Jogszabályfigyelő – 12. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikkünkben a 2016. március 21-ei hét legfontosabb újdonságait foglaljuk össze.


Tartalom:

Bővül az online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások köre

Külön törvény rendelkezik a behajtási költségátalányról

Földárverés erdőt is tartalmazó földterületre

Elszámolható üzemanyagárak 2016. április 1-je és április 30-a között

Csökkent a jegybanki alapkamat

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

Bővül az online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások köre

A rendeletmódosítás szerint a gépjármű-javítási, karbantartási tevékenységet, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelmet, a motorkerékpár-alkatrész kereskedelmet és javítást végzők, a plasztikai sebészeti tevékenységet folytatók, a diszkót, illetve táncteremet működtetők, a ruházati tisztító szolgáltatást végzők és a különböző fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások lesznek kötelezettek az online pénztárgép használatára 2016. szeptember 30-ától, 2017. január 1-jétől pedig a pénzváltók is csatlakoznak az online rendszerhez.

Joganyag: 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról

Módosítja: 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet

Megjelent: MK 2016/42. (III. 25.)

Hatályos: 2016. 04. 02., 2016. 09. 30., 2017. 01. 01., 2019. 01. 01.

 

Külön törvény rendelkezik a behajtási költségátalányról

A behajtási költségátalány alkalmazásának hatálya leszűkül a kereskedelmi ügyletekre, ezért a törvény meghatározza a kereskedelmi ügylet, a szerződő hatóság és a vállalkozás fogalmát.

Az új szabályozás értelmében a kötelezett önkéntes teljesítésének hiányában fizetési felszólítással kell érvényesíteni a behajtási költségátalányt, amire csak a késedelem bekövetkezésének napjától számított egy éves jogvesztő határidőn belül van lehetősége a jogosultnak. A jogosultnak erre irányú szándéka esetén nem kell külön lemondania a költségátalányról. Ha egy éven belül nem érvényesíti a behajtási költségátalányt, a kötelezett mentesül a fizetési kötelezettség alól.

A felek a behajtási költségátalányt 40 eurónál magasabb összegben is meghatározhatják, de 40 eurónál kevesebbet nem köthetnek ki.

Joganyag: 2016. évi IX. törvény a behajtási költségátalányról

Megjelent: MK 2016/39. (III. 23.)

Hatályos: 2016. 03. 24.

Megjegyzés: új jogszabály

 

Földárverés erdőt is tartalmazó földterületre

A jogszabály-módosítás értelmében az erdő alrészletet is tartalmazó föld hirdetményben megjelölt, erdőt nem érintő részére is lehet árverést folytatni. A földrészlet megosztását ilyenkor az eredményes árverést követően a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet kezdeményezi és viseli az eljárás költségeit. Az adásvételi szerződést csak a megosztást követően lehet megkötni.

Joganyag: 262/2010. (XI. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításának részletes szabályairól

Módosítja: 54/2016. (III. 23.) Korm. rendelet

Megjelent: MK 2016/39. (III. 23.)

Hatályos: 2016. 03. 24.

Megjegyzés: kis terjedelmű módostás

 

Elszámolható üzemanyagárak 2016. április 1-je és április 30-a között

Áprilisban a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatosan alkalmazható üzemanyagárak az alábbiak:

  • ESZ 95 ólmozatlan motorbenzin 304 Ft/l
  • Gázolaj 306 Ft/l
  • Keverék 339 Ft/l
  • LPG autógáz 202 Ft/l

Ha a személyi jövedelemadó törvény hatálya alá tartozó magánszemély az üzemanyagköltséget a közleményben szereplő árak szerint számolja el, nem szükséges az üzemanyagról számlát beszerezni.

Joganyag: NAV közlemény a 2016. április 1-je és április 30-a között alkalmazható üzemanyagárakról

Megjelent: Hivatalos Értesítő 2016/12. (III. 23.)

Hatályos: 2016. április 1.

 

Csökkent a jegybanki alapkamat

A Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa 2016. március 23-tól kezdődő hatállyal 1,35%-ról 1,20%-ra csökkentette a jegybanki alapkamatot.

Joganyag: 7/2016. (III. 22.) MNB rendelet a jegybanki alapkamat mértékéről

Megjelent: MK 2016/38. (III. 22.)

Hatályos: 2016. 03. 23.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Papírból PDF – az új ingatlan-nyilvántartás

A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.

2024. december 6.

Perújítás az alapügyben távollévő terhelttel szemben folytatott eljárás miatt

Ha a terhelt az elsőfokú bírósági eljárásban valamennyi tárgyaláson részt vett, érdemi vallomást tett és kizárólag az ügydöntő határozat kihirdetésekor nem jelent meg, a bizonyítás megismétlése nem válik szükségessé a terhelt távollétén alapuló perújítási eljárásban. A perújítás célja ebben az esetben a terhelt vallomástételi, észrevételezési és indítványozási jogának biztosítása és az ez alapján szükségessé váló bizonyítás lefolytatása – a Kúria eseti döntése.

2024. december 4.

Kamerás adatkezelés szálláshelyen

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság egymillió forint adatvédelmi bírságot szabott ki egy szálláshellyel szemben az érintett ingatlanra felszerelt kamerarendszerrel összefüggő adatkezelés jogszerűségének vizsgálata során. A döntést az indokolta, hogy a szálláshely nem nyújtott a hazai és regionális előírások szerint könnyen hozzáférhető és átlátható tájékoztatást az általa működtetett kamerarendszer kapcsán megvalósuló adatkezelésről.