Tűzoltók éjszaka – Uniós ítélet a különleges munkaszervezésről
Az unió bírósága az éjszakai munkát végzők – feladatuk jellegének megfelelő – jogvédelmi szintjét vette górcső alá egy bolgár, tűzoltók által indított perfolyam nyomán.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A német Szövetségi Alkotmánybíróság kétségbe vonta az Európai Unió Bíróságának az uniós jog értelmezésére vonatkozó kizárólagos hatáskörét.
„Irritálónak tűnhet a döntés”
Egy tagállami bíróság egy uniós intézmény kompetenciatúllépését állapította meg – premier az integráció történetében. A német ítélet elsősorban az Európai Unió Bíróságának (EUB) szóló kritika, messzemenő jogi, gazdasági és politikai következményekkel.
A német Szövetségi Alkotmánybíróság (BVerfG) elnöke aligha búcsúzhatott volna nagyobb visszhangot kiváltó döntéssel hivatalától. „Az Európai Központi Bank kötvényvásárlási programjával átlépte a kompetenciáját, ezért az annak keretében hozott döntései nem válthatnak ki joghatást Németországban” – kezdte az ítélethozatal utáni sajtótájékoztatót Andreas Voßkuhle.
A döntés, amely Voßkuhle szavai szerint „irritálónak tűnhet első pillantásra”, egyfajta keretet ad május 6-án végződött bírói periódusának. Ennek 2010-es kezdetén ő volt a döntés előadó bírója, mely bevezette az ultra vires-határ fogalmát a német és az uniós jogi viszonyában (Honeywell-Entscheidung).[1] Ennek értelmében az európai intézmények kompetenciája nem lépheti túl a tagállamok által az EU-ra ruházott hatásköröket. Ez ugyanis sértené a tagállamok és az EU közötti hatáskörmegosztás főszabályát, a korlátozott felhatalmazás elvét (EUSz 5. cikk). A mostani döntés a gyakorlati alkalmazása az akkori megállapításnak (Urt. v. 05.05.2020, Az. 2 BvR 859/15 u.a.).[2]
A német taláros testület évek óta a korlátozott felhatalmazás elve európai őrzőjének tekinti magát. A BVerfG a mostani ítéleteiben a már többször megállapított gyanú után tényként jelentette ki, hogy az EB túl sokat enged az uniós intézményeknek. Nincs tekintettek a korlátozott felhatalmazás elvére és hagyja, hogy átlépjék az ultra vires-határt.
Hol végződik a monetáris- és hol kezdődik a fiskális politika?
A karlsruhei döntés az Európai Központi Bank (EKB) kötvényvásárlási programjáról szól. A PSPP (Public Sector Purchase Programme) keretében az európai jegybank 2018 óta 2.600 milliárd euró értékben vásárolt a tagországok piacon forgó állampapírjaiból. Így friss pénzt öntött a gazdaságba. Cél a konjunktúra élénkítése, az infláció kívánt mértékének elérése, a kamatok és ezzel az államadósság refinanszírozhatóságának biztosítása volt. Legtöbbet az olasz papírokból vette, mert a GDP 160 százalékára rúgó adóssághegyével Itáliának voltak a legnagyobb refinanszírozási gondjai.
Az ügy 2015 óta van Karlsruhe előtt. Német polgárok egy csoportja a PSPP által megsértve látta alkotmányos jogait. A BVerfG-nek európai jogot kellett értelmezni, ezért megkereste az ebben kizárólagos hatáskörű EB-t.
A monetáris politika jegybanki feladat, tehát Európában az EKB hatáskörébe tartozik. A fiskális kormányzati felelősség és így tagállami hatáskör. Mekkora gazdaságpolitikai, ill. fiskális kihatása lehet az EKB monetáris intézkedéseinek? Miként ellenőrizhető, hogy az európai jegybank nem lépi túl a kompetenciáját és csak monetáris politikát folytat, a fiskálist pedig meghagyja a tagállami kormányoknak? – hangzottak az eljárás közgazdasági kérdései. A BVerfG válasza: Addig lehet monetáris politikáról beszélni, ameddig az EKB pénzpolitikai céljai arányban állnak az ezek elérése érdekében alkalmazott eszközök gazdaságpolitikai és költségvetési kihatásaival. „A jövőben a német jegybank, a Bundesbank csak akkor működhet közre az EKB programjaiban, ha az meggyőzően igazolj az arányosságot” – mondta ki a BVerfG.
Végső soron minden a demokratikus legitimáció kérdése
Mint a német Alkotmánybíróság oly sok európai jogi döntése, a mostani is a német polgárok választójogán alapszik: sérült az alapjogi panasz beterjesztőinek demokratikus önrendelkezésre való, a német Alaptörvényben (Grundgesetz, GG) garantálta joga (Art. 38 Abs. 1 Satz 1 iVm Art. 20 Abs. 1 und Abs. 2 iVm Art. 79 Abs. 3 GG), amikor az EKB fiskális politikát folytatva olyan hatáskört gyakorolt, amelyet a német törvényhozás nem adott át az EU-nak. Ezért hiányzik az európai jegybank PSPP-vel összefüggő döntéseinek demokratikus legitimációja – foglalható össze az ítélet rendelkező része.
Jelentős kompetencia, kevés ellenőrzés – egy szerencsétlen kombináció
A karlsruhei bírák PSPP-hez hasonló OMT (Outright Monetary Transactions) kapcsán is megfogalmazták a kritikájukat (Urt. v. 21. Juni 2016 – 2 BvR 2728/13).[3] Akkor az EB is korlátozta az EKB tevékenységét (EUB, 16.06.2015 – C-62/14).[4] Bár a német alkotmánybírák utaltak rá, hogy a Luxemburg által szabott határokat túl szélesnek tartják, OMT-ítéletükben mégis akceptálták az európai kollégák döntését. Valószínűleg kerülni akarták a nyílt konfrontációt. Látták, hogy az EUGH is kritikus, ezért bízhattak benne, hogy a későbbi ügyekben is közös nevezőt fognak találni.
Az EB által a PSPP ügyében a BVerfG megkeresésére folytatott eljárásban hozott 2018-as határozata rácáfolt a várakozásokra. A luxemburgi bírák arra az álláspontra helyezkedtek, hogy a kötvényvásárlás a monetáris politika klasszikus eszköze, kihat ugyan a fiskális politikára, de ez általában igaz a pénzpolitikai intézkedésekre (Urt. v. 11.12.2018, Az. C-493/17).[5] „A gazdaság- és költségvetési politikától független monetáris politika célját és értelmét veszti.”
Minthogy az EB uniós intézmény a BVerfG határozatai nem vonatkozhatnak rá közvetlenül. A döntés nem kötelezheti közvetlenül a Bundesbankot sem. Ennek két oka van: (1) Nem a GG által nevesített intézmény (Verfassungsorgan); (2) a PSPP nem saját programja, csak végrehajtója az EKB döntéseinek. A BVerfG egyetlen lehetősége a német kormány és törvényhozás elmarasztalása volt: A német kormánynak (Bundesregierung) és a német törvényhozásnak (Bundestag) aktívan fel kellett volna lépnie az EKB kompetenciasértése ellen. A jövőben garantálniuk kell, hogy az EKB a Bundesbankon keresztül igazolja, hogy tevékenysége nem minősül a hatáskörén kívül eső fiskális politikának – áll az ítéletben.
Karlsruhében tudják, hogy az uniós jog értelmezése és az európai intézmények törvényességi felügyelte alapvetően az EB hatásköre. Mégis szükségesnek tartották a beavatkozást, mert „egy túl nagy, nem pontosan definiált hatáskörrel rendelkező európai intézmény, az EKB felett az ellenőrzésére kijelölt szerv, az EB olyan laza kontrollt gyakorolt, nem vette figyelembe a korlátozott felhatalmazás elvének megsértését.” Ezért elkerülhetetlennek látták a cselekvést a „tagállami hatáskörök eróziójának megakadályozása érdekében”.
Az EKB utolsó esélye
A bírák alapvetően szkeptikusak a PSPP arányosságát illetően. Még ennél is nagyobb problémának tartják, hogy az EKB egyáltalán nem törődött arányossága bizonyításával. Hiányzik a program céljainak, kihatásainak dokumentációja. Viszont e nélkül lehetetlen a bírói kontrollja – véli a BVerfG.
„Az EB érvei, melyekkel az EKB intézkedéseinek arányossága mellett hozott fel, nem meggyőzőek, objektíven ítélve önkényesek és metodikusan nem követhetőek.”
Az ítélet ad egy utolsó esélyt Frankfurtnak: Az EKB-nak három hónapja van, hogy bizonyítsa, a program megfelelnek az arányosság követelményének. A német jegybanknak csak akkor kell szakítaniuk közreműködésüket a PSPP-ben, ha az EKB a Bundesbankon keresztül nem terjeszti elő a kívánt dokumentációt ill., ha a BVerfG ezt nem találja meggyőzőnek.
Elvi akadály nincs
A kötvényvásárlás Németországban a kezdetektől, a 2008-as világgazdasági válság óta vitatott. A sok tucat politikus és közgazdász, akik a BVerfG elé vitték az ügyet, tiltott jegybanki államadósság-finanszírozásnak tartják: AZ EKB pénzt nyomtatva finanszírozza a déli országok államadósságát.
A BVerfG viszont általában nem találta jogellenesnek a jegybank pénzpiaci állampapír-vásárlását. Nem minősítette azt az államadósság németet jogszabályok és az uniós alapszerződések által is tiltott formájú finanszírozásnak (EUMSz 123. cikk 1.bek).
Euró-válság és korona-krízis
A PSPP 2015 és 2018 között volt a csúcson, de 2019 novembere óta megint működik. Az EKB ismét a defláció, a recesszió és a kamatnövekedés veszélyét látta. Azóta 20 milliárd euró friss pénzt pumpált a piacra.
Az EKB elnöke, Christine Lagarde a korona-válság kirobbanása után bejelentette, hogy 750 milliárd eurós volumennel új program indul. A PEPP (Pandemic Emergency Purchase Programme) célja minden idők legnagyobb recessziójának tompítását és a déli államok várható refinanszírozási gondjainak megelőzése.
Nagy változás nem lesz
Az ítélet rendelkező része drámaian hangzik. A gazdasági fókuszú német napilap, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) által megkérdezett elemzők többsége mégsem tartanak az EKB működésképtelenné válásától.
Az elemzői optimizmusát erősíti a Bundesbank egyik igazgatója. „Továbbra is részt veszünk a kötvényvásárlási programokban, mert az EKB felügyeleti szerve, az EB 2018-ban kimondta, hogy a PSPP megfelel az uniós jog előírásainak” – nyilatkozta a német döntés pénzügyi következményei miatt leginkább aggódó Itália vezető napilapja, a Republica számára Claudia Buch. Az EKB elnöke, Christine Lagarde még határozottabban fogalmazott. Nem tekinti magára nézve kötelezőnek a döntést. „Az EKB tevékenységének megítélése az EB kizárólagos hatásköre.”
Értetlenség, felháborodás, félelem
A szociáldemokraták korábbi listavezetője, jelenleg EP-képviselő Katarina Barley ’fatális jelzésnek’ tartja az ítéletet. Az elismert német Európa-jog professzor, Franz Mayer egyenesen ’atombombának’ nevezte a mértékadó közéleti-kulturális hetilap, a Zeit hasábjain.
„Félek, hogy negatív hatással lehet az egész európai integrációra” – mondta Barley, aki korábban igazságügyi miniszter volt Berlinben a Passauer Neuen Pressének adott interjúban. Megkérdőjelezhetetlen uniós elvnek tartja, hogy a tagállami bíróságoknak akkor is el kell fogadniuk az EB döntéseit, ha nem értenek egyet azokkal. „Én is akceptálom, hogy a német jogi kérdésekben a BVerfG-é az utolsó szó, bármit is gondoljak egy-egy döntésről.” A Bielefeldi Egyetemen oktató Mayer szerint a német alkotmánybírák ítéletekben ritkán használt nyers stílusban intézett támadást az európai kollegái ellen. „Az EB érvei nem meggyőzőek, objektíven ítélve önkényesek és metodikusan nem követhetőek” – idézett a Zeitban a határozatból.
Az igazi címzett
„Méretes pofon az EB-nek” – mondta a döntésre reagáló bajor pénzügyminiszter, Albert Füracker. Valóban, az ítélet sokkal inkább szól az EB-nek, mint az EKB-nek. A BVerfG többszöri figyelmeztetés után beváltotta ígéretét: Ha az EB nem őrködik a szükséges mértékben a felett, hogy az uniós intézmények ne lépjék túl a hatáskörüket és ne sérüljön a korlátozott felhatalmazás elve, akkor a BVerfG fog cselekedni ultra vires-ellenőrzés keretében. A német Alaptörvény védelme nem csak a hazai állami szervekkel, de az uniós intézményekkel szemben is kötelessége, ha azok döntései kihatással vannak a német polgárok GG-ben biztosított jogaira – érvel a taláros testület.
Az egyik oldalon a BVerfG feladata a német alapjogok őrzése, a másikon az EB-é az uniós jog értelmezése és ezzel az európai jogegység biztosítása. A kettő a hetvenes évek óta újra és újra konfliktusba kerül egymással. A német alkotmánybírók évtizedekig visszafogadtak voltak, ha európai vonatkozású ügy került az asztalukra. Az utóbbi években azonban változott a szemlélet. Lefektettek két határ, amelyek átlépése esetén, az EB hatáskörére tekintet nélkül megállapították beavatkozási jogukat: Ha (1) megsértve látják a GG identitását (BVerfG, 15.12.2015 – 2 BvR 2735/14)[6], (2) és ha egy uniós szerv ultra vires cselekszik, tehát olyan hatáskört gyakorolt, amelyet a német választópolgárok reprezentatív szerve, a Bundestag nem ruházott az EU-ra.
Az ítéletben a BVerfG páratlanul kemény kritikával illette az EB-t, a német testület mégis szeretne visszatérni az együttműködéshez. „Úgy kell teljesítenünk fő feladatunkat, tehát őrködnünk a GG felett, hogy nem akadályozzuk Németország szintén a GG-ben lefektetett és így általunk is védelemben részesülő integrációs kötelezettségét. Meggyőződésünk, hogy ez kölcsönös empátiával lehetséges” – olvasható a határozatban.
Bíróság előtt a bírósági döntés miatt?
„Az Bizottság nem mehet el szó nélkül a döntés mellett” – nyilatkozta Mayer közvetlenül az ítélethirdetés után a Zeitnak. Sven Giegold zöld EP-képviselő a német hírügynökség, a DPA közvetítésével nyílt levélben kérte a Bizottság elnökétől gyors és határozott lépéseket, mert szerinte a döntés az európai szuverenitás alapjai elleni támadás. „Komolyan veszem az ügyet” – válaszolt még aznap Ursula von der Leyen. Hozzátette, hogy „a EU jog- és értékközösség, amelynek megvédése a Bizottsága jog és kötelezettsége”. Hasonlóan vélekedik Mayer is: „Az európai közösség elsősorban jogközösség, ennek szimbóluma pedig az EB.”
Von der Leyen válaszából kiderült, hogy a Bizottság szakértői már vizsgálják az ítéletet és a szerződésszegési eljárás (EUMSz 258. cikk) megindításának lehetőségét Németország ellen. Mayer szerint ennek jogalapja egy EB-határozat figyelmen kívül hagyása, ill. az EKB függetlenségének (282. cikk EUMSz) megsértése lehet. Az eljárást a Bizottság indíthatja meg. Ha az EB megállapítja a szerződésszegést, a Bizottság pénzügyi szekciót alkalmazhat az érintett tagállam ellen.
Nem kalkulált következmény
A 2008-as krízis csúcsán, az EKB akkori elnöke, Mario Draghi elhíresült szavaival vált a kötvényvásárlás a válságkezelés alfájává és ómegájává: „whatever it takes” (’minden eszközzel’). Tehát az EKB mindent megtesz az euró megmentéséért. Ez konkrétan a csőd szélére került országok a piacon eladhatatlan államkötvényeinek felvásárlását jelentette, amelynek során nem volt a kiadható összegnek felső határa.
Christine Lagarde is világossá tett, hogy az EKB a monetáris politika minden eszközével támogatni fogja a kormányoknak a korona-krízis enyhítésére hozott intézkedéseit. Valamint, hogy a PEPP kerete felülről nyitott. „Abból, akkor és annyi papírt fogunk venni, melyből, mikor, mennyi szükséges a tagállamok és az euró-övezet stabilitásának megőrzéséhez”.
2012-ben a pénzpiacok hittek Draghinak, ahogy most is Lagarde-nak is. A karlsruhei döntés legnagyobb veszélye, hogy meginoghat a bizalom. A korlátlan kötvényvásárlás ígérete könnyen lehet, hogy nem lesz elég a kamatok elfogadható szinten tartásához. Ez paradox módon éppen a déli, eladósodott álmoknak segíthet. Egyetlen eszköz maradhat a bizalom helyreállítására: az euró-kötvények. Tehát az EU által valamennyi tagállam nevében kibocsátott adósságjegyek. Ezekért valamelyik állam fizetésképtelenség esetén az össze többinek helyt kellene állnia. Ausztria, Finnország, Hollandia és a németek elvetik az államadósság szocializálását. Mint az euró-válság idején, most is attól tartanak, hogy ez felelőtlen költekezésre ösztönözné a délieket, amiért az északi adófizetőknek kellene helytállniuk. Az ítélet után, a közös fizetőeszköz stabilitása érdekében rákényszerülhetnek az együttes eladósodásra. A berlini kormány jelezte, bizonyos feltételekkel már nem tartja kizártnak az euró-kötvényeket.
Magyarok és lengyelek. Reakciók és azok értékelése A legnagyobb példányszámú német közéleti hetilap, a Spiegel összeállítást közöl a német döntés magyar és lengyel fogadtatásáról. „Nagy örömet okozott a BVerfG döntése Bundapesten és Varsóban” – írta a baloldali hetilap. A legmagasabb német bírói fórum megingatta az EB tekintélyét. Meddig terjed a fórum hatásköre? Tagállami bírók ellentmondhatnak az európai kollégáiknak? Akadályozhatják a döntéseik hazai végrehajtást? Az EB jogosult a tagállami demokratikus értékek felett őrködni? – kényes kérdések, amelyekre a Spiegel szerint Budapestnek és Varsónak tetsző választ adott Karlsruhe. „Az ítélet véget vet az EU hatáskörei uniós intézmények általi contra legem kibővítésének” – idézi egy kormánypárti lengyel EP-képviselő, Jacek Saryusz-Wolski kommentárját a Spiegel, majd a varsói igazságügyi miniszter kommentárját is közreadta: „A döntés megmutatta, hogy az igazságügyi reform miatt folytatott vitában nekünk van igazunk.” „Ha a németek szembe mehetnek az EU-val, kétségbe vonhatják az EB döntéseit, akkor nekünk is szabad” – összegzi a Spiegel szerint találóan a BVerfG döntés lengyel és magyar olvasatát az ismert német politológus, Kai-Olaf Lang. Megerősíti a Brüsszellel vitában álló tagállamokban uralkodó nézetet, mi szerint a tagállami bírósági döntéseknek primátusuk van. Ha a lengyel Alkotmánybíróság áldását adja a bírósági átalakításokra, akkor ezt Luxemburgban és Brüsszelben is akceptálni kell. A Spiegel szerint ezzel az a probléma, hogy a Lengyelországban és Magyarországon az alapjogvédelemre hivatott bírói szervek a kormány kinevezettjeiből állnak, ezért nem várhatóak tőlük objektív döntések. „Az ítélet még a Brexitnél is súlyosabb következményekkel fog járni. Az EB a jövőben még kevésbé lesz képes a közösség demokratikus alapértékeinek érvényt szerezni a tagállamokban” – zárul az összeállítás. A problémát az európai jogász Meyer is látja: „Varsóban már pezsgőt bontottak.” Szerinte a lengyel kormány a jövőben a német ítéletre hivatkozva fogja megtagadni a neki nem tetsző EB-határozatok végrehajtását. Hogy a professzor félelme nem megalapozatlan azt jelzi, hogy az Frankfurter Allgemeine Zeitungnak nyilatkozó lengyel miniszterelnök ’az EU történetének legfontosabb ítéletéről’ beszélt. „Végre egy bíróság vette a bátorsága és kimondta, hogy az uniós szerződéseket a tagállamok fogadják el, ezért az ő joguk és kötelezettségük ellenőrizni, hogy az uniós szerv kompetenciájuk határain belül cselekszenek-e” – mondta Mateusz Morawiecki. |
Lábjegyzetek:
[1] https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2010/07/rs20100706_2bvr266106.html
[2] https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2020/05/rs20200505_2bvr085915.html
[3] https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2016/06/rs20160621_2bvr272813.html
[4] http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=D0F77754A34D94D47709FC2B5B64667E?text=&docid=165057&pageIndex=0&doclang=HU&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=9158780
[5] http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=65F5A7E4E70CDFA5A9958F1E4AEFE4E8?text=&docid=208741&pageIndex=0&doclang=HU&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=842922
[6] https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2015/12/rs20151215_2bvr273514.html
Az unió bírósága az éjszakai munkát végzők – feladatuk jellegének megfelelő – jogvédelmi szintjét vette górcső alá egy bolgár, tűzoltók által indított perfolyam nyomán.
Németországban aggodalmat és ellenállást is kelt a mesterséges intelligencia egyre bővülő igazságügyi alkalmazása.
A képviselők a március 13-i zárószavazáson zöld utat adtak az újságírókat és a média függetlenségét a politikai és gazdasági nyomásgyakorlástól védő új szabályoknak – olvasható az Európai Parlament sajtóközleményében.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!