A közösségi média fizetni fog a hírekért
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Újabb részletek derültek ki a hirdetési bevételek megosztásáról, miután a techcégek megállapodtak a legnagyobb ausztrál kiadóval.
A Rupert Murdoch News Corp szerint az ausztrál tartalomszolgáltatásért járó díj megfizetésére vonatkozó, a Facebook-kal kötött hároméves megállapodás alapvetően alakítja át a kereskedelmi újságírást.
A Facebook állítólag titkos megállapodást kötött Ausztrália legnagyobb hazai tulajdonú médiaóriásával, a Nine Entertainment-tel is, de az anyavállalat nem kommentálta a megállapodás létrejöttét. A Sydney Morning Herald and the Age arról számolt be, hogy kiadója, a Nine több hetes feszült tárgyalás után aláírta a tartalomért járó díj megfizetésére vonatkozó szándéknyilatkozatot. A cég addig nem erősíti meg a megállapodás tényét, amíg nem jön létre a hosszú távú megállapodás a Facebook-kal, és nem tájékoztatják a tőzsdét – nyilatkozta a szóvivő.
A News Corp vezérigazgatója, Robert Thomson szerint az ügyletnek „lényeges hatása lesz” az ausztrál üzleti tevékenységükre. „Rupert és Lachlan Murdoch globális vitát kezdeményeztek, míg a többiek az iparágban csak hallgattak vagy nem törődtek az üggyel, a digitális problémák pedig azzal fenyegettek, hogy az újságírók által készített tartalom ingyenes közkincs lesz” – tette hozzá Thomson.
Az üzlet véget vet a Facebook és a hírkiadók közötti csatározásnak, amely a techcég hirdetési bevételinek ausztrál sajtóorgánumokkal való megosztása miatt robbant ki. Az Ausztrál Értékpapír- és Beruházási Bizottsághoz benyújtott dokumentumok szerint a Google tavaly Ausztráliában 4,3 milliárd dolláros bevételt ért el, a Facebook pedig 0,7 milliárd dollárt.
A News Corp Australia a legnagyobb ausztrál médiavállalat, amely megállapodást kötött a Facebook-kal, mióta a Morrison-kormány elfogadta azt a jogszabályt, amely kötelezte a Google-t és a Facebook-ot, hogy tárgyalásokat folytasson a kiadókkal. A törvényjavaslat hatására a Facebook nyolc napra eltávolította a platformjáról az ausztrál híreket, amely tilalmat csak a szövetségi kormánnyal folytatott magas szintű tárgyalások után oldott fel. A tárgyalások két hétig álltak, miután a Facebook jelezte, hogy megállapodott a Seven West Media-val és három független kiadóval – a Private Media-vl, a Schwartz Media-val és a Solstice Media-val.
A Facebooknak most a Nine Entertainmenttel, az ABC-vel, az SBS-szel és a kisebb független kiadókkal kellene megállapodnia, hogy megfeleljen z új ausztrál hírmédia törvénynek. ” Mark Zuckerberg és csapata megérdemli, hogy szerepet játszanak az újságírás jövőjének kialakításában, amely több mint egy évtizede kényszerhelyzetben van” – tette hozzá Thomson.
Az ügylet során a Facebook megjeleníti az ausztrál híroldal, a news.com.au cikkeit, a főbb fővárosi médiumok, a Daily Telegraph, a Herald Sun, a Courier-Mail, valamint regionális és közösségi lapok által szolgáltatott tartalmat a Facebook News-ban.
„Hálásak vagyunk Scott Morrison ausztrál miniszterelnöknek, Josh Frydenberg pénzügyminiszternek, és Rod Sims az ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság elnökének és munkatársaiknak, hogy kiálltak a kis és nagy, vidéki és városi kiadók, így Ausztrália mellett” – nyilatkozta Thomson. „Ez a digitális megállapodás már több mint egy évtizede érett.”
Az Murdoch News Grouppal kötött megállapodás magában foglalja a Facebook és a Sky News Australia közötti hatályban lévő megállapodás meghosszabbítását is. 2019-ben a News Corp külön megállapodást kötött a Facebook-kal a médiavállalat Egyesült Államokban megjelenő tartalmakért, valamint a Facebook News számára nyújtott további tartalmakért fizetendő díjról.
A globális kiadó bejelentette, hogy a Facebook-kal, a Google-lal és az Apple-lel is megállapodott a szolgáltatott hírtartalomhoz való hozzáférésről.
Az ausztrál és új-zélandi hírpartneri kapcsolatok vezetője, Andrew Hunter elmondta, hogy a vállalat elkötelezett a Facebook News Ausztráliában történő bevezetése mellett.
„A News Corp Australia-val és a Sky News Australia-val kötött megállapodások együttesen azt jelentik, hogy a Facebook felhasználói hozzáférhetnek a News Corp országos, nagyvárosi, vidéki és külvárosi hírkiadóinak hálózatából a prémium hírcikkekhez és a legfrissebb hírvideókhoz” – jelentette be Hunter.
A hírmédiatörvényt úgy alkották meg, hogy kezelje a hagyományos médiavállalatoktól a nagy techcégekhez áramló hirdetési bevételek miatt a kiadóknál jelentkező bevételkiesést: az ausztrál szabályozás értelmében minden 100 dolláros online hirdetési bevételből 53 dollár jut a Google-nak, 28 dollár a Facebooknak és 19 dollár mindenki másnak, a többi a kiadókat illeti.
A Google és a Facebook által fizetett díj több újságíró alkalmazását teszi lehetővé, és továbbra is támogatja a közérdekű újságírást Ausztráliában – állítják a kiadók.
(theguardian.com)