Németország: 12 éveseket a börtönbe?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Németország a büntethetőségi korhatárról vitatkozik, a lényeg röviden összefoglalva: 12 éveseket a börtönbe, vagy ne legyenek a 15 évesek se büntetlenül?

Egy nyári brutális bűncselekmény után az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban fekvő Mülheimban sokan követelik a büntethetőségi korhatár leszállítását. A gyanú szerint egy 14 és egy 12 éves gyerek megerőszakolt egy 18 éves fiút. A jogász szakma és a kriminológusok meglepően egységes álláspontot képviselnek: minden érv a korhatár-leszállítás ellen szól.

Németországban a 14. életévüket betöltött elkövető büntethetők. A szabály 1932-ben került a német büntetőtörvénykönyvbe, az StGB-be (§19). Ebben az időben ez volt a tankötelezettség korhatára is. A kriminológusok és a jogászok többsége nem akart iskolásokat börtönbe küldeni. A náci uralom idején, 1943-ban 12 évre csökkent a korhatár. A demokratikus Németország megalakulása után ismét a 14. életév került az StGB-be.

A korhatár körüli viták időről-időre fellángolnak. Ha gyerekek társaik sérelmére követnek el súlyos, brutális bűncselekményt, a közvélemény egy része életkoruktól függetlenül a megbüntetésüket követeli.

A szakma egységes

A témával foglalkozó szakemberek szinte egybehangzóan elutasítják a korhatárcsökkentést. A szakmai körökből egyedül a Német Rendészeti Szakszervezet (DPolG) vezetője, Rainer Wendet érvel a 12 éves korhatár mellett. A korhatárcsökkentést ellenző jogászok, kriminológusok, pszichiáterek és bírák legfontosabb érvei a következők:

1. A gyerekek által elkövetett bűncselekmények száma csökken

A gyerek- (14 év alatt), a fiatal- (18 év alatt) és a serdülőkorúak (21 év alatt) által elkövetett bűncselekmények száma egy évtizede csökken. A gyerekkorú elkövetőké az átlagosnál is jobban, 42 százalékkal. Ahogy a felderített súlyos bűncselekményekből is jóval, szintén 42 százalékkal kevesebb volt 2018-ban, mint egy évtizeddel korábban: 2008-ban 85 gyermekkorút gyanúsítottak nemi erőszakkal; nem túl magas szám a 90 milliós Németországban, 2018-ban pedig ennél is kevesebbet, 65-öt.

A számokra tekintettel a témát évtizedek óta kutató Christian Pfeiffer, az Alsó-Szászországi Kriminológiai Kutatóintézet (KFN) egykori vezetője a korhatár leszállítását „teljesen abszurd” követelésnek tartja, amely éppen azt a csoportot sújtaná, amelyikben a legnagyobb mértékben csökkent az elkövetők száma. A fiatalkorúan ügyeiben ítélkező bírók szövetsége (DVJJ) közleményében szintén a statisztikákra hivatkozva utasította el a korhatár leszállítását, „jobboldali populizmusnak” nevezve azt.

Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy különösen a kisebb, gyerekek által elkövetett bűncselekmények jó része nem jut a hatóságok tudomására. Az áldozatok tisztában vannak a 14 év alattiak mentesülésével, ezért sokszor nem tesznek feljelentést.

2. A korhatárcsökkentés nem csak a visszaesőket sújtaná

Tény, hogy a gyermekkorúak által elkövetett bűncselekmények között vannak súlyosak, brutálisan végrehajtottak. A Bonni Egyetem kriminológusa, Torsten Verrel azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy gyerekek tipikusan rongálást, bolti lopást, könnyű testi sértést és gyújtogatást valósítanak meg. Az életkor leszállítása a kisebb vétségeket elkövető többséget is sújtaná, „azokat a gyerekeket, akiket sokkal inkább nevelni, mint büntetni kell”.

3. A gazdaságosság a változtatás ellen szól

A német joggyakorlat szerint a bíróságnak minden fiatalkorú (14-18 éves) terhelt esetében – szakértő bevonásával – individuálisan kell megállapítania, hogy a vádlottak padján ülő rendelkezett-e a szükséges belátási képességgel. Ha 12-13 évesek is a vádlottak padján padjára kerülnének, jelentősen emelkedne a szakértői vélemények iránti igény, ami megterhelné a bíróságok költségvetését. Ráadásul az esetek jó részében várhatóan a belátási képesség hiányát állítanák meg a szakértők. „A költséges büntetőeljárások értelmüket vesztenék” – mondja a már idézett Verrel a Bonni Egyetemről. Szerinte az eljárások bírói szakban történő tömeges megszüntetése oda vezetne, hogy „a kisebb súlyú ügyekben az ügyészség leszokna a vádemelésről”. Megrovással lezárná az ilyen ügyeket. Márpedig „sérti az jogegyelőség, illetve a jogállamiság elvét, ha a bírsági eljárások az elkövetők csak egy kiválasztott csoportja ellen folynak” – véli Verrel.

4. A börtön nem gyerekeknek való

A büntetés-végrehajtási intézetek nincsenek felkészülve gyerekek fogadására. A jogszabály szerint fiatalkorúak esetében (14-18 éves) a nevelésnek kell a középpontban állni. Ez különösen igaz a gyerekeknél. A szakemberek szerint a bv-intézetek nem rendelkeznek a gyerekek neveléséhez szükséges szakmai tudással, szakapparátussal és infrastruktúrával sem.

A nevelés és a reszocializáció fontosságát mutatja, hogy az elkövető korának csökkenésével párhuzamosan nő a bűnismétlés veszélye. Ez a tudós szerint azt mutatja, hogy a szigorú büntetésnek, a szabadságvesztésnek nincs elrettentő hatása.

A Nürnberg-Erlangeni Egyetem büntetőjog professzora, Franz Streng attól tart, hogy a gyerekek a bv-ben fokozottan erőszaknak lennének kitéve. Gyakori lenne az idősebb fogvatartottak által sérelmükre elkövetett erőszak. „Ez sok gyereknek maradandó pszichológiai sérülést okozna, egy életre megpecsételve a sorsukat.”

5. A korhatár csökkentésével nem lesz kevesebb bűncselekmény

Legalábbis így vélekedik a DVJJ elnöke, Theresia Höynck, aki egyben a Kasseli Egyetem gyerekek és fiatalkorúak jogaira specializálódott professzora. Ezen az állásponton van a Német Bírák Szövetsége (DRB) is. „A szigorúbb büntetés nem hoz kevesebb bűncselekményt. Ez különösen igaz fiatalok esetében” – mondja az elnök, Jens Gnisa. Hozzátéve, hogy „a tapasztalat szerint neveléssel lehet visszatartani az újbóli bűnelkövetéstől és ez segít a megelőzésnél is”.

A statisztikák szerint a büntethetőség határát alacsonyabb életkorban meghatározó országokban, például Nagy-Britanniában (10) és az USA-ban (6) sem alacsonyabb a gyerek elkövetők száma.

6. Az állam nem tehetetlen

Tudatosan félrevezet, aki azt állítja, hogy az állam tehetetlen a gyerekkorú elkövetőkkel szemben; a rendőrségnek, a gyámhatóságnak és a családjogi bíróságoknak a büntetőjog hiányában is vannak eszközeik – állítja a már idézett Theresia Höynck.

A rendvédelmi szervek veszély elhárítása érdekében életkortól függetlenül bárkivel szemben foganatosíthatnak kényszerintézkedést. A gyámhatóság a Btk. küszöbét el nem érő magatartás esetén is beavatkozhat. A gyámügyi szakemberek célja ilyenkor nem a büntetés, hanem a kiváltó ok feltárása és kezelése. A gyerekvédelem akkor kerül nehéz helyzetbe, ha a szülőben nem talál partnerre, például azok tagadják a problémát, illetve nehezítik a gyermekgondozó szakemberek munkáját. „Különösen az alacsony társadalmi státuszú bevándorló-családoknál fordul elő, hogy akadályozzák a szakembereket. Az ellenállásnak tipikusan nyelvi, kulturális okai vannak” – mondja Höynck. Ilyen esetekben azonban ultima ratioként el lehet venni a felügyeleti jogot és a zárt nevelőintézetben történő elhelyezést is el lehet rendelni.

WK - III. Versenyjogi Konferencia

A korhatáremelés is téma

A pszichológiai kutatások szerint a gyerekek 12-16 éves koruk között nagyon kényes fejlődési fázisban vannak. Testileg egyre inkább felnőtté válnak, agyuk viszont még másképp működik. Egy gyerek is különbséget tud tenni jó és rossz között, de hiányzik a morális tartása ennek szellemében cselekedni, illetve tettének következményeit felmérni. Ez többek között arra vezethető vissza, hogy nem tudja más perspektívájából megítélni saját magát, illetve tettét. Ez az oka, hogy a gyerekek gyakran felelőtlenül cselekednek. Látják, hogy vékonyak a fa ágai, mégis felmásznak rá. A gyerekek többsége azt is csak korlátozottan érti, tette mit fog jelenteni egy másik ember számára. Ezek a képességek fokozatosan, 12-16 éves kor között fejlődnek ki.

Ideggyógyászati vizsgálatok azt állapították meg, hogy az agy különböző részei eltérő sebességgel fejlődnek. Az agyfélteke széle gyorsabban. Ezért a serdülők sokszor az ott található limbikus rendszerből érkező impulzus alapján döntenek. Az agynak ez a része felelős az érzelmekért is. A gyerekek tehát nagyobb valószínűséggel hoznak emocionális és nem racionális döntést. Ebben az időszakban az agynak az önkontrollért felelős része még fejletlen. A gyorsan szaporodó szexuálhormonok is érzelmi alapú döntések meghozatalára predesztinálják a serdülőket. Mindez többek között a Cornell University pszichológus professzora, B.J. Casey által jegyzett kutatásából derül ki.

Minderre tekintettel vannak, akik 16. életévnél, vagy még idősebb korban húznák meg a büntethetőség határát. Azt sem lehet azonban tagadni, hogy vannak gyerekek, akik már 12 éves korukban felismerik tetteik következményeit, és maga a jogszabály ösztönzi őket bűncselekmény elkövetésére. Tudják, hogy a törvény szerint nem büntethetők.

Nincs tökéletes életkor

Természettudományi perspektívából nem lehet általános jelleggel meghatározni a büntethetőség ideális korhatárát. A belátási képesség a fiatalok individuális fejlettségétől függ. Ezért jogászok, kriminológusok és természettudósok egyaránt fontosnak tartják, hogy nagy mozgástere legyen az eljáró bírónak.

A bírói mérlegelésre, ha korlátozottan is, de lehetőséget ad a német jog. A fiatalkorúakra vonatkozó rendelkezések, amelyeket Németországban egy külön jogszabály tartalmaz, csak a 14-17 év közöttiekre alkalmazandók kötelezően (Jugendgerichtsgesetz, JGG). Az ő esetükben a jogszabály ’fiatalkorúakról’ (Jugendlicher) beszél. A 17-24 évesek a jogszabályi szóhasználat szerint ’serdülőkorúak’ (Heranwachsender). Rájuk főszabályként az általános büntetőjogi rendelkezések vonatkoznak. Azonban a bíró az ilyen terhelt esetében is dönthet a fiatalkorúakra vonatkozó szabályok alkalmazásáról, ha (1) a terhelt személyiségfejlődésének stádiuma és környezet miatt, morális és szellemi szinten még gyermek, vagy ha (2) a cselekmény súlya, a körülmények és a motiváció alapján egyértelműen csak ’gyerekcsínyről’ (Jugendverfehlung) van szó.

Magyarország szigorított

Hatvan év után, 2013-ban az új Btk. változást hozott a büntethetőségi korhatárban. Az Orbán-kormány eredetileg egységesen, 12 évben határozta volna meg. Nemzetközi tiltakozásra puhult a tervezet. A 12–14 éves elkövetők csak kivételesen súlyos bűncselekmények, például emberölés, halált vagy életveszélyt okozó testi sértés, rablás és kifosztás esetén büntethetők. Feltéve, hogy a cselekmény elkövetésekor rendelkeztek a szükséges belátási képességgel.

A szigorítást a gyerekek felgyorsult biológiai fejlődésével és az egyre erőszakosabb érdekérvényesítésükkel magyarázta a kormány. Az utóbbi állítást nem támasztja alá a statisztika: 2005-ben 3182 14 év alatti elkövetőt regisztráltak a hatóságok, 2007-ben 2861-et, 2013-ban pedig 1779-et. Számuk tehát a szigorítás előtt – Németországhoz hasonlóan – szignifikánsan csökkent. Az ügyek többsége – megint csak Németországhoz hasonlóan – kisebb súlyú, vagyon elleni bűncselekmény, garázdaság és könnyű testi sértés. A személy elleni erőszakos cselekmények aránya 10 százalék körül volt. Emberölést évi egy-kettőt követnek el 14 év alattiak.

Mit mond a nemzetközi jog?

Sokan úgy vélték idehaza, hogy a 12. életévben megállapított korhatár ellentétes az ENSZ Gyermekjogi Egyezményével, amelyhez 1989-ben Magyarország is csatlakozott. E szerint a 18 évesnél fiatalabbaknál csak végső esetben és a lehető legrövidebb ideig szabad alkalmazni a szabadságkorlátozással járó büntetéseket. A dokumentum azonban a 18 év alattiak büntetőjogi felelősségre vonását nem zárja ki, ahogy a büntethetőség alsó korhatárát sem tartalmazza az egyezmény.

A teljességhez hozzátartozik az ENSZ Közgyűlésének 1985. november 29-én kelt 40/33-as számú határozata („Pekingi Szabályok”). Ennek 4.1. pontja lefekteti, hogy „a büntetőjogi felelősség korhatárát nem szabad túl alacsonyan megállapítani, és figyelembe kell venni az érzelmi, szellemi és értelmi érettséget”. A határozat gondos mérlegelést vár el a jogalkotótól és az eljáró hatóságtól is. De a Gyermekjogi Egyezményhez hasonlóan alsó korhatárt nem határoz meg.

Hogy csinálják mások?

Európában változatos képet mutat a büntethetőségi korhatár: Franciaországban 13, Hollandiába és Írországban 12, Nagy-Britanniában és Máltán 9 év. Magasabb Svédországban és a cseheknél (15), valamint meglepő módon Oroszországban is (16).

A Gyermekjogi Egyezmény azt sem írja elő, hogy külön bíróságnak kell eljárnia a fiatalkorúak ügyeiben. Az európai államok többségében mégis van speciális bírósági fórum. Németországban nem külön bíróság, hanem a helyi és tartományi bíróságok (Amtsgericht, Landgericht) ’fiatalkorúak bírái’ (Jugendrichter) ítélkeznek, a vádat pedig ’fiatalkorúak ügyészei’ (Jugendstaatsanwalt) képviselik. A reform óta Magyarországon is hasonló a helyzet. Korábban a fiatalkorúak büntetőügyében kizárólagos illetékességgel járt el a megyei bíróság székhelyén működő helyi bíróság. 2011 óta az általános illetékességi szabályok érvényesülnek.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.