A szerkezetátalakítási eljárás megindításáról gyakorlati szemmel I.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A már létező szövetkezeti formák mellett egy újabbal bővült a lista júliustól – a GYES-en, GYED-en lévő szülőknek jelenthet segítséget a “kisgyermekes” szövetkezeti tagság.
A jogalkotó július 1-től vezette be a szövetkezet egy új, speciális formáját, ez a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete. A 2021. évi LXXXV. törvény – mely több adózási és szociális jellegű törvény módosítását is tartalmazza – célja, hogy azok, akik kisgyerekükkel otthon maradnak (jellemzően az édesanyák), a gyermekük gondozásával összhangban rugalmasabb feltételekkel, szabad döntésük szerint dolgozhassanak.
A szövetkezeti forma egy kötetlenebb foglalkoztatást lesz tehetővé, mivel nincsen munkavállalási kényszer, a tagsági jogviszony rugalmas, a tagok a közreműködésük arányában részesülnek jövedelemben és vehetik igénybe a szövetkezet szolgáltatásait, a szövetkezetnek pedig nincsen foglalkoztatási kötelezettsége.
A Szövetkezeti tv. főbb új szabályai
Az új forma definíciója: „A kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete olyan speciális szövetkezet, amelynek célja nem nagyszülőként gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozást segítő ellátásban részesülők vagyoni, szociális, kulturális helyzetének előmozdítása, lehetőséget biztosítva arra, hogy a tagok rugalmas keretek között a foglalkoztatásba bekapcsolódjanak, illetve abban újra részt vehessenek, közösséghez tartozhassanak.”
Célkitűzése az is, hogy elősegítse a tagok között a kisgyermekek gondozásához, neveléséhez kapcsolódó tudás- és ismeretanyag átadását, valamint tapasztalatcserét, ezen túlmenően pedig hozzásegítse tagjait a kisgyermekek gondozását, nevelését érintő új ismeret- és tudásanyag megszerzésének lehetőségéhez.
A kisgyermekes szövetkezet minden olyan tevékenységet gyakorolhat, amit jogszabály nem tilt és egybeesik ezekkel a törvényben meghatározott célokkal.
Értelemszerűen csak természetes személy tagjai lehetnek a szövetkezetnek, és további megkötés, hogy a tagok legalább 90%-a ebből olyan személy, aki nem nagyszülőként gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozást segítő ellátásban részesül.
A szövetkezet alapításakor, és a későbbi belépéskor a tagsági jogviszony létrehozatalának feltétele az alapszabályban meghatározott mértékű vagyoni hozzájárulás teljesítése, ami lehet pénzbeli, vagy nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás, melynek a Szövetkezeti tv.-ben nem szabályozott kérdéseire a Ptk. vonatkozó rendelkezései az irányadóak.
Különleges kikötés, hogy a szövetkezet célhoz kötött ismeretfejlesztési és edukációs alapot képez, melynek lényege, hogy fedezetet nyújtson a szövetkezet tagjai számára a kisgyermekek gondozására, nevelésére irányuló ismeret-, tudásanyag, tapasztalat bővítésére és megszerzésére, és a tagok oktatására. Az alap nem osztható fel a tagok között, azt átalakulás vagy jogutód nélküli megszűnés esetén más kisgyermekkel otthon lévők szövetkezetének vagy szövetkezeti érdekképviseleti szervezetnek kell átadni.
A szövetkezete által nyújtott szolgáltatásokért szolgáltatási díjat kell fizetni, viszont az éves nettó árbevételnek legalább 85%-át a tagok között személyes közreműködésük arányában fel kell osztania.
A tagsági jogok úgy alakulnak, hogy a szövetkezet közgyűlésén a vagyoni hozzájárulás mértékére tekintet nélkül minden tagnak egy szavazata van, a döntéshozatalra pedig szintén a Ptk. szabályait kell alkalmazni a törvényben nem szabályozott kérdésekben. A szövetkezet a belépő taggal tagsági megállapodást köt a személyes közreműködés konkrét tartalmára, módjára és ellentételezésére vonatkozóan, melyet úgy kell meghatározni, hogy annak arányosnak kell lennie a tag közreműködésének mértékével. Ezt a fajta közreműködést a tag a szövetkezet által harmadik személy részére nyújtott szolgáltatás, ún. külső szolgáltatás keretében is teljesítheti.
A külső szolgáltatás definíciója szerint ez „olyan sajátos jogviszony, amelynél a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezetének tagja személyes közreműködését külső szolgáltatás keretében teljesíti, és amelyre a Ptk. megbízásra vonatkozó, valamint a munka törvénykönyvének e törvényben meghatározott szabályait és a munkavédelemről szóló törvény irányadó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.”
A tagsági jogviszony akkor szűnik meg, amikor a tag sem GYED-ben, sem GYES-ben nem részesül.
A szövetkezet lehet közhasznú jogállású, és érdekképviselete több szinten szerveződhet, továbbá az állam a tevékenységéhez szükséges és arányos mértékben támogatást nyújthat.
Ezeken felül az alábbi módosításokat iktatta be a törvény:
fizetett szolgáltatási díjból a törvény által meghatározott összeg megelőlegezhető legyen
részesül-e gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozást segítő ellátásban annak érdekében, hogy a személyi jövedelemadó alól mentesüljön
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Alábbi cikkünkben a 2024/104–106. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!