Változások a tőzsdei szabályozásban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyes törvényeknek a pénzügyi közvetítőrendszer fejlesztésének előmozdítása érdekében történő módosításáról szóló 2015. évi LXXXV. törvény változásokat hozott a tőzsdei szabályozásban is. Ez utóbbi nagy részét a kiszervezés lehetőségének biztosítása és szabályozása teszi ki.


A tőzsdei tevékenység újraszabályozását tartalmazó előírások, a tőzsde önszabályozási mechanizmusát pontosító generális rendelkezés, a kiszervezésre vonatkozó szakaszok, valamint a határidős ügyletek teljesítését érintő pontosítás 2015. július 7-én lépett hatályba. A tőkepiacról szóló törvény (Tpt.) tőzsdei működést érintő további rendelkezései közül azok, amelyek az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetek jogállásának a megszüntetéséhez kapcsolódó változásokhoz igazodnak, 2016. január 1-jétől alkalmazandóak.

A tőzsde által végezhető tevékenységi listát a jogalkotó a módosítások következtében kibővíti akként, hogy a tőzsde a tőzsdei tevékenységen és a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatásokon kívül multilaterális kereskedési rendszer működtetését is elláthatja [Tpt. 298. § (1) bek.]. A tőzsdei tevékenységet kiegészítő szolgáltatások meghatározását tekintve a Tpt. 298. § (2) bekezdéséből hatályon kívül kerül az elszámolóházi tevékenység, amellyel a jogalkotó – többek között – a 648/2012/EU-rendeletnek megfelelően a központi szerződő fél által végzett elszámolási szolgáltatás monopóliumát vezette be és igazította az európai uniós jog kapcsolódó előírásaihoz. A tőzsdei kereskedelem elszámolását a tőzsde a központi szerződő féllel, illetve a központi értéktárral kötött megállapodással köteles igazolni [Tpt. 303. § (2) bek. c) pont]. E tekintetben a Tpt. 324. paragrafusa is módosul, amely rögzíti, hogy a tőzsde e célból a központi értéktárral, illetve központi szerződő féllel köteles szerződést kötni.

A tőzsde működését szabályozó normák közül a jogszabályi keretrendelkezéseken kívül nagy jelentősége van a tőzsdei szabályzatoknak; a tőzsde önszabályozó jellegének törvényi alapját a Tpt. 317. § (1) bekezdése adja meg. A korábbi szabályozás e tekintetben csak a tőzsdei szabályzatok tárgyi terjedelmét határozta meg, melynek értelmében a tőzsde – a törvény által meghatározott keretek között – szabályzatban határozza meg a tevékenységére vonatkozó általános szabályokat, valamint a tőzsdei kereskedőkre és kibocsátókra vonatkozó jogokat és kötelezettségeket. Ez a rendelkezés a 2015. évi LXXXV. törvény által hozott módosítás következtében kiegészül egy olyan általános generálklauzulával, amely az önszabályozás mechanizmusának törvényi deklarálásán kívül iránymutatást tartalmaz a tőzsde által alkalmazott eljárások, rendszerek és megoldások jogszerűségi követelményeire vonatkozóan, kiemelve az olyan alapvető garanciákat, mint a következetesség, a folyamatos figyelemmel kísérhetőség és az ellenőrizhetőség biztosítása. A Tpt. új 318/D. paragrafusa következtében a tőzsde köteles gondoskodni a tevékenysége ellátásához szükséges informatika rendszer biztonságos működtetését garantáló szabályzatok megalkotásáról is, amelynek a Bszt. 12. paragrafusában foglalt követelmények szem előtt tartásával köteles eleget tenni.

A tőzsdére vonatkozó változások nagy részét a kiszervezés lehetőségének biztosítása és szabályozása adja. A Tpt. 318/A. § (1) bekezdése alapján a tőzsde alapvető tőzsdei tevékenységét, az ezen tevékenységet segítő kiegészítő tevékenységét, multilaterális kereskedési rendszer működtetését vagy bármely más szolgáltatását is kiszervezheti a törvény által meghatározott jogszabályi korlátok figyelembe vétele mellett. A kiszervezésről szóló további jogszabályi rendelkezések az alábbiak szerint sorolhatóak tematikus rendbe:
– A kiszervezésről szóló megállapodás formáját a törvény kötelező alakszerűségi előírás betartásához köti: a szerződést írásban kell megkötni [Tpt. 318/B. § (1) bek.]; a szerződés jogszabályban meghatározott kötelező tartalmi elemeit a Tpt. 318/B. § (2) és (3) bekezdése tartalmazza. A tőzsde három napon belül köteles a szerződés megkötését a felügyeletnél bejelenteni.
– A tőzsde a kiszervezésről szóló megállapodás megkötését megelőzően köteles meggyőződni arról, hogy a leendő szerződő fél miként tud megfelelni az engedélyezési feltételeknek, eleget tud-e tenni a kockázatkezelésre, ellenőrzésre, adatkezelésre és a felügyelet irányában fennálló információnyújtásra vonatkozó szervezeti követelményeknek akár a belső szabályzatokat, akár az eljárási mechanizmusokat tekintve, valamint rendelkezik-e vészforgatókönyvvel az esetleges vészhelyzetek hatékony megoldására [Tpt. 318/A. § (3) bek.].
– A Tpt. 318/A. § (2) bekezdése garanciális feltételeket rögzít arra vonatkozóan, hogy a kiszervezés nem eredményezheti a tőzsde vezető állású személyeit megillető hatáskörök átadását, nem érintheti az ügyfél és a tőzsde között fennálló szerződéses viszonyból fakadó kötelezettségek teljesítését, valamint a kiszervezett tevékenység ellátáshoz szükséges engedélyezési feltételeknek továbbra is maradéktalanul eleget kell tenni.
– Differenciálni kell aszerint, hogy mely tőzsdei tevékenység vagy kritikus funkció átadásáról van-e szó. A kiszervezés tekintetében kritikus funkcióról akkor beszélhetünk a törvény által meghatározott generálklauzula alapján, ha a tevékenység végrehajtásában tapasztalható hiányosság vagy eltérés kétségessé teszi a tőzsde kötelezettségeinek teljesítését, jövedelmezőségét vagy a tevékenység folyamatos ellátásának biztosítását [Tpt. 318/A. § (6) bek.].
– A Tpt. 318/A. § (5) bekezdésében további követelményeket állít fel a jogszabály arra az esetre, ha a tőzsdei funkció kiszervezésére harmadik államban székhellyel rendelkező vállalkozás részére kerül sor.
– A Tpt. 318/C. paragrafusa a szerződésszegés azon esetköreit szabályozza, amikor a szerződés megsértése következtében már nem teljesülnek a fentiekben említett és törvényi szinten rögzített, a Tpt. 318/A. paragrafusában foglalt garanciális feltételek. Ez esetben a tőzsde felhívhatja a szerződő felet a szerződésszerű teljesítésre vagy jogosult a kiszervezésről szóló megállapodás felmondására.

Új értesítő szolgáltatás az Ügyvédvilág portálon

Díjmentes értesítő rendszerünk
segítségével gyorsan és egyszerűen tájékozódhat
az Önt érdeklő friss cikkekről

A Tpt. 321. § (2) bekezdését érintő módosítás az elszámolás és a teljesítés fogalma szempontjából tartalmaz pontosítást. A tőzsdei gazdálkodást érintő szabályok kiegészülnek a külföldi elszámolóházban részesedéssel rendelkező pénzügyi holdingtársaság által kibocsátott részvények megszerzésének a lehetőségével [Tpt. 330. § (1) bek]. A tőzsdei szabályozást érintő további módosítások az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetek különállóságát megszüntető uniós és hazai jogszabályi előírások összeegyeztethetőségét teremtik meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.