Szlovén mediáció a bírósági közvetítés árnyékában – 2. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bíróságokhoz kötődő közvetítés összességében csökkentette a szlovén mediációs gyakorlat társadalmi hatékonyságát.


Cikkünk második részében először a szlovén közvetítők előtt álló követelményeket ismertetjük. A mediátorok központi jegyzékét – az Alternatív vitarendezés bírósági ügyekben nevű törvény alapján – az Igazságügyi és Közigazgatási Minisztérium vezeti. A közvetítők névjegyzéke a szaktárca honlapjáról érhető el a nyilvánosság számára. A mediátor-jelölteknek a névjegyzékbe kerüléshez igazolniuk kell legalább egy alapszintű felsőfokú végzettséget, illetve sikeres záróvizsgával kell teljesíteniük a legalább 40 órás mediátori képzést. A közvetítőknek azonban a névjegyzékbe kerülés után is részt kell venniük bizonyos szakmai továbbképzéseken, konzultációkon, illetve mediátori praxisukban legalább tíz vitát kell mediálniuk egy év során.

Bár a közvetlenül bíróságokhoz kötődő mediációs programokban csak jogász-mediátorok vehetnek részt, az úgynevezett co-mediátorok egyéb szakemberek is lehetnek, az adott területtől függően. A co-mediáció az az általános, leginkább családjogi ügyekben előforduló szlovén gyakorlat, hogy a mediátor egy másik szakma képviselőjét hívja segítségül a közvetítéshez. A bírósági per közbeni, perkiváltó mediációban Szlovéniában nem a valós piaci igények szabják meg a szakmai szereplők körét, a legaktívabb mediátorok jellemzően az ügyvédek, utánuk a nyugdíjas bírák, továbbá a jegyzők és az aktív bírák. A co-mediátorok általában pszichológusok, szociális munkások, de erre a státuszra nem jogász végzettséggel is sikerrel pályázhat bárki, így akár mérnökök, közgazdászok is.

A Szlovéniában egy év alatt lefolytatott, bírósághoz kötődő mediációk számát 2500-ra becsülték 2011 novemberében (Mediációs Szakemberek Gyűlése, Milánó). Szlovénia, Olaszország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, Bulgária, Románia, Görögország is résztvevője az Európai Unió által támogatott Eirene Projectnek, amelynek célja a fenntartható és hatékony európai mediációs kultúra fejlesztése. ,,Azért választottuk Eiréné, a béke ókori görög istennőjének nevét, mert hiszünk abban, hogy a mediáció a megfelelő eszköz a konfliktusok és az erőszak leküzdésére” (Mediation Europe, Eirene Project) A kép forrása: Wikipedia Commons

A mediáció területén a szlovén privátszektor is igen aktív, így például a Mediátorok Egyesülete, amely 2008-ban – jogi szakértőkkel közreműködve – bemutatott egy, a mediációról szóló szakpolitikai dokumentumot. Ebben összefoglalták a közvetítés 2008-as szlovéniai állapotát, illetve perspektívákat vázoltak fel a további fejlődésre. A projekt célja az volt, hogy keretdokumentumot ajánljon a bírói, a végrehajtói és a törvényhozói hatalmi ágaknak a mediáció alkalmazására, és alapot adjon a békés jogvitarendezésre vonatkozó nemzeti stratégiának.

A magánszektor szereplői minden évben megrendezik a Mediációs Napok elnevezésű konferenciát, amely a mediációs szakmai együttműködésnek ad keretet.

Privátszektor kontra állami gondoskodás

2001-ben Szlovániában a mediáció még nagyrészt ismeretlen volt a nagyközönség számára, szinte egzotikus intézménynek számított. A bíróságokon működő közvetítői programoknak köszönhetően később az alternatív vitarendezési módszerek médiafigyelmet kaptak, tömegekhez juttattak el információkat az ADR-eljárások létezéséről és előnyeiről.

A részleges ingyenességnek azonban – az erős promóciós hatása mellett – negatív következményei is voltak. Az Eirene Project szlovén szakmai partnerei, a MEDIOS Egyesület és a maribori PIP Intézet szakemberei szerint a pénzügyi támogatás hiánya – a bíróságon kívüli igazságügyi közvetítés kivitelezéséhez és promotálásához – összességében csökkentette a mediáció társadalmi hatékonyságát. Véleményük szerint az állami intézményekkel szemben a nem-kormányzati szervezetek (angol rövidítéssel: NGO-k) mint autonóm entitások hajlékonyabbak, jobban tudnak alkalmazkodni. Mivel közvetlenebb kapcsolatban állnak az emberekkel és az ők által tapasztalt problémákkal – főleg azokon a területeken, amelyeken az adott szervezet működik –, piaci alapú tevékenységük sokkal jobb minőségben őrzi meg a mediáció szakmai színvonalát. Ilyen privát közvetítői szervezet például Szlovéniában a 2008-ban alapított 400 tagú Mediátorok Szlovéniai Egyesülete, vagy a MEDIOS Egyesület, amely 2006 óta gyűjti egybe a közvetítői területen működő nem állami szervezeteket.

Ptk. Mesterhármas – Családjog

Élettársi kapcsolat, mint szerződés; az élettársi kapcsolat családjogi hatásai; házastársi és élettársi tartás; rokontartás
Szülői felügyeleti jog szabályozása, gyakorlásának elvei; gyermek elhelyezése harmadik személynél; kapcsolattartás szabályozása
Házassági vagyonjogi rendszer

2015. március 24., Budapesti Ügyvédi Kamara

Részletek és jelentkezés >>

A tagok közötti vagy tagok és harmadik személyek közötti jogviták megoldására több szakmai kamara is él a mediáció lehetőségével Szlovéniában, így a kereskedelmi és iparkamara, a kézműves és kiskereskedelmi kamara, vagy az orvosi kamara. A Szlovéniai Biztosítási Egyesület saját közvetítői központot is felállított. A kamarákban és szakmai egyesületekben zajló mediációra nem vonatkoznak külön szabályok, általában alapító okiratukban határozzák meg az adott szakma képviselőinek megfelelő mediációs eljárási kereteket a fegyelmi tanács eljárásának megelőzésére.

A PIP Intézet mediátorai szerint az Európa Tanács fogyasztói jogvitákra vonatkozó ajánlásai is használhatónak bizonyultak a szlovén szakmai kamarák tagjai közti vitarendezési gyakorlat javításához. Véleményük szerint a privátszektorbeli közvetítői szervezetek támogatása, finanszírozása mindezen előnyök ellenére mindeddig nyitott kérdés maradt. A hatalmi ágaktól független mediáció támogatása jelentősen megnövelné annak bíróságon kívüli alkalmazását, a jogviták megelőzésére és kiváltására irányuló erőforrások hatékony felhasználását.,,A mediáció szlovéniai fejlődésének sajátossága ahhoz a széles körben elterjedt nézethez vezetett, hogy a mediáció a bírósághoz kötődik, és azt csak jogászok végezhetik. Ez korlátozza a mediáció alkalmazását és fejlődését a magánszektorban, éppen azokban a vitákban, amelyek nem eszkalálódnak olyan szintre, hogy perhez vezessenek. A mediáció így kevésbé tudja kifejteni permegelőző funkcióját, a konfliktusok túlburjánzásának megakadályozását és a vitarendezés konstruktívabb kultúrájának kialakítását.” A szlovén rendszer hibája tehát ugyanaz, mintha az orvosainknak fizetnénk, de a betegségek megelőzésére nem fordítanánk megfelelő erőforrásokat – összegezhető az Eirene Projectben részt vevő szlovén mediációs szervezetek szakmai véleménye.

Szerintük a másik probléma, hogy a szlovén mediáció területén dolgozó privátszervezetek esetében hiányzik az együttműködés koherenciája és koordinációja. A mediáció ,,államhoz közel tartásához” mint problémához hozzájárul a közvetítés szabadpiaci viszonyainak súlyos állami torzítása. Végeredményben ehhez kapcsolódik a minőség iránti emberi bizalmatlanság is, ugyanis ez a megközelítés az egészséges, szolgáltatást javító verseny elsorvadásához vezetett. Szerintük a vitarendezés kultúrája bár fejlődik, de a közvetítői eljárás még közel sem érte el a társadalmi bizalomnak azt a szintjét, amire a módszer hivatott lenne. ,,Annak érdekében, hogy a mediáció alkalmazását maximalizáljuk, közelebb kellene hozni azt az emberekhez, növelni a tudatosságot, és promotálni a jó praxis itthoni és külföldi példáit.”

Források, tanulmányok a szlovén mediációról
Szlovén egyéni mediátorok és mediációs szervezetek publikációi:
http://www.sodisce.si/mma_bin.php?static_id=20100702130542
http://www.socialnidialog.si/UserFiles/File/mediacija/Mediacija.pdf
http://www.sodisce.si/mma_bin.php?static_id=20100602101640
A szlovén Igazságügyi és Közigazgatási Minisztérium honlapja a mediáció jogi kereteiről, a mediáció gyakorlati kivitelezéséről és a bírósági programokban részt vevő, csaknem 350 tagot tartalmazó mediátorok nyilvános központi jegyzékéről:
http://www.mp.gov.si/si/obrazci_evidence_mnenja_storitve/alternativno_resevanje_sporov/mediacija_v_praksi/
További angol nyelvű források:
Eirene Project
http://www.mediation-eirene.eu/summary/?lang=en
mediation.net
http://mediation-net.eu/index.php?option=com_content&view=section&id=6&Itemid=6&lang=en

Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.