Roma származásuk miatt nem léphettek be a szórakozóhelyre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság kimondta, hogy a megbízó felelősséggel tartozik a megbízottja alkalmazottjai által elkövetett jogsértésért, ezért neki kell bizonyítania, hogy megtartotta az egyenlő bánásmód követelményét, amikor a biztonsági őrök nem engedték be a roma származású kérelmezőket a szórakozóhelyre.

A roma származású kérelmezők, akik házastársak, az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz benyújtott kérelmükben előadták, hogy 2019. október 11-én egy szintén roma származású barátjukkal szórakozni indultak az I. rendű eljárás alá vont által üzemeltetett Blue Box nevű szórakozóhelyre, ahová azonban a biztonsági őrök nem engedték be őket.

A rákövetkező héten a kérelmezők ismét megpróbáltak bejutni a szórakozóhelyre, azonban ekkor sem mehettek be. A belépés megtagadásának oka a kérelmezők álláspontja szerint a roma származásuk volt, ugyanis mindkét alkalommal azt tapasztalták, hogy a biztonsági őrök a nem roma származású vendégeket „szó nélkül” beengedték.

A kérelmezők az eset körülményeivel kapcsolatban előadták, hogy a biztonsági őrök az alábbi kijelentést tették: „Menjetek, amíg baj nem lesz!”. A férj megkérdezte a biztonsági őrtől, hogy az-e a baj, hogy roma származásúak. A biztonsági őrök erre azt válaszolták, hogy „igen”, továbbá egy másik biztonsági őr hozzátette, hogy „nem mehettek be, mert azt mondtam”.

A kérelmezők a beadványukhoz becsatolták a sérelmezett esetekről készített videofelvételeket.

A szórakozóhely üzemeltetője nyilatkozatában előadta, hogy az általa üzemeltett szórakozóhely 2019. október 11-én nem volt nyitva, ekkor ott semmilyen rendezvényt nem tartottak. Elmondta, hogy ilyenkor a szabadtéri parkolóhelyek is be vannak zárva, azokat kamerákkal ellátott riasztórendszer védi.

Elmondta továbbá, hogy a 2019. október 14-én kezdődő héten, 2019. október 19- én volt rendezvényük. Beszámolt arról, hogy a rendezvénytartási engedélyük 700 főre szól, néhány napot kivéve többnyire csak szombatonként tartanak nyitva. Elmondta, hogy már nyolcadik éve, hétről hétre a befogadóképességük határát súrolja a biztonságosan szórakozni vágyó vendégek létszáma. A nyilatkozatban foglaltak szerint, mivel a szóban forgó héten nem történt rendkívüli esemény, amelyről jelentés készült, ezért arról nem tud nyilatkozni, hogy a kérelemben megjelölt napokon a kérelmezők bemehettek-e az általa üzemeltetett szórakozóhelyre, és amennyiben nem, akkor ennek milyen „félelemkeltő, megbotránkoztató magatartás válthatta ki az okát”, hozzátéve, a roma származás ebben nem játszhatott szerepet.

A szórakozóhely üzemeltetője hozzátette, hogy a kamerarendszerük a 2019. októberi eseményeket már nem tárolja, ugyanis tőlük függetlenül a rendszer automatikusan felülírja a korábban rögzített felvételeket.

Úgy nyilatkozott továbbá, hogy a körülmények pontos ismerete nélkül nem tud állást foglalni az egyezséggel kapcsolatban, hozzátéve, amennyiben bizonyítást nyer, hogy az általa üzemeltetett szórakozóhely hibázott, és ezzel alaptalanul hátrányos helyzetbe hozta, valamint megsértette a kérelmezőket, akkor bocsánatkérésen túl szeretné jóvá tenni a családot ért sérelmet.

Beszámolt arról, hogy a szórakozóhely kizárólag a közösségi médián keresztül ad tájékoztatást a rendezvényeiről, ezért minden érdeklődő csupán innen tud tájékozódni az esemény tematikájáról, hozzátéve, hogy a házirend is elérhető a honlapján, amely részletesen tartalmazza, hogy a szórakozni vágyóknak a beléptetés során milyen kritériumoknak kell megfelelniük.

Munkajog - új visi box (640x360_ujvisi_box)

A szórakozóhely üzemeltetője előadta, hogy a házirendben szereplő beléptetési szempontrendszeren felül más megkülönböztetési kritériumot nem alkalmaznak, hozzátéve, hogy ezt rendszeresen, személyesen is ellenőrizni szokta a szórakozóhelyen. Hivatkozott a biztonsági szolgálattal kötött megbízási szerződésre, mely alapján elvárásként támasztja a megbízottal szemben, hogy az általa üzemeltetett szórakozóhelyre ne engedjenek be olyan vendégeket, akik kockázatot jelentenek a többi vendég biztonságos szórakozására.

A szórakozóhely üzemeltetője szerint 2019. október 31-én a szórakozóhelynek volt rendezvénye, mely átnyúlt a másik napra, tehát 2019. november 1-jén nyitva volt. Beszámolt arról is, hogy mivel ezen a napon nem vett részt a szórakozóhely eseményén, ezért arról nem tud nyilatkozni, hogy mi volt az oka annak, hogy a kérelmezők bejutását megtagadták.

Leszögezte, hogy ennek okáról kizárólag a felvételen látható biztonsági dolgozók tudnak nyilatkozni. A videofelvétellel kapcsolatban megjegyezte, hogy az egyik kérelmező 00:21 másodpercnél a következő kijelentést tette: „Na így cinkebb vagyok…ha leveszem a szemüvegemet…”. Előadta, hogy a provokatív viselkedés kiszűrése a biztonsági szolgálat feladata. Hangsúlyozta, hogy a felvételen a biztonsági őrök részéről nem hangzott el olyan kijelentés, mely arra utalt volna, hogy a kérelmezők roma származása miatt tagadták meg a belépésüket.

A biztonsági cég a kép- és hangfelvétellel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy azon a biztonsági dolgozók nem mondtak, illetve tettek olyat a kérelmezőkkel szemben, amely az egyenlőtlen bánásmódra utalt volna. Előadta, hogy feltehetően azért nem engedték be a felvételt készítőket a szórakozóhelyre, mert „korábban magatartásbeli-viselkedési problémák merültek fel” velük szemben.

Az EBH döntése

Tekintettel arra, hogy a roma nemzetiséghez tartozást a hatóság eljárásában külön igazolni nem kell, a hatóság valószínűsítettnek tekintette, hogy a kérelmezők rendelkeznek az Ebktv. 8. § e) pontjában foglalt védett tulajdonsággal.

A biztonsági cég vezetője a szóban forgó videófelvétellel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy azon a dolgozói részéről nem hangzott el olyan kijelentés, illetve nem tettek olyat, amely az egyenlőtlen bánásmódra utalt volna, hozzátéve, a biztonsági őrök feltételezhetően korábbi viselkedési problémák miatt nem engedték be őket. Mindebből megállapítható, hogy az MOV00009 elnevezésű, 2019. november 1-jén rögzített kép- és hangfelvételen a biztonsági őrök intézkedését az eljárás alá vontak nem vitatták, ezért ebben a körben a hatóság elfogadta valószínűsítettnek a hátrányt.

A felek által kötött megbízási szerződésből megállapítható, hogy mivel a biztonsági szolgálatot teljesítő dolgozók a munkájukat a megbízó utasításainak megfelelően kötelesek ellátni, ezért annak a vizsgálata, hogy a biztonsági dolgozók a beengedésnél megtartották-e az egyenlő bánásmód követelményét a kérelmezőkkel szemben, az I. rendű eljárás alá vont felelősségi körébe tartozó kérdés.

Az EBH a fentiek alapján nem találta felelősnek a II. rendű eljárás alá vontat a jogsértésben.

Megjegyzi az EBH, hogy nem életszerű az a körülmény, mely szerint egy szórakozóhely üzemeltetője nem rendelkezik tudomással a biztonsági őrök nevéről, miután a megbízási szerződés szerint az ő utasításai szerint végzik a munkájukat. Ezen felül a szórakozóhely üzemeltetőjének nyilatkozata szerint személyesen szokta ellenőrizni a bejáratnál helyet foglaló biztonsági őrök munkáját, konkrétan azt, hogy a házirendben szereplő beléptetési kritériumokat megfelelően alkalmazzák-e. Ennek tükrében az EBH megállapította, hogy az I. rendű eljárás alá vontnak tudnia kellett, hogy kik látták el a szórakozóhely biztonsági teendőit a sérelmezett napon, azaz tudnia kellett, hogy kik szerepelnek biztonsági őrként a felvételen, mivel maga az I. rendű eljárás alá vont is úgy fogalmazott, hogy szokott velük találkozni, ugyanis személyesen is szokta ellenőrizni a munkájukat.

Az EBH álláspontja szerint olyan elképzelhető, hogy nem ő, hanem a megbízott II. rendű eljárás alá vont rendelkezik napokra lebontott, név szerinti nyilvántartással a biztonsági szolgálatot teljesítők személyekről, azonban mivel a szóban forgó biztonsági őröket személyesen ismeri, rendszeresen ellenőrzi a munkájukat, ezért a felvételen szereplőkről is tudomással kellett rendelkeznie.

Az EBH vizsgálat tárgyává tette a szóban forgó kép- és hangfelvételt, mely alapján tényként volt megállapítható, hogy amikor a kérelmezők egy barátjukkal a szórakozóhely bejáratához értek az egyik biztonsági őr (1:11 percnél) azt mondta nekik, hogy „nem tudtok bejönni”, melyre a felvétel készítője megkérdezte, hogy „miért?”, amire a biztonsági őr úgy reagált: „mert azt mondtam”, hozzátéve „nincs ebből baj srácok, nem szeretnénk, ennyi, köszönjük szépen”. Erre a felvétel készítője úgy reagált „köszönjük”, a biztonsági őr pedig „sziasztok” köszönéssel zárta a beszélgetést. Az EBH ennek alapján megállapította, hogy a kérelmezőket ténylegesen hátrány érte, amikor nem mehettek be a szórakozóhelyre, miközben más vendégek viszont igen, ez a felvételen is jól látható.

Az EBH eljárásában a szórakozóhely üzemeltetőjének kell bizonyítania, hogy megtartotta az egyenlő bánásmód követelményét.

Azzal azonban, hogy nem volt jelen az adott napon a szórakozóhelyen, az üzemeltető nem tudta kimenteni magát.

Továbbá a szórakozóhely üzemeltetőjének azon védekezése, hogy a felvételen a biztonsági szolgálatot teljesítő dolgozók részéről nem hangzott el olyan kijelentés, mely arra utalt volna, hogy a kérelmezők roma származása miatt tagadták meg a belépésüket. Az EBH álláspontja szerint a jogsértés megállapításához nem kell kifejezetten elhangzania olyan kijelentésnek, mely a kérelmezők védett tulajdonságával áll összefüggésben.

Az EBH álláspontja szerint egy szórakozóhelyen – a szolgáltatás jellegéből adódóan – elfogadható, hogy a biztonsági őrök ne engedjenek be olyan személyeket, akik más vendégekre veszélyt jelenthetnek, illetve megzavarhatják a szórakozóhely biztonságát. Ebben a körben a az EBH azért nem fogadta el a szórakozóhely üzemeltetőjének érvelését, mert csak utalt a fenti előírásaira (házirend, drogstop), illetve kizárólag feltételezésekbe bocsátkozott. Megállapítható, hogy a kérelmezőkkel kapcsolatban semmilyen konkrét okot nem tudott megjelölni, mely alapjául szolgálhatott arra, hogy megtagadják a belépésüket. Az EBH álláspontja szerint a szórakozóhely házirendjére, illetve a ”drogstop” nevű dokumentumra akkor lehet az egyenlő bánásmód követelménye körében sikerrel hivatkozni, ha az az érintettek vonatkozásában megfogalmaz konkrét okot.

Az EBH a jogsértés miatt 350.000,- Ft bírságot szabott ki a szórakozóhely üzemeltetőjére.

(egyenlobanasmod.hu)




Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.