Egész Európában gond van a fogyasztói értékelésekkel
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata.
A 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég közzétette a közös fellépés eredményeit. A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek, vagyis azokat biztosan olyan fogyasztók tették közzé, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást – derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleményéből.
Több mint a felük tisztességtelen lehet
104 weboldal egyáltalán nem ad tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket. Csak 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő „apró betűkkel”, például a szerződési feltételeik között szerepeltette ezeket.
![Fogyasztóvédelmi Jog Online](https://jogaszvilag.hu/wp-content/uploads/sites/2/2021/04/640x360_fogyasztovedelmi_jog_box.jpg)
Az összegzés szerint 118 webhely nem adott információt arról, hogyan előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára. Azt 176 weboldal nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt, például anyagilag jutalmazott fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért írt véleményektől.
A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55 százaléka valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18 százalékkal kapcsolatban voltak fenntartásaik.
A GVH is javaslatokat tett
A GVH felidézte: tavaly ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a hazai ételkiszállító platformok fogyasztói értékelési rendszerének áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben.
A versenyhivatal rendszeres résztvevője az Európai Bizottság által koordinált fogyasztóvédelmi fellépéseknek, amelynek oka, hogy a magyar versenyhatóság tapasztalatait és eredményeit nemzetközi szinten is elismerik.
(MTI)