Szükséges-e módosítani a zálogjogi szabályozást?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új Ptk. több mint egy éve teljesen új alapra helyezte a zálogjogi szabályozást, melynek alapvető változásai erőteljes kritikai észrevételekkel fűszerezett, jelentős vitatémává váltak szakmai körökben.


Kritikai észrevételek érték a zálogjogi szabályozást mind a technikai megoldások tekintetében, mind koncepcionális szinten. Egyszerű technikai problémára lehet példa, hogy a betéti társaságoknál nem lehetséges a zálogjog megalapítása, tekintettel arra, hogy a cégnyilvántartás szabályai egyszerűen nem teszik lehetővé a bejegyzést, annak ellenére, hogy az új Ptk. alapján elméletileg lehetséges a bt.-kben meglévő részesedés elzálogosítása.   

A tisztán technikai problémáknál maradva, az új Ptk. talán egyik legpozitívabb fogadtatásban részesült újítása, a zálogjogosulti bizományos intézménye (azaz, amikor több zálogjogosult – a zálogjog adminisztrálásának egyszerűsítése érdekében – kinevez egy bizományost, aki valamennyi zálogjogosult nevében magánál tartja a zálogot) az ágazati szabályozás hiányosságainál fogva bizonyos esetekben teljesen alkalmatlannak bizonyul funkciójának betöltésére. Az új Ptk. szabályozása alapján a puszta tényt, hogy zálogjogosulti bizományost neveztek ki, be kell jegyezni. Ugyanakkor az egyes közhiteles nyilvántartásokra vonatkozó szabályozás (pl. ilyen a cégnyilvántartás is) nem teszi lehetővé a zálogjogosulti bizományos bejegyzését. Újabb érv szól tehát amellett, hogy az érintett nyilvántartások szabályozását újra kell gondolni.

Már inkább koncepcionális probléma az, hogy az új Ptk. alapján, amennyiben a hitelező átruházza a hitelszerződést egy harmadik személyre, a zálogkötelezettnek hozzá kell járulnia az átruházáshoz. Abban az esetben, ha a hozzájárulás beszerzése elmarad, a hitelező elveszíti a zálogjogot. Ez pedig feleslegesnek tűnik – hiszen a hitelfelvevői oldalon, akiért a zálogkötelezett anyagi felelősséget vállal – változás nem következik be. Ugyanakkor ez a szabály jelentősen megnehezíti, hogy a bankok egyes hiteleket vagy akár teljes hitelportfoliókat átruházzanak. A szabályozás olyan irányú módosítása lenne kívánatos, amely a hozzájárulás beszerzésének kötelezettségét a hitelfelvevői oldalon bekövetkező változásokra szorítja vissza.

Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon

Díjmentes értesítő rendszerünk
segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat
az Önt érdeklő friss cikkekről

További koncepcionális probléma, hogy a követelésen alapított zálogjogra vonatkozó szabályok jelentősen sérthetik az elzálogosított követelés kötelezettjeinek üzleti érdekeit. Például egy bevásárlóközpont vagy irodaház bérlői igen kellemetlen helyzetben találhatják magukat, ha a bérbeadó a hitelét a bérlői díjakból származó bevételén alapított zálogjoggal biztosítja. Ugyanis, a zálogjog létrejötte után a bérbeadó és az bérlő közötti bérleti szerződés módosítása (például a bérleti díj csökkentése vagy azzal kapcsolatban bármilyen kedvezmény nyújtása) hatálytalan a bankkal szemben, ha a bérlőt értesítették a zálogjogról. A bérlő szempontjából, aki nem részese, hanem pusztán elszenvedője a hiteljogviszonynak, ez azt jelenti, hogy amennyiben a bank végrehajtja a zálogjogát, akkor az eredeti bérleti szerződés feltételei szerint köteles a bank felé teljesíteni, nem pedig a kedvezőbb feltételek szerint. Az új Ptk. ez ügyben nem enged eltérést akkor sem, ha ezek a módosítások gazdaságilag ésszerűek vagy a bérlő fizetésképtelensége elkerülése érdekében történt, vagy ha a hitelező egyébként hozzájárult volna ezekhez a módosításokhoz. Szükségesnek mutatkozik a hitelezőnek megadni a lehetőséget, hogy a gazdaságilag ésszerű vagy szükséges módosításokhoz hozzájárulását adhassa.

Az Igazságügyi Minisztérium a kritikai észrevételek hatására egyeztetésekbe bocsátkozott a gazdaság szereplőivel annak érdekében, hogy fény derüljön a zálogjogi szabályozás olyan anomáliáira, amelyekre tekintettel szükséges lehet annak átdolgozása. Bízunk abban, hogy az Igazságügyi Minisztériumnak a szakmával karöltve kifejtett erőfeszítései ésszerűbb és életszerűbb zálogjogi szabályozást eredményeznek.

Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.