Meghosszabbították a tengeri szállítmányozás versenyjogi mentességét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mentesség lehetővé teszi az együttesen 30%-os piaci részesedést el nem érő, tengeri szállítmányozással foglalkozó, hajózási társaságoknak, hogy konzorciumokat hozzanak létre és ennek keretében továbbra is folytassák együttműködésüket.

A teherhajózási társaságok 2024-ig további négy évre mentesülnek az EU versenyjogi szabályainak betartása alól, mivel ez alacsonyabb árakat és jobb fogyasztói szolgáltatást eredményez – jelentette be az Európai Bizottság versenyjogi biztosa.

A tengeri szállítmányozásra vonatkozó mentességet, 2009-ben vezették be öt évre, majd 2014-ben újabb öt évvel meghosszabbították a csoportmentességi rendeletet. Ezt a mentességet most újabb négy évvel egészen 2024 áprilisáig hosszabbítják meg – jelentette be az Európai Bizottság.

A mentesség lehetővé teszi az együttesen 30%-os piaci részesedést el nem érő, tengeri szállítmányozással foglalkozó, hajózási társaságoknak, hogy konzorciumokat hozzanak létre és ennek keretében együttműködjenek egymással a szállítmányozási szolgáltatások terén, ugyanakkor továbbra is tilos az árak rögzítése vagy a piac felosztása, tehát kartellezni nem lehet a jövőben sem.

A tavaly indított konzultációt követően az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságához olyan visszajelzések érkeztek, amelyek azt mutatták, hogy a mentesség kiterjesztése továbbra is előnyöket biztosítana a tengeri szállítmányozó cégek számára.

európai unió jogrendszere

„A csoportmentességi rendelet kedvezőbb feltételeket biztosít azon szállítmányozók számára, amelyek jobban ki tudják használni a hajók rakodási kapacitását és több szállítási útvonalat kínálnak” – mondta az EU versenyhatósága.

A Nemzetközi Hajózási Szállítmányozási Kamara (ICS), amelynek a világkereskedelemben résztvevő hajóflottát üzemeltetők több mint 80%-a tagja, üdvözölte a bejelentést.

„A döntés azért nagyon fontos, mert irányadó a világ többi versenyhatósága számára is” – nyilatkozta Simon Bennett, az ICS főtitkárhelyettese.

„A Bizottság még a koronavírus járvány kitörése előtt hozta meg ezt a fontos döntést, amely biztosítja a hajómegosztási megállapodások fenntartását, ez pedig a járvány elmúltát követően elő fogja segíteni a globális tengeri kereskedelem helyreállítását. – tette hozzá Bennett.

A Nemzetközi Szállítmányozási Fórum (GSF) korábban kritizálta a mentességet, mert nem ezt a megoldást találta a legjobbnak a tengeri szállítmányozás problémáira.

„Véleményünk szerint a Bizottságnak azt kellett volna vizsgálnia, hogy a hajózási ágazat hogyan került a jelenlegi helyzetbe, amely azt eredményezi, hogy sok útvonalon rekord alacsony szállítási tarifák és túlkapacitás állt fenn.” – mondta a GSF főtitkára, James Hookham a még tavaly novemberben.

(reuters.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.

2024. május 22.

A releváns piac-meghatározás jelentősége az EU versenyjogának állami támogatási jogában

A releváns piac kifejezése a lehető legmindennapibb fordulat a versenyjogban, azonban leginkább az antitröszt területén taglalják, az állami támogatások joga vonatkozásában a legtöbb szakirodalom és gyakorló jogász adós és néma marad. Lássuk, hogyan szomszédosak egymással a versenyjog alterületei a releváns piac határai mentén, s hogyan válik a releváns piac meghatározása perdöntővé a versenyjog kevésbé ismert területén is.