Öt tévhit a FIDIC-szerződésekkel kapcsolatban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelentősebb magánfinanszírozású építési beruházások kezdetén szokott felmerülni az a kérdés, hogy a beruházó a kivitelezővel milyen típusú szerződést kössön: „saját”, azaz az adott projektre előkészített egyedi megállaodást, vagy FIDIC-szerződést, amely egy nemzetközileg is jól ismert, „kész” szerződéses rendszer.


Itthon kézenfekvő megoldás általában, hogy a beruházó egy korábban, akár teljesen más jellegű projekt során használt szerződést „leporol” és azt kisebb módosításokkal az új beruházásra szabja. Magánberuházások esetén Magyarországon elsősorban a nemzetközi szállal is rendelkező projekteknél kerül szóba a FIDIC-szerződés használata, melyet a megrendelő tanácsadói – főképp az alább kifejtett tévhitek alapján – egy mozdulattal félresöpörnek. Az alábbiakban a KCG Partners Ügyvédi Társulás válogatást ad azokról a hibás kifogásokról, amelyek miatt a beruházás során általában a „saját” kontraktust kötik meg FIDIC-szerződés helyett.

1.    Nincs az adott projektre illő FIDIC-szerződés

Egyértelmű, hogy nincs két ugyanolyan projekt. Az is egyértelmű viszont, hogy az építési beruházások koreográfiáját kategóriákba lehet sorolni a főbb irányvonalak (például a finanszírozás, a projekt típusa, a feladatok és a kockázatviselés megosztása a szereplők között, illetve az árazás kérdése) szerint. A FIDIC-szerződések pontosan e megkülönböztető jegyek szerint lettek kidolgozva. Ha megfelelő időben alaposan térképezzük fel az adott beruházás jellemzőit, nagy biztonsággal ki tudjuk választani a rá leginkább illő, legalkalmasabb FIDIC-szerződést. Ez utóbbinak három alaptípusa van: a Piros Könyv, a Sárga Könyv és az Ezüst Könyv, melyek magyar nyelven is elérhetőek, s a projektek többségére jól alkalmazhatók. Ezek mellett létrejöttek speciális megrendelői igényeket is kielégítő FIDIC-szerződések, ilyen például az Arany Könyv, amely a kivitelezés mellett a hosszú távú (nagyjából 20 éves időtartamra javasolt) üzemeltetést is magában foglalja, vagy a „Pink Book”, amely valójában a Piros Könyv multilaterális fejlesztési bankok igényei alapján továbbfejlesztett változata.

A FIDIC-szerződések egyik nagy előnye, hogy a kontraktusok több évtizedes tapasztalaton alapuló, megfelelően átgondolt és bejáratott mechanizmusokat, valamint korrekt kockázatmegosztást akarnak érvényre juttatni. Kiemelendő továbbá, hogy a FIDIC-szerződések ténylegesen egy szerződéses rendszert képeznek, azaz nemcsak a fővállalkozó kivitelezőre, hanem a beruházás többi résztvevőjére vonatkozóan is készültek megállapodások. Így például a megrendelő köthet FIDIC-alapú szerződést akár a tanácsadóival is a Fehér Könyv alapján. Legfontosabb e járulékos szerződésminták közül mégis az alvállalkozói kontraktus, amely összhangot teremt a fővállalkozó kivitelező és megrendelő közötti (Piros Könyv-alapú) FIDIC-szerződéssel, így jóval kisebb az esély az eltérő szerződéses rendelkezésekből eredő alvállalkozói vitákra. De létezik FIDIC-mintaszerződés joint venture létrehozására vonatkozóan is.

A FIDIC-szerződések leginkább az óriás-beruházások során kerülnek szóba, ugyanakkor FIDIC-megállapodással kisebb értékű projektekre is lehet szerződni. Erre szolgál a Zöld Könyv (Rövid Szerződéses Forma), amelyet kisebb (100 millió forintnál alacsonyabb) szerződéses érték esetén ajánlott alkalmazni. Emellett egyéb, speciális jellegű munkálatokra (például kotrási és feltöltési munkák) is találhatunk FIDIC-szerződést.

2.    A FIDIC nem harmonizált a magyar joggal

Ez az állítás általánosságban igaz, hiszen a FIDIC-rendszer egy nemzetek közötti együttműködés eredményeképpen megalkotott dokumentumtár, amely nem lehet tekintettel a csaknem száz részt vevő állam valamennyi jogi előírására. A FIDIC-szerződések úgy készülnek, hogy azok bármelyik országban, bármelyik jogrendszerben alkalmazhatóak legyenek.

A fenti állítás más szempontból viszont megtévesztő: az egyes, kidolgozandó szerződésekben az adott állam jogrendszerével való összhang kezelhető, sőt kezelendő. Ennek megfelelően az építési szerződésekre kötelezően alkalmazandó magyar jogi előírásoknak a szerződés részét kell képezniük. Az egyéb kötelező építési jogi előírások pedig akkor is érvényre jutnak, ha arról a felek külön nem állapodnak meg. A szerződéses szabadság révén a felek továbbá számos olyan szabályban is megállapodhatnak, amely a magyarországi építési szerződésekre jellemző (például általánosan alkalmazott biztosítékok, szankciók).

3.    A FIDIC szerinti struktúra fenntartása drága

Gyakori kifogás a FIDIC-szerződésekkel szemben, hogy a kontraktusok által előírt szereplők (mérnök, döntőbizottság) bevonása, maga a struktúra fenntartása drága, amely már nehezen kalkulálható a projekt költségvetésébe. Leginkább a döntőbizottságot éri ilyen bírálat, amely szerint annak fenntartása szükségtelen és sokba kerül. A legújabb trendek alapján a cél ráadásul az, hogy a döntőbizottság ne „ad hoc” jellegű (Sárga Könyv), hanem állandó legyen, azaz a szerződés megkötésekor kijelölt döntőbizottsági tagok folyamatos jelenléte biztosított legyen a teljes projekt során. A döntőbizottság új funkciója szerint emellett konzultációs feladatokat is ellát, azaz kifejtheti véleményét és javaslatokat tehet a felek részére.

A döntőbizottság tanácsadói funkciója hozzájárulhat ahhoz, hogy a viták még a kezdeti fázisban, a tényleges vitarendezési eljárás előtt megoldódjanak. Mivel szinte nincs olyan beruházás, ahol ne merülne fel vita a felek között, érdemes ebből a szemszögből megközelíteni a döntőbizottsággal kapcsolatban felmerülő költségeket, és összehasonlítani az esetleges jogvita előre nem kalkulálható költségeivel, különös tekintettel arra, ha a döntőbizottságon túl még választottbírósági eljárásra is sor kerül. Amellett tehát, hogy az állandó döntőbizottság a teljes projekt ismerete miatt lényegesen hatékonyabban tud a kialakuló vitás helyzetekben eljárni, a költsége is jobban tervezhető már a beruházás elindulásakor.

4.    A FIDIC túl bonyolult

A FIDIC-szerződések bonyolultságára vonatkozó kritikai vélemény nem alaptalan. Az egyes kontraktusok szerkezete, nyelvezete sok esetben valóban nehezen követhető a hétköznapi felhasználó számára. Ez azonban a legtöbb, nem FIDIC-alapú szerződéssel kapcsolatban ugyanígy elmondható. Gyakori kifogás továbbá, hogy a különböző szerződéstípusok nem feltétlenül ugyanazokat a definíciókat használják, ezért külön figyelmet igényel, ha valaki több szerződéstípussal is dolgozik. Ennek oka: a FIDIC nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a kontratusokat folyamatosan fejlessze, a felhasználók visszajelzéseit és az aktuális gyakorlatot figyelembe véve pedig a legkorszerűbb dokumentum születhessen. Ennek megfelelően a szerződések szerkezete és a meghatározások az egyszerűsödés és az egységesítés útján haladnak.  

Másrészről ez a FIDIC-szerződések legnagyobb előnye is: a kontraktusokat folyamatosan használják, a FIDIC megfelelő munkacsoportja az észrevételeket becsatornázza és a kiadványokat időről időre megújítja. A folyamatosan felmerülő új igényeket szintén munkacsoportok dolgozzák fel szerződéssé. Így várhatóan külön kiadvány készül például az alagútépítési és a felszín alatti építési munkákra, előreláthatólag 2017-ben.

5.    A FIDIC-et a piaci szereplők nem ismerik

Lehetséges, hogy a FIDIC-szerződéseket a piaci szereplők nem ismerik, azonban a megrendelő saját, egyedi megállapodásait még kevésbé ismerhetik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyobb projektek esetén minden félnek biztonságot nyújt önmagában már az a tény is, hogy FIDIC-alapú szerződést alkalmaznak, amely biztosítja a kockázatok világos és korrekt megosztását a felek között.

Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon

Díjmentes értesítő rendszerünk
segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat
az Önt érdeklő friss cikkekről

A FIDIC-rendszer mögött több évtizedes tapasztalat és hatalmas nemzetközi szakirodalom halmozódott fel. Ennek eredményeképpen már a szerződés megkötésekor számos magyarázat segíti az előkészítést, az alkalmazás során esetlegesen felmerülő kérdésekre pedig nagyobb valószínűséggel találunk választ a szakmai háttéranyagokban. A jó megállapodás azonban az eredményes projekt szükséges, de nem elégséges feltétele: akár saját, akár FIDIC-szerződést kötnek a felek, a megvalósítás alatt elengedhetetlen az abban rögzített eljárások pontos ismerete és megfelelő alkalmazása, valamint a folyamatos és alapos dokumentum-menedzsment minden fél részéről.

„Már a beruházás gondolatának megszületésekor érdemes tehát mérlegelni a projekt során használandó kontraktusok kérdését, azaz nem kizárólag a kivitelezővel megkötendő építési szerződést, hanem a többi résztvevőre vonatkozó egyéb megállapodásokat is, amelyek összhangját biztosítani kell. Magyarországi beruházás esetén pedig a szerződéseknek a hazai építési jogszabályoknak is meg kell felelniük. Erre a sokszínű és folyamatos fejlesztések eredményeképpen létrejövő FIDIC-szerződések alkalmasak, amellett, hogy megfelelő biztonságot nyújtanak minden résztvevő számára a beruházás során” – foglalta össze Gálik Gabriella ügyvéd, a KCG Partners Ügyvédi Társulás partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.