Több kereső közül választhatunk az Androidban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Google két évvel az Bizottság versenyjogi ellenőrzésének lezárását követően lehetővé teszi számukra, hogy ingyen versenyezzenek azért, hogy Európában az Android-eszközök alapértelmezett keresőmotorjai lehessenek.

A világ legnépszerűbb internetes keresőmotorjának üzemeltetője azért döntött így, mert az EU olyan szabályozást bevezetését tervezi jövőre, amely egyenlő versenyfeltételek biztosítására a Googlet, az Amazont, az Applet és a Facebookot.

A Google Android operációs rendszere a világ okostelefonjainak mintegy négyötödén fut. Az amerikai technológiai óriás 2019-ben közölte, hogy a riválisoknak aukció útján kell fizetniük azért, hogy megjelenhessenek egy választási képernyőn olyan új európai Android-eszközökön, amelyekből a felhasználók kiválasztják a kívánt keresőmotort.

A Google ezen lépése miatt az Európai Bizottság 4,24 milliárd euró bírságot szabott ki a cégre 2018-ban, amiért az Android tisztességtelen felhasználásával erősítette keresőmotorjának dominanciáját.

„Most végleges változtatásokat hajtunk végre a Choice képernyőn, beleértve a a keresőmotorok megjelenésének ingyenessé tételét a jogosult keresési szolgáltatók számára. Emellett növeljük a képernyőn megjelenő keresési szolgáltatók számát is” – írta Oliver Bethell, a Google igazgatója keddi blogbejegyzésében.

A változások szeptemberben lépnek életbe – tette hozzá a blog.

A Bizottság elmondta, hogy számos versenytárs által felvetett aggályokat követően megvitatta a lehetséges változásokat a Google-lal, amellyel sikerül pozitív eredményt elérni.

Google

A Google közölte, hogy a StatCounter szerint minden egyes EU-országban az öt legnépszerűbb keresőmotor, ideértve a Google-t is, véletlenszerű sorrendben jelenik meg a képernyő tetején, míg legfeljebb hét jelenik meg alul.

Korábban csak négy keresőt engedett megjeleníteni az Android-képernyőkön, akiket az egyes EU-országok külön aukciókon választottak ki.

A DuckDuckGo, a vetélytárs keresőmotor, amely régóta panaszkodott az aukciós folyamatra, szerinte a Google-nak tovább kellene lépnie.

„A Google most azt csinálja, amit három évvel ezelőtt meg kellett volna tennie: egy ingyenes keresési preferencia menüt az Androidon az EU-ban” – tweetelt Gabriel Weinberg vezérigazgató.

„Ennek azonban minden platformon, pl. Az asztali Chrome-on is elérhetőnek kell lennie, amely mindig elérhető, azaz nemcsak a gyári beállítások visszaállításakor, és minden országban elérhető.”

Az Ecosia keresőmotor, amely négy másik riválisával együtt panaszt tett a Google tavalyi, a Bizottsághoz intézett eredeti javaslata miatt, üdvözölte a változásokat.

„Ez már hasonlít az egyenlő versenyfeltételekhez” – mondta Christian Kroll vezérigazgató nyilatkozatában.

„A keresési szolgáltatóknak esélyük van arra, hogy tisztességesebben versenyezzenek az Android piacon, termékük vonzereje alapján, ahelyett, hogy elzárnák őket monopolisztikus magatartásból.”

(reuters.com)




Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.

2024. május 22.

A releváns piac-meghatározás jelentősége az EU versenyjogának állami támogatási jogában

A releváns piac kifejezése a lehető legmindennapibb fordulat a versenyjogban, azonban leginkább az antitröszt területén taglalják, az állami támogatások joga vonatkozásában a legtöbb szakirodalom és gyakorló jogász adós és néma marad. Lássuk, hogyan szomszédosak egymással a versenyjog alterületei a releváns piac határai mentén, s hogyan válik a releváns piac meghatározása perdöntővé a versenyjog kevésbé ismert területén is.