Közbeszerzésekkel kapcsolatos előkészítési folyamatok és döntéshozatal a helyi önkormányzatoknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az előkészítés a közbeszerzési eljárások egyik legösszetettebb fázisa. Az ajánlatkérőnek meg kell határoznia a beszerzéssel elérni kívánt célt, és ezt le kell fordítania közbeszerzési nyelvre. Végig kell gondolnia az eljárással kapcsolatos fő lépéseket, meg kell határoznia az eljárás rendjét, az abban részt vevő személyek körét. Jelen írás keretében a helyi önkormányzatoknál kialakult szokásokat vizsgáljuk, különös tekintettel az önkormányzatok sajátos működéséből adódó jellemző megoldásokra. A Fórum rovat keretei között nem vállalkozhattunk a téma tudományos igényű és teljes körű feldolgozására. Célunk, hogy az önkormányzati közbeszerzésekben részt vevő nem önkormányzati közbeszerzési szakemberek, továbbá ajánlattevők számára betekintést nyújtsunk az önkormányzatok közbeszerzések terén kialakított gyakorlatába, működésébe, bízva abban, hogy írásunk az önkormányzati szakemberek számára is hasznos olvasmány lehet.

Közbeszerzési Jog 2020/3. – Fórum

Címkék: helyi önkormányzat, döntéshozatal, képviselő-testület, közbeszerzési szabályzat, hatáskör, szakértelem, bírálóbizottság, FAKSZ

1. Bevezetés

[1] A magyarországi települések igen eltérőek méretük, lakosságszámuk, teherbíró képességük, ebből adódóan az általuk ellátott közszolgáltatási feladatok tekintetében is. A helyi önkormányzatok közé tartoznak a megyei önkormányzatok is, amelyeknek a korábbi – települési önkormányzatokéhoz hasonló – intézményfenntartási tevékenysége megszűnt; jelenleg területfejlesztési, területrendezési, vidékfejlesztési és koordinációs feladatokat látnak el. [2] A közbeszerzések szempontjából viszont – lásd a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 5. § (1) bekezdés c) pontját – valamennyi helyi önkormányzat ajánlatkérőnek minősül. Hozzátesszük, ez nem jelenti azt, hogy valamennyi önkormányzat rendszeresen folytat le közbeszerzési eljárást, hiszen míg például egy megyei jogú város önkormányzata évente több közbeszerzési eljárást is indít, addig egy néhány száz lelkes község önkormányzatánál akár évekig nem kerül sor olyan nagyságrendű beruházásra, vásárlásra, amelynek kivitelezése, beszerzése érdekében közbeszerzési eljárást kellene lebonyolítani. [3] A közbeszerzési eljárás lefolytatása az előkészítő tevékenységtől kezdődően a közbeszerzés lezárásig döntések sorozata. A helyi önkormányzatok működése, a döntéshozatalra jogosultak köre, az önkormányzati döntések formája a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) által kógens módon meghatározottak. Az Mötv. azonban – a törvényben meghatározott keretek között – mozgásteret is biztosít az önkormányzatok számára a feladatellátás módja, a döntési mechanizmus kialakítása tekintetében, amely során az önkormányzatoknak figyelemmel kell lenniük a jogállásukat, működésüket érintő további – például polgári jogi, államháztartást érintő – jogszabályok betartására is.

2. Az önkormányzati döntéshozatali rendszer

[4] Mindenekelőtt tekintsük át az önkormányzati feladatellátást, a döntéshozatali szinteket érintő – témánk szempontjából – legfontosabb előírásokat. [5] Az önkorm…

Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom csak regisztrált felhasználóink számára érhető el, a regisztráció INGYENES!

Ha már rendelkezik felhasználónévvel kérjük, jelentkezzen be felhasználói nevével és jelszavával. A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, regisztráljon. A regisztráció ingyenes.




Kapcsolódó cikkek

2024. október 28.

Jogszabályfigyelő 2024 – 43. hét

Közbeszerzési Jog 2020/3. – Fórum

Címkék: helyi önkormányzat, döntéshozatal, képviselő-testület, közbeszerzési szabályzat, hatáskör, szakértelem, bírálóbizottság, FAKSZ

1. Bevezetés

[1] A magyarországi települések ig…