annak e törvényben meghatározott egyéb feltételei fennállnak [Bat. 7. § (2) bek.].
A törvények azonban korlátozásokat is tartalmaznak a munkabér és egyéb juttatások kifizetésére vonatkozóan:
Az igény érvényesítése a felszámolás elrendelését követően
Felszámolási eljárás elrendelését követően az igényérvényesítés módja attól függ, hogy pénzbeni, vagy nem pénzbeni igényről van szó.
PTK. EXPO |
---|
Ptk. szabályainak alkalmazása a munkajogban – Dr. Berke Gyula Új Ptk.-val összefüggő Ctv. módosítások – Dr. Gál Judit Engedményezés, jogátruházás, szerződésátruházás – Dr. Leszkoven László |
Pénzbeni igény esetén a munkavállaló a felszámolás alatt álló munkáltatóval szemben csak a felszámolónak történő bejelentéssel érvényesítheti követelését. A felszámolás elrendelését követően ugyanis nincs mód bírósági eljárás indítására [Csődtv. 38. § (3) bekezdés]. Amennyiben a felszámoló a munkavállaló hitelezői igényét nem fogadja el, azt vitásnak tekinti, köteles az igényt elbírálás végett 15 napon belül a felszámolást elrendelő bíróságnak megküldeni. Az igény jogalapjáról a felszámolást elrendelő bíróság dönt [Csődtv. 46. § (6) bekezdés].
A munkaügyi bíróság hatáskörébe tartozik azonban a felszámolás alatti céggel szemben előterjesztett, nem pénzkövetelésre irányuló kereset elbírálása (pl. munkáltatói igazolás kiadása) (Fővárosi Bíróság 55. Mfv. 28.957/2005/2.).
Abban az esetben azonban, ha a munkavállaló a bírósági eljárást már a felszámolás elrendelését megelőzően megindította, az eljárások folytatódnak [Csődtv. 38. § (2) bekezdés]. A már megindított peres eljárás azonban a hitelezőt nem mentesíti azon kötelezettség alól, hogy követelését a felszámolást elrendelő végzés közzétételétől számított 40 napon belül a felszámolónak bejelentse.
A végrehajtási eljárást azonban ebben az esetben már nem lehet elrendelni, vagy azt meg kell szüntetni, a lefoglalt vagyontárgyakat és a befolyt, a végrehajtás költségeinek levonása után fennmaradó, de még ki nem fizetett pénzeszközöket a kijelölt felszámolónak kell átadni [Csődv. 38. § (1) bekezdés].
Munkavállalói igények érvényesítése a végelszámolási eljárás során
A végelszámolási eljárás olyan eljárás, amelynek során a nem fizetésképtelen cég – a jogutód nélküli megszűnését elhatározva – a hitelezőit kielégíti [Ctv. 94. § (1) bekezdés]. A felszámolási eljáráshoz hasonlóan a végelszámolási eljárás során is kötelező a hitelezői követeléseket, köztük a munkavállalói igényeket is a végelszámolás elrendelésének Cégközlönyben való közzétételétől számított 40 napon belül a végelszámolónak bejelenteni [Ctv. 106. § (1) bekezdés].
A bejelentés akkor is szükséges, ha a céggel szemben a követeléssel kapcsolatban hatósági vagy bírósági eljárás van folyamatban. Fontos különbség azonban a felszámolási eljáráshoz képest, hogy a bejelentés elmulasztása vagy késedelmes teljesítése nem jár jogvesztéssel, de a zárómérleg és a vagyonfelosztási határozat elfogadását követően hitelezői igényt már csak a megszűnt cég tartozásaiért történő helytállásra vonatkozó szabályok szerint lehet érvényesíteni [Ctv. 106. § (1) bekezdés].
Tekintettel arra, hogy ilyen esetben a cég nem fizetésképtelen, a végelszámolás során bejelentett igényeket a cégnek ki kell tudnia elégíteni, ha azt nem tudja, a végelszámolási eljárás felszámolási eljárásba fordul át.
Az ingatlan-nyilvántartás szerint magántulajdonú telek a települési önkormányzat helyi adó rendelete alapján telekadó tárgya lehet – a Kúria eseti döntése.
Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.
Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!