Fizetőparkolás anomáliákkal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Félregépelt parkolási zónákra, eltévesztett rendszámokra figyelmeztet a fogyasztóvédelmi egyesület, ezért azt javasolja az autósoknak: továbbra is ügyeljenek a teendőkre és persze ismerjék fogyasztói jogaikat. Például, hogy a Kúria tavaly megsemmisítette azt a megkötést, miszerint az érvényes jegyet kizárólag 5 munkanapos jogvesztő határidőn belül lehetett bemutatni pótdíjazás esetén.


Még mindig sok panasz érkezik a parkolási társaságokkal kapcsolatban a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (KÖFE). Ezek tárgya meglehetősen széles. Még a legnagyobb odafigyelés és elővigyázatosság mellett is előfordulnak pótdíjazások, nem is beszélve a rosszindulatú pletykákról, amelyek szerint a társaságok alkalmazottai érdekeltek lennének a pótdíjazásokban, illetve a pótdíjösszegek mértékének emelésében. Az egyesület e feltételezéseknek ugyan semmi alapját nem látja, ám kétségtelen tény, hogy a fogyasztók a pótdíjazásokat sok esetben rendkívül igazságtalannak érzik.

Elütött parkolási zónák, eltévesztett rendszámok

A panaszok egy része arra irányul, hogy a fogyasztó a parkolás zónáját megjelölő táblán lévő számot mobilfizetős parkolás esetén elírta, vagy ennek során rossz rendszámot ütött be. A fenti két esetben sajnos az autóst terheli a gondos és figyelmes eljárás, amelyért a vállalkozás nem felel. Ha a fogyasztó hibázik, annak értelemszerű következménye a pótdíjfizetési kötelezettség. A parkolási társaságok minden ilyen esetben elutasítják az autós panaszát. A cégek hivatkozása szerint az ilyen esetben kért pótdíj elengedése méltányossági döntést igényel, ennek gyakorolására azonban a társaság nem jogosult. A vállalkozások szerint ezzel a jogkörrel kizárólag az önkormányzat élhet, mert a parkolási pótdíj elengedése, illetve törlése a helyi önkormányzatok bevételeit csökkentik. Erre a parkolási társaságnak jogszabályi felhatalmazás hiányában nincsen joga – mondják ők. Az autósok ugyanakkor rendszeresen felvetik, hogy a rossz rendszámra megfizetett vagy rossz zónára indított parkolás díját miért nem kapják vissza. Ezzel kapcsolatban azonban megjegyzendő, hogy a rossz kódra indított parkolás esetében nem a kifogásolt vállalkozásoktól kell kérni a megfizetett díjat. A fogyasztók sok esetben azzal sincsenek tisztában, hogy az út egyik oldala, vagy másik oldala más kerület, hogy az egyik főút – Budapest esetében – fővárosi üzemeltetésű, a másik pedig kerületi. Így járt az a fogyasztó is, aki megállította gépjárművét az Erzsébet körúton, majd parkolását egy, a VII. kerületi parkolóóra alapján indította el, gondolván, ugyanaz a társaság az üzemeltető.

Mit tehetnek a fogyasztók?

A várakozási övezetek határaira vonatkozó jogi szabályozás szerencsére rögzítette: fővárosi parkolásnál nem minősül díjfizetés nélküli várakozásnak, ha a gépjármű két szomszédos kerület közigazgatási területét határoló úton vagy téren, valamint eme határoló utat vagy teret keresztező úton, a határoló úttól vagy tértől számított első útkereszteződésig várakozik és a parkolójegyet a szomszédos kerületi önkormányzat területén, azonos díjövezetben elhelyezett parkolójegy-kiadó automatánál váltották meg, vagy: a mobiltelefonos díjfizetési rendszert a szomszédos önkormányzat területén azonos díjövezetre érvényes kóddal indították el.

Nagyon fontos továbbá annak a rendelkezésnek az ismerete is, hogy abban az esetben, ha az autós az ellenőrzés időpontjában érvényes parkolójeggyel rendelkezett, de azt nem helyezte el megfelelően, vagy az ellenőrzés időpontja és a parkolójegy, illetve a mobilos díjfizetés érvényességének kezdő időpontja között nem telt el 5 percnél hosszabb idő, vagy a várakozás megkezdésekor a mozgáskorlátozott személy eredeti és érvényes parkolási igazolványát a gépjármű első szélvédője mögött elhelyezte, de előlapja az érvényesség és a jogosultság ellenőrzése céljából nem teljesen látható, vagy azt hátlappal felfelé helyezte el, úgy a parkolás-üzemeltető ügyfélszolgálati irodájában az eredeti parkolójegy bemutatható, a mobiltelefonos díjfizetés igazolható, vagy az ellenőrzéskor regisztrált mozgáskorlátozott személy eredeti parkolási igazolványa bemutatható. Ha a bemutatott parkolójegy, a mobiltelefonos díjfizetési igazolás, vagy a mozgáskorlátozott személy parkolási igazolványa az előző feltételeknek megfelel, úgy a parkolás-üzemeltető a várakozási- és pótdíjtartozást törli a nyilvántartásból. Ez a rendelkezés korábban azzal a kitétellel egészült ki, hogy mindezt kizárólag 5 munkanapos jogvesztő határidőn belül tehette meg az autós. A fogyasztóvédelmi egyesület viszont hangsúlyozza: ezt a megkötést a Kúria 2015 szeptemberében megsemmisítette.

Nem egységes a parkolás díja Budapesten

Fontos tudni, hogy a fizetőparkolásra kialakított rendszer szerint több díjtételű várakozási övezet lehet. Budapesten például 5 övezet van, és akár egy ilyenen belül is többféle díjtételű úgynevezett zónát lehet meghatározni. Ez egyébként – figyelmeztet a KÖFE – jogbiztonsági problémákat is felvet, ugyanis a jogszabály zónákról nem beszél, csak várakozási övezetekről.

Sok autós panaszkodik továbbá arra is, hogy neki mindenféle kötelezettséget előír a jogszabály, de a parkolási társaság részére semmit sem, így például azt sem rendezi, hogy egymástól milyen messze kell elhelyezni a fizetésre szolgáló órákat. Ezt a kérdést tette fel az a fogyasztó is, aki leparkolt, de időre ment és a társaság által kihelyezett egyetlen automatát sem találta meg a parkolás 100 méteres körzetén belül. Ezután elindította a mobiltelefonos parkolást egy teljesen más zónában, mert azt a kódot ismerte korábbról; ám amikor jelezték neki, hogy minden kerületben, kerületenként más kódok vannak, nagy nehezen kiderítette a megfelelőt, és megindította a mobilos parkolást. A pótdíjazás természetesen megtörtént, és méltányosságot a vállalkozás – a már leírt indokokra hivatkozással – nem gyakorolt a panasz megtételekor. Az autós sérelmezte ugyanakkor, hogy az interneten sem találta meg könnyen a zónákat jelölő kódokat, így az is időbe tellett, ameddig kiderítette a helyes számot.

Hány méterre kell lennie a parkolóóráknak a várakozóhelyektől?

A jogi szabályozás értelmében Budapesten a parkolóóráknak a várakozóhelyek 80 százalékától 75 méterre kell elérhetőnek lenniük. Ez ugyan nem egy megoldást kínáló rendelkezés, de mégis valamilyen válasz a sok, ez irányban feltett kérdésre. Az autósok rendszeresen panaszkodnak amiatt is, hogy nincsen jó és használható internetes honlap, és így egyértelmű, könnyen kezelhető tájékoztatás a parkolási övezetekről és az órák elhelyezkedéséről sem. Azt is kifogásolják sokszor, hogy maga a parkolóóra sem jelzi kis térképpel, hogy az óra mely övezetet fedi le, csak felsorolják rajta a határoló utcákat. A jogi szabályozás egyébként egy sor feltételt rögzít, amely sok esetben sajnos nem oldja meg megfelelően a parkolási vállalkozás és fogyasztó közötti vitákat.

Polgári Jog: havonta megjelenő online folyóirat

Az új folyóirat célja, hogy tudományos igénnyel, de a gyakorlat számára is hasznosítható módon, a gyakorlatban felmerülő problémákra fókuszálva mutassa be a Polgári Törvénykönyvet.
Főszerkesztő: dr. Vékás Lajos

További részletek, megjelenés >>

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület a fentiekre tekintettel azt javasolja, hogy budapesti parkolás esetén az autós az alábbiakat figyelembe véve járjon el:

– mindig ellenőrizze előre, hogy a parkolás tényleges helyének megfelelő automatából vásárolta-e meg a jegyet. Maga győződjön meg az automatára írt telefonszámról, és ne hagyatkozzon járókelő, vagy parkolóőr válaszára;
– ne feledje, hogy a parkolás tekintetében városonként, valamint azon városokban, melyekben kerületek is találhatóak, akár kerületenként eltérő zónák vannak. Utóbbiakat megkülönböztetjük területre, díjszabásra tekintettel. Ha a zónakódot nem megfelelően írjuk be mobilfizetős parkolás esetén, úgy nem a parkolás helyszínén tevékenykedő társaság részére fizetjük meg a díjat, hanem akár egy teljesen más kerületben működő cég részére, így az esetleges pótdíjazás jogszerű lesz;
– az autósok pótdíjazás esetén ne várjanak a méltányossági kérelmük vagy egyéb kérelmük elbírálására, mert a 15 napon túli pótdíj összege sokkal magasabb lesz, mint az addig megfizetendőé. A jogszabály nem ad halasztást a pótdíj határidőben történő megfizetésére;
– a várakozási- és a pótdíjfizetési kötelezettség egy év alatt évül el. A várakozási és a pótdíj után késedelmi kamat nem követelhető. Ezért az, aki több mint egy éven túl kapja meg az első fizetési felszólítást, az nyugodtan hivatkozzon elévülésre.

Ne feledjék ugyanakkor a fogyasztók, hogy egyedi vitájuk esetén a parkolási társasággal szembeni ügyet a gyors, szakszerű és ingyenes békéltető testületek eljárásában is rendezhetik.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.