Az igazságszolgáltatás hatékonysága és minősége Európában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európa Tanács Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért Felelős Európai Bizottsága (CEPEJ) egy jelentésben, országspecifikusan és egy interaktív (nyilvánosan elérhető) adatbázisban ismertette a 44 európai ország és 3 megfigyelő állam igazságszolgáltatási rendszerének fő jellemzőit. Ez az értékelő jelentés, amely a tizedik a CEPEJ 2002-es megalakulása óta, különösen a következő tendenciákat mutatja.

1. Az igazságszolgáltatásra elkülönített költségvetéssel kapcsolatban

2010 és 2020 között az államok folyamatos, de egyenetlenül növelték az igazságszolgáltatási költségvetésüket;

2020-ban lakosonként átlagosan 79 eurót költöttek az igazságszolgáltatásra (azaz 7 euróval többet, mint 2018-ban); Ennek a költségvetésnek 66%-át a bíróságoknak, 24,5%-át az ügyészségnek és 9,5%-át a jogi segítségnyújtásra fordítják;

2018 és 2020 között a legjelentősebb, átlagosan 12%-os százalékos növekedést az ügyészségi költségvetésben jegyezték fel;

2. Az igazságügyi szakemberekről és a bíróságokról

A hivatásos bírák száma a tagállamokban kismértékben nőtt (átlagosan 22,2 bíró jutott 100 000 lakosra), de jelentős az eltérés az államok között, ami részben az igazságszolgáltatási testültetek sokszínűségével, a földrajzi tényezőkkel, illetve az európai jogrendszerek fejlődésével indokolható;

A bírák fizetése és az országos átlagbérek aránya jelentős eltéréseket mutat Európában: a németországi 1,0/1,7-ről (a pályafutás elején/ karrier végén) az ukrajnai 6,8/21,6-ra emelkedett (pályakezdő/ karrier végén) ; ugyanez vonatkozik az ügyészekre is: az írországi 0,8- míg az albániai 4,1, valamint a németországi és luxemburgi 1,7-ről a georgiai pedig 7,8 a karrier végén.

Az ügyészek fizetése általában és különböző okokból alacsonyabb, mint a bíráké;

3. Az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés

a Covid-19 világjárvány megerősítette a bíróságokhoz való hozzáférés központi kérdését az igazságszolgáltatási rendszerben. Új kihívásokat jelentett a Covid-19 járvány az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférésben, új kommunikációs módokat és az igazságügyi szolgáltatásokat hoztak ezért létre, valamint az igazságszolgáltatás digitalizálását is fel kellett gyorsítani.

Egyre több állam igazítja a konkrét információkat a felhasználók különböző kategóriáihoz, különösen a legkiszolgáltatottabbakhoz.

4. Az információs és kommunikációs technológiával (IKT)

Az Európa Tanács tagállamai és jogalanyai egyre gyakrabban alkalmazzák az IKT-t az igazságszolgáltatási tevékenység támogatására, és a bíróságok költségvetésének nagyobb százalékát fordítják számítógépesítésre a korábbi évekhez képest.

5. Az igazságszolgáltatási rendszerek teljesítménye

A Covid-19-korlátozások miatt a bíróságok Európa-szerte problémákba ütköztek a rutinműveletek végrehajtása során is, azonban nem minden bíróságot érintettek olyan módon attól függően, hogy az egyes államok milyen különféle innovatív intézkedésekhez léptettek életbe a Covid-19 hatásainak mérséklése érdekében. A bíróságok tűnnek a leggyorsabbnak a büntetőjogi ügyek megoldásában, míg a közigazgatási ügyekben ezeket tartják a legkevésbé hatékonynak.

(coe.int)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.