Az Amazon sofőrök is munkavállalói jogokat követelnek
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egy brit ügyvédi iroda csoportos pert indított az Amazon ellen, amelyben a cég sofőrjei összesen 140 millió fontot követelnek, mert nem munkavállalóként, hanem önálló vállalkozóként alkalmazták őket.
A Leigh Day csoportos keresetet indít az önálló vállalkozóként foglalkoztatott sofőrök képviseletében, akiket a munkavállalói jogok nem illetnek meg.
A sofőrök 10.500 font kártérítést követelhetnek minden évre, amelyben az Amazonnak dolgoztak a cég „szállítási szolgáltató partnerein” keresztül.
A Leigh Day Ügyvédi Iroda (a továbbiakban: Leigh Day) úgy számol, hogy legalább 3000 sofőrt érint az ügy, így az Amazonnak összesen 140 millió brit font kártérítést kell majd fizetnie a csomagjait kiszállító járművezetőknek – állítja a Leigh Day.
Azokat a járművezetőket, akik a cég „szállítási szolgáltatási partnerein” keresztül szállítják ki a cég csomagjait, önálló vállalkozóként végzik a tevékenységüket, vagyis nem jogosultak a munkavállalói jogokra, például fizetett szabadságra és minimálbérre, ugyanakkor nincs munkaszerződésük sem.
A Leigh Day azzal érvel, hogy a sofőrök munkáját és az üzleti életbe való illeszkedését az Amazon határozza meg, és több jogot kellene biztosítania nekik.
A sofőrök leírták az ügyvédi irodának, hogyan határozza meg az Amazon alkalmazása a címek közötti becsült utazási időt, amelyet be kell tartaniuk.
Továbbá nem tudják visszaküldeni a csomagokat az Amazon raktárba, ezért a nap végén extra üzemanyagot kell felhasználniuk ahhoz, hogy újra kiszállítsák azokat, [ha a címzett a korábbi kézbesítéskor nem volt otthon – szerk.].
A járműkölcsönzés és a biztosítás kifizetése után a sofőrök szerint gyakran csak kevés jövedelmük marad.
A Leigh Day közölte, hogy csoportos keresetet indított két kézbesítő sofőr nevében, és további sofőröket keres az ügyben.
Kate Robinson, munkajogász elmondta: „Az Amazon rövid időnként váltogatja a sofőrjeit. Ez jóerkölcsbe ütköző magatartás egy olyan cégtől, amely évente több milliárd fontot termel. „Az Amazon számára szállító sofőröknek műszakban kell dolgozniuk, és szabadságot kell lefoglalniuk, de az Amazon ennek ellenére azt állítja, hogy önálló vállalkozók.
„A járművezetők számára az életminőség megváltoztatása lehet, ha legalább a brit minimálbért garantáltan megkapják, fizetett szabadságra mehetnek, és megfelelő munkaszerződést kötnek velük.”
Az Amazon kijelentette, hogy elkötelezett amellett, hogy a járművezetőket méltányosan kompenzálják azok a szállítócégek, amelyekkel szerződéses kapcsolatban álltak. Hozzátette: „Nagyon büszkék vagyunk a sofőrökre, akik országszerte együttműködnek partnereinkkel, és elviszik ügyfeleinknek azt, amit akarnak, amikor akarnak, bárhol is vannak.”
A Leigh Day már megnyert egy nagy munkajogi ügyet, amelyben az Uber sofőrjei követeltek alapvető munkavállalói jogokat, köztük minimálbért és a fizetett szabadságokat, amely várhatóan jobb feltételeket fog teremteni a dolgozók millióinak. A Leigh Day több mint 2000 Uber -sofőrt képviselt az ügyben, akik februárban győztek, amikor az Egyesült Királyság legfelsőbb bírósága elutasította az Uber korábbi ítélet elleni fellebbezését. Az Uber sok más szállító- és futárcéghez hasonlóan azzal érvelt, hogy vezetői önálló vállalkozók, ezért nem jogosultak a munkavállalók jogaira.
(theguardian.com)