Szigorodó szmogriadós szabályok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kihirdették, és március 10-én hatályba lép a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, Budapest Főváros szmogriadótervéről szóló 69/2008. (XII. 10.) Főv. Kgy. rendelet legfrissebb módosítása. Mostantól kezdve mind tájékoztatási fokozat, mind riasztási fokozat esetén már a 4-es környezetvédelmi osztály jelzését tartalmazó gépjárművek is korlátozás alá esnek.


A rendelet eddig a korábbi, matricás rendszer alapján tartalmazott korlátozásokat. A szabályozás értelmében tájékoztatási fokozat esetén [amikor a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a lakosság különösen érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira] a főpolgármester felkérést adhat ki a szmoghelyzet további romlását megelőző intézkedésekre (a lakosság és a légszennyezők önkéntes önkorlátozó intézkedéseire), különösen kérve a rendszámtáblán fekete és piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek használatának szüneteltetését. A környezetvédelmi plaketteket szabályozó rendelet [77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. melléklet] alapján a fekete színű plakett olyan korszerűtlen, nem környezetbarát jármű kapott, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3 (ezen kívül ide tartozott az olyan 2. környezetvédelmi osztályba sorolt jármű, amely a 4. osztályba történő átsoroláshoz a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendeletben meghatározott feltételeknek nem felel meg). A piros színű plakett korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járműveket jelölte, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2-es volt. Ez a szín azonban már 2013. július 1-jével hatályon kívül helyezték.

A környezetvédelmi osztály jelzés / A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző

A környezetvédelmi osztály jelzés / A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző

 

Riasztási fokozat esetén [vagyis amikor a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a teljes lakosságra] a főpolgármester elrendelhette Budapest területén való használatának korlátozását, illetve a fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott járművek közlekedésének tilalmát. Ilyen esetben a korlátozó intézkedések légszennyező anyagtól függetlenül minden nap 6 órától 22 óráig tarthattak (ózon légszennyezettség esetében minden nap 10 órától 18 óráig).

2016.január 1-jétől megszűnt a plakett-rendszer. A bürokráciacsökkentés jegyében [72/2015. (XII. 29.) NFM rendelet] ezzel a nappal hatályon kívül helyezték a 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. mellékletét, ezért Fővárosi Közgyűlés február 17-i ülésén elfogadott rendeletében, annak érdekében, hogy az eddigi szabályozási elv és korlátozás továbbra is jogszerű maradhasson, a plakettek (matricák) színe helyett, az eredetileg a hatályon kívül helyezett mellékletben is hivatkozott a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti környezetvédelmi osztályba sorolás kódjait rendeli alkalmazni.

Az új szabályozás a korábbi 0, 1, 3 kódszámú környezetvédelmi osztályba sorolást kiegészíti a 2-es és a 4-es kódszámmal, így a korlátozás kiterjed a legkedvezőbbnek tekinthető, az Euro-2 szabályokat még teljesítő, 4-es jelű környezetvédelmi osztályba sorolt gépjárművekre is, függetlenül azok dízel- vagy benzinüzemétől. Az MTI tájékoztatása szerint a legszennyezőbb gépjárművekhez, az eddigi, fekete matricás szabályozással a járművek mintegy 7-8 százaléka (46-76 ezer) tartozott, az agglomerációs vagy azon belül a budapesti adatokat figyelembe véve. Az új szabályozás előreláthatóan a gépjárművek 29-32 százalékát (mintegy 186-307 ezer) fogja érinteni.

Változás lesz a riasztási fokozat elrendelése esetén hozott forgalomkorlátozás alól mentesülő járművek körében is. A korábbi szabályozás értelmében mentesültek a külön jogszabályban meghatározott betegszállító járművek, valamint a kórházi és járóbeteg-ellátásra, kezelésre beutalt, előjegyzett beteget szállító gépjárművek, illetve az orvosok gépjárművei és az orvosi ügyeleti gépjárművei. Kimaradnak továbbá a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt gépjárművek (csak az ilyenek által közrefogott járműoszlop élvez mentességet), illetve a mentességet élvező kommunális feladatukat végző, külön jogszabályban meghatározott gépjárművek közül a csak a mentőszolgálatban vagy vérellátó szolgálatban résztvevő járművek is.

Nem lesznek kitiltva az autók a Hungária-gyűrűn belülről!

Korábban koncepcionálisan lógott a levegőben a torlódások megakadályozása érdekében egy esetleges fővárosi útdíj bevezetése. Ennek előkészítésével párhuzamosan került a szmogrendeletbe a szmoghelyzetek megelőzését szolgáló, de konkrét bevételt nem eredményező Hungária-gyűrűn belüli környezetvédelmi forgalomkorlátozási zóna kialakítása.A rendelet értelmében a szmoghelyzet kialakulásának megelőzésének érdekében a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott (kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) gépjárművek forgalma tilos lett volna október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban az alábbi képen látható kék vonalon belül (a Budai alsó rakpart kivételével).

A közúti közlekedési korlátozás területe: az Árpád híd–Róbert Károly körút–Hungária körút–Könyves Kálmán körút–Lágymányosi híd–Dombóvári út–Sárbogárdi út–Hamzsabégi utca–Budaörsi út–Alkotás utca–Krisztina körút–Vérmező út–Margit körút–Bem József utca–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–Lajos utca–Pacsirtamező utca által határolt területen

A közúti közlekedési korlátozás területe: az Árpád híd–Róbert Károly körút–Hungária körút–Könyves Kálmán körút–Lágymányosi híd–Dombóvári út–Sárbogárdi út–Hamzsabégi utca–Budaörsi út–Alkotás utca–Krisztina körút–Vérmező út–Margit körút–Bem József utca–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–Lajos utca–Pacsirtamező utca által határolt területen

 

A korlátozás alól eredetileg mentesültek volna a kék vonal közötti terület lakosainak gépjárműforgalma. A mentesség igazolására a lakóhelyet vagy tartózkodási helyet igazoló lakcímkártyával lett volna lehetőség. Mentesült volna továbbá a BKV Zrt. autóbuszainak és belszolgálati járműveinek, valamint az FKF Zrt. kommunális szemét szállítására, az utak locsolására, tisztítására szolgáló járműveinek forgalma. Szintén mentesség járt volna a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt gépjárműveknek, a diplomáciai és konzuli képviseletek gépjárműveinek, a betegszállító járműveknek, az orvosok gépjárműveinek és a mozgáskorlátozott személyek járműveinek

A korlátozás eredetileg a hatálybalépéstől számított 3 évig maradt volna hatályban, ezt követően terjesztették volna ki a közlekedési korlátozás területi hatályát, megszüntetve a Hungária-gyűrűn belüli lakosok mentességét. A korlátozás mértéke terv szerint már Budapest Főváros teljes közigazgatási területére kiterjedt volna és csak a Hungária-gyűrű és Budapest Főváros közigazgatási határa közötti terület lakosai kaphattak volna mentesülést (a lakosokon kívüli korábban felsorolt egyéb mentességek mellett).

Ezzel szemben – derül ki a módosításhoz fűzött indokolásból – most mégis úgy döntött a Fővárosi Közgyűlés, hogy a környezetvédelmi forgalomkorlátozási zóna hatályba léptetése koncepcionálisan célszerűtlenné vált, így a rendelkezés hatályba nem lépését mondta ki.

A rendelet 2016. március 10-én lép majd hatályba.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.