Közérdekű bejelentés kezelése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogbiztonsághoz és a tisztességes hatósági eljáráshoz való alapvető jogokkal összefüggésben visszásságot idézett elő a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője egy állattartással kapcsolatos ügyben hozzá benyújtott közérdekű bejelentés intézése során – állapította meg az ombudsman. Dr. Kozma Ákos felkérte a jegyzőt, hogy egyebek mellett intézkedjen a feltárt visszásságok jövőbeni bekövetkezése lehetőségének a megelőzése érdekében.

Egy panaszos személyesen, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala panaszirodáján felülvizsgálati kérelemmel fordult az ombudsmanhoz. Kifogásolta, hogy a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatalban személyesen, majd felhívást követően 2017. november 17-én írásban is előterjesztett – állattartással, és ahhoz kapcsolódó építmények létesítésével összefüggő – közérdekű bejelentését nem vizsgálták ki megfelelően. Sérelmezte egyúttal, hogy Kiskunhalas belterületén kisvárosias lakóterületen az utóbbi években lovak tartására alkalmas épületek – véleménye szerint jogszerűtlen − létesítése mellett lovakat tartanak.

Dr. Kozma Ákos az AJB-608/2021. számú ügyben készült jelentésében feltárta, hogy a jegyző a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (Pkbt.) 2. §-ában meghatározott határidőt jelentősen túllépte, az erre vonatkozó tájékoztatást a panaszos részére nem küldte meg, és a közérdekű bejelentés más hatóságok hatáskörét érintő részei vonatkozásában nem élt a Pkbt. 1. § (5) bekezdésében előírt áttétellel.

Az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy a vonatkozó közérdekű bejelentés vizsgálatának elhúzódásával, az erről szóló tájékoztatás elmaradásával, valamint a hatáskörrel érintett hatóságok felé a szükséges áttétel elmulasztásával a jegyző a panaszos jogbiztonsághoz és tisztességes hatósági eljáráshoz fűződő alapvető jogaival összefüggésben visszásságot idézett elő.

Nyári képzési akció

A kifogásolt állattartó karámok építése jogszerűségének kérdésében − az erre vonatkozóan lezajlott közigazgatási perre tekintettel – az alapvető jogok biztosa nem foglalt állást, ugyanakkor figyelembe vette, hogy az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (OTÉK) 36. § (5) bekezdése szerint az állattartó építmények elhelyezésének feltételeit – a köz- és állategészségügyi, továbbá a környezetvédelmi követelmények figyelembevételével – a helyi építési szabályzat állapíthatja meg. Az ombudsman feltárta, hogy Kiskunhalas vizsgálatának idején hatályos Helyi Építési Szabályzata nem rendelkezett az állattartó építmények elhelyezésének feltételeiről. Az ombudsman rámutatott, hogy a szabályozás hiányossága az önkormányzat számára jelentősen megnehezíti a lakosság állattartásból eredő konfliktusaiban a rendezés lehetőségét, ezért megállapította, hogy indokolt az állatok tartásának − az OTÉK övezeti besorolásán alapuló, helyi viszonyokat is figyelembe vevő − szabályozásának kialakítása.

Fentiekre tekintettel dr. Kozma Ákos felkérte a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét, hogy intézkedjen a feltárt alapvető jogokat érintő visszásságok jövőbeni bekövetkezése lehetőségének megelőzéséről azzal, hogy a közérdekű bejelentések intézése során fokozottan ügyelnek a vonatkozó előírások maradéktalan betartására. Felkérte továbbá, hogy fontolja meg a Kiskunhalas Város Helyi Építési Szabályzatáról és szabályozási tervének jóváhagyásáról szóló 8/2001. (III. 1.) rendelete módosításának, valamint a kedvtelésből tartott állatok tartási szabályaira vonatkozó önkormányzati rendelet alkotásának kezdeményezését.

(ajbh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.