Itt a fogyasztóihitel-törvény kompakt kommentárja – 4. részlet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sorozatunk a közvéleményt visszatérően foglalkoztató kérdésben, összesen öt részletben ismerteti a Wolters Kluwer új kommentárját, mely a fogyasztói hitelekről szóló törvény értelmezésben segít eligazodni – nemcsak jogászoknak.

A Wolters Kluwer gondozásában megjelenő, a Kompakt kommentár a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló törvényhez című kiadványban a szerzők – a műfaj sajátosságainak megfelelően – paragrafusonként elemzik a törvény szövegét, melynek során részletesen feltárják a tárgyalt rendelkezések európai uniós szabályozási hátterét, végigveszik esetleges módosításait és az egyéb jogszabályokkal, esetenként felügyeleti ajánlásokkal fennálló kapcsolódási pontjait. A kommentárt nem csupán a gyakorló jogászok forgathatják haszonnal, hanem a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók munkatársai is. Az alábbiakban a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló törvénynek (Fhtv.) a jelzáloghitel fedezetéül szolgáló ingatlanok értékeléséről szóló 17/A. §-a magyarázatát olvashatják. A részlet szerzője: dr. Veres Zoltán.

A sorozat első részlete itt, a második itt, a harmadik pedig itt olvasható.

A hitelszerződés feltételei és annak változása – Az Fhtv. 17/A. §-ához

Áttekintés

E rendelkezések a THM mértékét maximalizálják, és a Módtv. által kerültek az Fhtv.-be. A szabályozás 2016-ban módosult; a módosítás kiveszi a THM-plafon számításánál figyelembe veendő díjak közül a jelzáloghitel fedezetéül szolgáló ingatlanra vonatkozó vagyonbiztosítás díját [lásd a hatályos Fhtv. 17/A. § (5) bekezdését]. 2016. március 21-ét megelőzően ugyanis a vagyonbiztosítás díját jelzáloghitel esetén nem kellett figyelembe venni a THM értékének meghatározásánál.

E szabály módosítását az Európai Parlament és a Tanács 2014. február 4-ei 2014/17/EU irányelvének átültetése tette szükségessé, amely szerint a vagyonbiztosítási díj is a THM részét képezi. Az ingatlanra vonatkozó vagyonbiztosítás díja azonban az ingatlanfedezet értékétől függ, nem a hitel összegéhez kötődik. Egy kisebb összegű hitelt fedező nagyértékű ingatlannál a magas biztosítási díj túl magas THM-értéket eredményezne. A korábbi szabály ezért gátolta a kisebb lakáskiadásokra, lakásfelújításra, bővítésre nyújtott hitelek felvételét.

Az Fhtv. 17/A. § (2) bekezdése a hitelkártya-szerződéshez vagy fizetési számlához kapcsolódó, továbbá kézizálog fedezete mellett nyújtott hitelek, a (3) bekezdés pedig az olyan, a mindennapi élet felszerelési tárgyainak, tartós fogyasztási cikkeinek (ide nem értve a gépjárművet) megvásárlásához és szolgáltatások igénybevételéhez nyújtott hitelek (áruhitelek) esetében határozza meg a THM maximumát (mindkét esetben a jegybanki alapkamat + 39% mértékben), amelyeknél a hitel folyósítása közvetlenül az áruhitellel érintett termék értékesítőjének, illetve a szolgáltatás nyújtójának történik.

Értelmezéssel kapcsolatos jogi problémák

E körben értelmezést igényelhet adott esetben, hogy milyen körre is terjed ki a tartós fogyasztási cikk fogalma. Általánosságban elmondható, hogy a tartós fogyasztási cikkek élettartama a napi beszerzési cikkekénél hosszabb, értékük nagyobb, vásárlásukat komoly döntési folyamat előzi meg. Normatív – bár álláspontunk szerint csak a rendelet alkalmazási köre szempontjából taxatív – felsorolást a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendeletnek az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló melléklete tartalmaz.

Az Fhtv. 17/A. § (4) bekezdése értelmében az érintett naptári félévet megelőző hónap első napján érvényes jegybanki alapkamat irányadó az adott naptári félév teljes időtartamára. Az irányadó jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa állapítja meg. A jegybanki alapkamat mértéke 2022. április 27-étől – az azt megállapító 13/2022. (IV. 26.) MNB rendelet 1. §-a értelmében – 5,40%.

Joggyakorlat

A Fővárosi Ítélőtábla Gf. 40.277/2021/7. ítéletének tényállása szerint a felperes által tartozás és kamatai megfizetése iránt előterjesztett keresettel szemben az I. r. alperes a túlzott mértékű kamat mérséklését kérte. Az első fokon eljárt Fővárosi Törvényszék érvelését az ítélőtábla helybenhagyta. A bírósági okfejtés a Ptk. 6:132. §-ának idézését követően kifejtette, hogy a túlzott kamat mértékének mérséklése iránti kérelem esetén vizsgálni szükséges a felvállalt gazdasági kockázatot, a pénzintézetek által nyújtott kereskedelmi hitelek kamatait, a kölcsönnyújtás és a törlesztés idején érvényesülő gazdasági tendenciákat is. Döntése meghozatalakor figyelemmel volt arra, hogy a szerződéskötés időpontjában az évi jegybanki alapkamat 0,90% volt, továbbá az I. rendű alperes a Magyar Kereskedelmi Bank hitel- és kockázati termékismertetőjének becsatolásával igazolta, a pénzintézet a megjelölt időszakban a szabadfelhasználású kölcsönökre évi 7%-os ügyleti kamatot számított fel.

Kapcsolódó jogi szabályozás

151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról

13/2022. (IV. 26.) MNB rendelet a jegybanki alapkamat mértékéről 1. §

Kapcsolódó európai uniós jogi szabályozás

Az Európai Parlament és a Tanács 2014. február 4-ei 2014/17/ЕU irányelve a lakóingatlanokhoz kapcsolódó fogyasztói hitelmegállapodásokról, valamint a 2008/48/EK és a 2013/36/EU irányelv és az 1093/2010/EU rendelet módosításáról

Az Fhtv. 17/B. §-ához

Áttekintés

Az Fhtv. 17/B. §-ának (1) bekezdésében – összhangban a Hpt. 279. §-ának szabályaival – az Fhtv. deklarálja, hogy a fogyasztó számára hátrányosan kizárólag a szerződés alábbi tartalmi elemei módosíthatók egyoldalúan:

– hitelkamat,

– kamatfelár,

– költség,

– díj.

Egyéb feltétel egyoldalúan, a fogyasztó számára hátrányosan nem módosítható.

Az Fhtv. 17/B. § (2) bekezdése az új kamatperiódusban alkalmazandó kamat(felár) mértékének meghatározásával kapcsolatban rögzíti, hogy azt a kamatperiódus lejártát megelőző 120. napi kamatváltoztatási, illetve kamatfelár-változtatási mutató figyelembevételével kell megállapítani. Kamatfelár kikötése, illetve annak változtatása a megállapodás egyoldalú módosítását feltételezi: ebben az esetben nem automatikus kamatváltozásról, hanem egyoldalú szerződésmódosítási jogról van szó (Fővárosi Ítélőtábla Pf. 21.463/2014/6., BDT2014. 3231.).

Az Fhtv. 17/B. §-ának (3) bekezdése értelmében a hitelező egyoldalú szerződésmódosítási jogát a szerződésben külön is rögzíteni kell. A hitelező az egyoldalú szerződésmódosítás jogát a szerződésben rögzített feltételek szerint jogosult gyakorolni. Semmis az a szerződéses kikötés, amely a szerződés egyoldalú módosítására vonatkozóan meghatározott követelményeknek nem felel meg. Ezeket a követelményeket és gyakorlati értelmezésüket a bírói gyakorlat mára lényegében kialakította [lásd például a Joggyakorlat-részben tárgyalandó 2/2012. (XII. 10.) PK véleményt].

Az Fhtv. 17/B. §-ának (4) bekezdése az egyoldalú szerződésmódosítás kötelezettségét is rögzíti a hitelezők számára; amennyiben ugyanis a hitelkamat, kamatfelár, költség vagy díj meghatározásának alapjául szolgáló feltételek a fogyasztó számára kedvező módosítást indokolnak, a hitelező köteles ezt is érvényesíteni. Ez a szabály összhangban áll a számos dokumentumban – például a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról szóló Magatartási Kódexben – megfogalmazott szimmetria elvével, amely általános jelleggel megköveteli, hogy ha a feltételek, illetve körülmények kedvezőtlen megváltozására hivatkozással a hitelező az ügyfél által fizetendő kamatot, díjat vagy költséget egyoldalúan emeli, akkor a körülmények kedvező irányú változása esetén e változásokat is érvényesítse ügyfelei javára.

Értelmezéssel kapcsolatos jogi problémák

Az Fhtv. 17/B. §-a a hitelezőt megillető, egyoldalú szerződésmódosítási jog (amely bizonyos esetekben kötelezettségként is jelentkezik!) kereteit határozza meg. E rendelkezéseket a Módtv. állapította meg és iktatta az Fhtv.-be 2015. február 2-ai hatállyal, azonban ezt megelőzően is létezett erre vonatkozó jogi szabályozás: már az 1996-os Hpt. eredeti szövege is tartalmazta, hogy kamatot, díjat vagy egyéb szerződési feltételt csak akkor lehet egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül módosítani, ha szerződés ezt – külön pontban – a pénzügyi intézmény számára meghatározott feltételek, illetve körülmények esetére egyértelműen lehetővé teszi.

Fontos kiemelni, hogy az egyoldalú módosítás lehet a fogyasztó számára hátrányos vagy előnyös. Minthogy a hitelintézetek többnyire maguk által kidolgozott blankettákat, előre meghatározott feltételeket alkalmaznak a fogyasztókkal kötött szerződéseikben, amelyek esetében így a fogyasztó szerződési szabadsága már egyébként is korlátozott, szükséges, hogy a további, a hitelező által eszközölt és a fogyasztó számára hátrányos egyoldalú lépéseket a jogalkotó keretek közé szorítsa.

Joggyakorlat

Az egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szabályozás célját a Fővárosi Ítélőtábla szemléletesen így foglalta össze: „az egyoldalú szerződésmódosítás, mint egyoldalú hatalmasság kikötése esetén a jogosultság mellett teljes körűen szabályozni kell a jog gyakorlásának módját, okait és feltételeit, mert a fogyasztó számára a konkrét módosítás szerződésszerűsége csak ebben az esetben ellenőrizhető. Ilyen szabályozás hiányában a felek viszonya elveszti a mellérendeltségen alapuló polgári jogi jelleget” (BDT2014. 3231. II. pont).

Az egyoldalú szerződésmódosítás megítélésével kapcsolatban széles körű joggyakorlat bontakozott ki, ezért a Kúria is állást foglalt a kérdésben. A Kúria Polgári Kollégiuma a fogyasztói kölcsönszerződésben pénzügyi intézmény által alkalmazott általános szerződési feltételekben szereplő egyoldalú szerződésmódosítási jog tisztességtelenségéről megfogalmazott 2/2012. (XII. 10.) PK véleménye – amely a Ptk. alkalmazása körében is megfelelően irányadó – szerint az egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó kikötés különösen akkor tisztességtelen – feltéve hogy nem ütközik jogszabályba –, ha nem felel meg bizonyos alapvető elveknek, így az egyértelmű és érthető megfogalmazás, a tételes meghatározás, az objektivitás, a ténylegesség és arányosság, az átláthatóság (transzparencia), a felmondhatóság és a szimmetria elvének [2/2012. (XII. 10.) PK vélemény 6. pont]. Ugyanakkor a hitelező általános szerződési feltételeiben meghatározott oklistában szereplő – egyoldalú, hátrányos módosítást lehetővé tevő – feltételek jogszerűsége nem vonható kétségbe, amennyiben a feltételek meghatározásának módja (objektív és tételes) maradéktalanul megfelel a jogszabályban írt követelményeknek (BH2012. 41. I. pont).

Konkrét ügyben, a 2/2012. (XII. 10.) PK véleményben rögzített elveket értelmezve, a Szegedi Ítélőtábla kifejtette, hogy az egyoldalú szerződésmódosítás feltételei akkor objektívek, ha a szerződéskötést követően beálló olyan külső körülményváltozás esetére teszik lehetővé a szerződés egyoldalú módosítását, amelynek előidézésében a felek nem játszanak szerepet, amely tőlük független tényezők eredménye. Így az adott ügyben a bíróság előtt fekvő oklistában megjelölt refinanszírozási feltételek és a banki kockázat változásához nem, vagy nem kizárólag független külső körülmények vezethetnek. Nem zárható ki, hogy ezeknek a feltételeknek a módosulásában a pénzintézet üzletpolitikája, a konkrét ügyletkötések során hozott döntései is szerepet játszanak. A hitelező utóbb hibásnak bizonyult üzletpolitikája, téves döntései hátrányos következményeinek a fogyasztóra való áthárítása pedig nem tekinthető tisztességesnek, így az egyoldalúan meghatározott oklista fenti két eleme nem tekinthető objektívnek.

A transzparencia elve az ítélőtábla értelemzése szerint megkívánja, hogy a fogyasztó előre fel tudja mérni, milyen feltételek teljesülése esetén és milyen mértékben kerülhet sor további terhek rá történő áthárítására. E követelménynek a pénzintézet különösen akkor tud megfelelni, ha a szerződésben pontosan meghatározza, mit tekint irányadó referenciakamatnak, szerepelteti a kamatperiódusukat, megjelöli azt a legkisebb kiigazítási értéket, amely alatt nem változtathatja az ügyleti kamatot, és feltünteti azt a matematikai képletet vagy algoritmust, amelyet a kamat, a költség és a díj módosításával összefüggésben alkalmaz. A kamat vagy a fogyasztót terhelő egyéb fizetési kötelezettség mértékének változására vonatkozó számítási mód vagy képlet szerződéskötéskori meghatározása, különösen a hosszú távra kötött szerződéseknél, nem egyszerű feladat, ám „(a)z egyoldalú szerződésmódosítási jog fogyasztóvédelmi érdekeket is szem előtt tartó, jogszerű meghatározásának nehézsége azonban nem mentesítheti a pénzügyi intézményt az alól a kötelezettség alól, hogy a maga javára kikötött egyoldalú szerződésmódosítási jog feltételeit az átláthatóság követelményének megfelelően dolgozza ki”.

A 2/2012. (XII. 10.) PK vélemény 6. pontjának g) alpontja tisztességtelennek minősíti azt az egyoldalú szerződésmódosításra vonatkozó kikötést, amely kizárja, hogy a fogyasztó javára bekövetkező feltételváltozás hatását a fogyasztó javára érvényesítsék (szimmetria elve). A fogyasztó terhére történő egyoldalú szerződésmódosítás lehetősége tehát csak akkor tisztességes, ha nemcsak a fogyasztó hátrányára történő körülményváltozás áthárítását teszi lehetővé, hanem egyidejűleg kötelezettségként kezeli, hogy az oklistában meghatározott körülmények fogyasztó számára kedvező változása esetén azokat érvényesíti a fogyasztó javára, az arányosság elvének érvényre juttatása mellett. Ennek hiányában a szerződéskötéskor kialkudott értékegyensúly felbomlik. Amennyiben a szerződés a pénzintézet terhére nem ír elő kötelezettséget arra nézve, hogy az oklistában megjelölt körülmények kedvező változása esetén csökkentenie kell a kamat mértékét (kizárólag a bank jogosultságaként tünteti fel a csökkentés lehetőségét), az egyoldalú szerződésmódosítási jog kikötése ez okból tisztességtelen.

Tudjon meg további részleteket a Kompakt kommentárról.

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.