Mesterséges intelligenica a HR világában


A CVS Health cégnél állásinterjún vett részt egy jelölt, aki azt állította, hogy őt és más interjúalanyokat mesterséges intelligencia alapon működő hazugságvizsgálatnak vetették alá, amelyről nem kaptak megfelelő tájékoztatást – derült ki egy pertársaság keresetéből, amelyet nemrégiben terjesztettek elő az Egyesült Államok Massachusetts Kerületi Bíróságánál. Ezt az ügyet először a Law.com Radar tette közzé.

A David S. Godkin és James E. Kruzer ügyvédek által képviselt, bostoni székhelyű Birnbaum & Godkin Ügyvédi Iroda által benyújtott kereset szerint Brendan Bakernél a CVS egy automatizált interjúszoftvert alkalmazott az állásinterjún.

A kereset szerint a CVS szerződést kötött a HireVue-vel, amely mesterséges intelligencián alapuló eszközt használ, hogy segítse a munkaadókat a jelöltek átvilágításában. Bár nem ismert, hogy a mesterséges intelligencia alapú eszközzel hány másik álláskeresőt vizsgáltak, Baker azt kérte a bíróságtól, hogy tiltsa el a CVS-t az alkalmazás jövőbeni jogszerűtlen használatától.

Baker a Massachusetts munkajogi törvény 149. fejezetének 19B (2) b) pontjának megsértését is hivatkozik a keresetében, amely kimondja, hogy törvénytelen „hazugságvizsgáló tesztet előírni, vagy annak alávetni a munkavállalót a munkaviszony vagy a folyamatos munkavégzés feltételeként”, és azt a munkáltatót, aki megsérti ezt a rendelkezést, büntetőjogi szankciókkal sújtható és polgári jogi felelőssége is megállapítható – áll a keresetben.

Baker azzal érvel, hogy a HireVue eszközzel végzett interjúk a massachusettsi „hazugságvizsgáló teszt” definíciója alá esnek, mert „maga a HireVue megerősíti, hogy az videóra vett interjú alapján lehetőség van arra, hogy a feddhetetlenségre, a munkaerkölcsre és a csalásra vonatkozó kérdések megválaszolásával „a hazugságot felismerjék, a túlzásokat kiszűrjék és megállapítsák, hogy kik azok, akik valójában alkalmasak a munkakör betöltésére” – áll a keresetben.

„A HireVue ezután feltölti a jelöltek interjúvideóit az Affectiva alkalmazásprogramozási felületére (API). Ez egy mesterséges intelligencia-cég, amely az emberi érzelmek, kognitív állapotok és tevékenységek megértésére törekszik a mimika- és az intonáció elemzésével” – fogalmaztak a felperesek képviselői.

„Ezekkel és/vagy más bemeneti adatokkal (például „jelölt(ek) hangjának intonációja, beszédhajlítás, szemkontaktus, az állás iránti észlelt „lelkesedés” és egészen a közelmúltig arckifejezések) a HireVue „egy adatbázist hoz létre amelyben rengeteg pszichográfiai információ szerepel több millió emberről”, állítólag több száz állásra jelentkező személyiségjegyét értékelték, és végül következtetéseket vontak le arra vonatkozóan, hogy az állásra jelentkező milyen fokú kulturális beilleszkedésre képes a cég szempontjából.

A HireVue ezeket a megállapításokat úgy juttatja el a munkáltatókhoz, hogy „minden jelentkezőről számszerű „foglalkoztathatósági” pontszámot vagy „kompetenciaszintű pontozási jelentést[.]” készít. A pontszámok az egyes munkáltatók igényeihez szabhatók. Baker, akit a CVS nem vett fel, először áprilisban nyújtotta be a keresetet a Suffolk Superior Court előtt, majd június 30-án az ügyet a Massachusetts Kerületi Bírósághoz tették át.

Az ügyet Patti B. Saris bíróra szignálták.

A felperes és a pertársaság tagjai nem kevesebb, mint 500 dollárt követelnek jogsértésenként, az ügyvédi díjakkal és költségekkel együtt.

A CVS-t Anthony S. Califano, a Seyfarth Shaw Ügyvédi Iroda képviseli, aki a cikk írásakor nem volt elérhető, ezért a kérdésekre nem tudott válaszolni.

(law.com)


Kapcsolódó cikkek