Meghosszabbították a tengeri szállítmányozás versenyjogi mentességét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mentesség lehetővé teszi az együttesen 30%-os piaci részesedést el nem érő, tengeri szállítmányozással foglalkozó, hajózási társaságoknak, hogy konzorciumokat hozzanak létre és ennek keretében továbbra is folytassák együttműködésüket.

A teherhajózási társaságok 2024-ig további négy évre mentesülnek az EU versenyjogi szabályainak betartása alól, mivel ez alacsonyabb árakat és jobb fogyasztói szolgáltatást eredményez – jelentette be az Európai Bizottság versenyjogi biztosa.

A tengeri szállítmányozásra vonatkozó mentességet, 2009-ben vezették be öt évre, majd 2014-ben újabb öt évvel meghosszabbították a csoportmentességi rendeletet. Ezt a mentességet most újabb négy évvel egészen 2024 áprilisáig hosszabbítják meg – jelentette be az Európai Bizottság.

A mentesség lehetővé teszi az együttesen 30%-os piaci részesedést el nem érő, tengeri szállítmányozással foglalkozó, hajózási társaságoknak, hogy konzorciumokat hozzanak létre és ennek keretében együttműködjenek egymással a szállítmányozási szolgáltatások terén, ugyanakkor továbbra is tilos az árak rögzítése vagy a piac felosztása, tehát kartellezni nem lehet a jövőben sem.

A tavaly indított konzultációt követően az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságához olyan visszajelzések érkeztek, amelyek azt mutatták, hogy a mentesség kiterjesztése továbbra is előnyöket biztosítana a tengeri szállítmányozó cégek számára.

európai unió jogrendszere

„A csoportmentességi rendelet kedvezőbb feltételeket biztosít azon szállítmányozók számára, amelyek jobban ki tudják használni a hajók rakodási kapacitását és több szállítási útvonalat kínálnak” – mondta az EU versenyhatósága.

A Nemzetközi Hajózási Szállítmányozási Kamara (ICS), amelynek a világkereskedelemben résztvevő hajóflottát üzemeltetők több mint 80%-a tagja, üdvözölte a bejelentést.

„A döntés azért nagyon fontos, mert irányadó a világ többi versenyhatósága számára is” – nyilatkozta Simon Bennett, az ICS főtitkárhelyettese.

„A Bizottság még a koronavírus járvány kitörése előtt hozta meg ezt a fontos döntést, amely biztosítja a hajómegosztási megállapodások fenntartását, ez pedig a járvány elmúltát követően elő fogja segíteni a globális tengeri kereskedelem helyreállítását. – tette hozzá Bennett.

A Nemzetközi Szállítmányozási Fórum (GSF) korábban kritizálta a mentességet, mert nem ezt a megoldást találta a legjobbnak a tengeri szállítmányozás problémáira.

„Véleményünk szerint a Bizottságnak azt kellett volna vizsgálnia, hogy a hajózási ágazat hogyan került a jelenlegi helyzetbe, amely azt eredményezi, hogy sok útvonalon rekord alacsony szállítási tarifák és túlkapacitás állt fenn.” – mondta a GSF főtitkára, James Hookham a még tavaly novemberben.

(reuters.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.