Varga és mások kontra Magyarország – az EJEB döntése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Varga és mások Magyarország elleni ügyében (Application nos.14097/12, 45135/12, 73712/12, 34001/13, 44055/13, 64586/13) az Emberi Jogok Európai Bírósága 2015. március 10-én hozott úgynevezett pilot ítéletet. A strasbourgi testület akkor rendel el ilyen eljárást, ha arra a következtetésre jut, hogy egy országban rendszerszintűen fordulnak elő hasonló jogsértések.


Az Emberi Jogok Európai Bírósága a Varga és mások kontra Magyarország-ügyben arra a megállapításra jutott, hogy a fogvatartottak rendelkezésére álló mozgástér az egyéb nem megfelelő körülményekkel együtt olyan mértékű szenvedést okozott a panaszosoknak, amely meghaladta a fogvatartással szükségszerűen együtt járó szenvedés mértékét. Erre tekintettel megvalósult az Emberi Jogok Európai Egyezményének (EJEE) 3. cikkében lefektetett, az embertelen és megalázó bánásmód tilalmának a megsértése. A magyar államnak összesen 73900 eurót kell megfizetnie annak a hat panaszosnak, akik az ország különböző büntetés-végrehajtási intézeteiben (Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet, Sopronkőhidai Fegyház és Börtön, Pálhalmai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet, Szegedi Fegyház és Börtön) töltötték szabadságvesztés-büntetésüket.

A testület megállapította, hogy a bv.-hatóságok a panaszosok számára 3,3 négyzetméternél kevesebb személyes mozgásteret biztosítottak. A túlzsúfoltsághoz nem megfelelő fogvatartási körülmények társultak: Varga László panaszos magánelzárása során például mindösszesen napi fél órát tölthetett szabad levegőn, továbbá a szegényes higiéniai körülmények miatt bőrbetegsége alakult ki. Külön kihangsúlyozta a strasbourgi testület, hogy több esetben nem történt meg a WC megfelelő leválasztása, az ötödik panaszos zárkájában poloskák, csótányok és tetűk voltak, emellett hiányzott a megfelelő szellőztetés is.

A bíróság figyelemmel volt a Kínzást és az Embertelen vagy Megalázó Bánásmódot vagy Büntetést Megelőzni Hivatott Európai Bizottság (CPT) 2013-as magyarországi látogatására. A CPT hivatkozott jelentésében felhívta a figyelmet a túlzsúfoltság problémájára, amelyet a magyar kormány sem vitatott. A bíróság kiemelte továbbá az alapvető jogok biztosának börtönlátogatásait és hivatkozott számos nemzeti bírósági ítéletre, amelyekben a túlzsúfoltság miatt megállapítást nyert, hogy a börtönhatóság a fogvatartottak személyes jogát, emberi méltóságát megsértette.

Jogforrási háttér

A szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII.12.) IM-rendelet (régi Bv. Szabályzat) 137. § (1) bekezdése értelmében a zárkában (lakóhelyiségben) elhelyezhető létszámot úgy kellett meghatározni, hogy „minden elítéltre lehetőleg hat köbméter légtér, és – lehetőség szerint – a férfi elítéltek esetén három négyzetméter, a fiatalkorúak, illetve a női elítéltek esetén három és fél négyzetméter mozgástér jusson.” A hivatkozott szakasz (2) bekezdése szerint a mozgástér meghatározásakor figyelmen kívül kellett hagyni a berendezési és felszerelési tárgyak által elfoglalt területet.

Az Alkotmánybíróság a 32/2014. (XI. 3.) AB-határozatában megállapította, hogy a régi Bv. Szabályzat 137. § (1) bekezdése nemzetközi szerződésbe (Emberi Jogok Európai Egyezménye 3. cikk) és az Alaptörvénybe [III. cikk (1) bekezdés] ütközik, ezért annak 2015. március 31-ei hatállyal történő megsemmisítése mellett döntött. Tekintettel ugyanis a hivatkozott szabályozás permisszív jellegére „ad absurdum az sem lett volna jogellenes, ha a jogalkalmazó teljesen megvonta volna a mozgásteret a fogvatartottaktól” [32/2014. (XI. 3.) AB határozat 5. bekezdés]. Az Alkotmánybíróság ezért a jogalkotó kötelezettségévé tette, hogy kógens jelleggel határozza meg a fogvatartottak részére biztosítandó mozgástér minimális mértékét (55. bekezdés). A testület a döntés meghozatala során kiemelt figyelmet fordított a strasbourgi bíróságnak az EJEE 3. cikkét értelmező joggyakorlatára.

A 2015. január 1-jén hatályba lépett új Büntetés-végrehajtási Szabályzat, a szabadságvesztés, az elzárás, az előzetes letartóztatás és a rendbírság helyébe lépő elzárás végrehajtásának részletes szabályairól [16/2014. (XII. 19.) IM rendelet] a 121. § (1) bekezdésében már úgy rendelkezik, hogy legalább három, illetve női elítéltek és fiatalkorúak esetén három és fél négyzetméter mozgásteret kell biztosítani. A légtér mértékére vonatkozó rendelkezés ellenben egészen 2015. március 30-áig nemzetközi szerződésbe és Alaptörvénybe ütközött a permisszív jellege miatt. A 6/2015. (III. 30.) IM rendelet által bevezetett módosítás nyomán az új Bv. Szabályzat 2015. március 31-i hatállyal már eleget tesz a hivatkozott AB-határozat 55. bekezdésében meghatározott követelménynek, ugyanis kógens jelleggel rendelkezik a fogvatartottak részére biztosítandó légtér mértékéről, amit hat köbméterben határoz meg.

Releváns nemzetközi instrumentumok

Elöljáróban le kell szögezni, hogy nincs egységes nemzetközi standard a fogvatartottakat megillető személyes mozgástérre vonatkozóan.

A 2006. január 11-én elfogadott Európai Börtönszabályok [Recommendation Rec(2006)2 of the Committee of Ministers to member states on the European Prison Rules] például az elhelyezéssel kapcsolatban kimondja, hogy elvben a fogvatartottakat éjszaka egyszemélyes zárkában kellene elhelyezni, kivéve, ha az együttes elhelyezés kívánatosabb. A közös elhelyezés azonban csak akkor lehetséges, ha arra a zárka alkalmas, és a fogvatartottak is alkalmasak az együttlakásra (Európai Börtönszabályok, 18.5-6.). Az Európai Börtönszabályok Kommentárja ugyanakkor kifejti, miszerint a CPT számszerűsítve határozta meg a térkihasználás kívánatos mértékét: így egyszemélyes zárkában 6, többszemélyes elhelyezés esetén fogvatartottanként minimálisan 4 négyzetméternyi személyes mozgásteret tart elfogadhatónak. A CPT mellett a Nemzetközi Vöröskereszt is megfogalmazott bizonyos ajánlásokat a személyes élettér nagyságát illetően: egyszemélyes zárkában az 5,4, míg többszemélyes elhelyezésre szolgáló zárkában egy főre a 3,4 négyzetmétert tartja a szervezet elfogadhatónak (a meghatározott területbe beleérti a fekvőhelyet). A Nemzetközi Vöröskereszt egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy a fogvatartottak személyes mozgásterének meghatározásakor figyelemmel kell lenni más körülményekre is (pl. milyen szabadidős programokra van lehetőség az intézetben, mennyi időt tölthetnek a fogvatartottak zárkán kívül, a szellőztetés és a természetes fény biztosítása, stb.)  [International Committee of the Red Cross (ICRC): Water, Sanitation, Hygiene and Habitat in Prisons. Supplementary Guidance, 2012. 33. p.].

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának vonatkozó esetjoga

A strasbourgi bíróság épülete

Általánosságban megállapítható, hogyha az egy fogvatartottra jutó személyes mozgástér kevesebb, mint három négyzetméter, azt a bíróság extrém túlzsúfoltságnak tekinti, és álláspontja szerint ez a tény már önmagában kimerítheti az egyezmény 3. cikkében megfogalmazott tilalom megsértését [l. Trepashkin v. Russia (no. 2), no. 14248/05, 20 June 2011, 113. bekezdés]. Tekintettel erre, illetve, hogy a bíróság a CPT által meghatározott, többszemélyes elhelyezés esetén a minimálisan négy négyzetméterben megállapított mozgásteret veszi alapul, a személyes tér hiánya mellé párosuló nem megfelelő fogvatartási körülmények különösen akkor jutnak jelentőséghez, ha a személyes mozgástér három és négy négyzetméter között biztosított (l. Idalov v. Russia, no. 5826/03, 22 May 2012, 108. bekezdés). Inadekvát fogvatartási körülmény lehet például az, ha nem megfelelő a szellőztetés a zárkában (l. Ostrovar v. Moldova, no. 35207/03, 13 September 2005, 89. bekezdés), vagy ha nem választották le megfelelően az illemhelyet az élettértől (l. Belevitskiy v. Russia, no. 72967/01, 1 June 2007, 73. bekezdés). A bíróság figyelembe veszi ugyanakkor a túlzsúfolt zárkában töltött idő hosszát is (l. Kalashnikov v. Russia, no. 47095/99, 15 October 2002, 102. bekezdés).

Magyarországot eddig négy alkalommal marasztalta el a bíróság a büntetés-végrehajtási intézetekben uralkodó túlzsúfolt körülmények miatt. Így a
•    Szél László kontra Magyarország-ügyben (no. 30221/06, 7 Juny 2011): 2,76 és 3,25 m2/fő személyes tér miatt;
•    a Kovács Gábor István kontra Magyarország-ügyben (no. 15707/10, 17 January 2012): egy átlagosan 16 m2 alapterületű zárkában volt 5-7 személy, és csak egy órát tölthettek naponta a zárkán kívül;
•    Fehér Sándor Magyarország elleni ügyében (no. 69095/10, 2 October 2013): egy személynek átlagosan 1,7 m2 személyes mozgástér jutott, majd másik intézetben 2,16-2,4 m2 jutott egy főre;
•    Hagyó Miklós Magyarország elleni ügyében (no. 52624/10, 23 April 2013): ahol egy fő számára 3,52 m2 személyes mozgástér állt rendelkezésre.

Az említett esetekben a bíróság álláspontja szerint a fogvatartottak testi és lelki szenvedésnek voltak kitéve a túlzsúfoltság miatt.

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

A pilot ítélet jelentősége

A pilot ítélet jelentősége, hogy a bíróság kötelezi az államot arra, azonosítsa a strukturális problémát, amely miatt az ügyek ismétlődnek a strasbourgi testület előtt, majd oldja meg azt. Az első ügyben, amelyben pilot ítéletet hozott a bíróság, nyolcvanezer személy volt érintett (l. Broniowski v. Poland, no. 31443/96, 22 June 2004). A Varga és mások Magyarország elleni ügyében többek között azért hozott pilot ítéletet a bíróság, mert újabb 450 hasonló kérelem került a strasbourgi testület elé Magyarország ellen a nem megfelelő fogvatartási körülmények miatt, amely felhívta a figyelmet egy fennálló strukturális problémára. Hazánknak az ítélet jogerőre emelkedésétől számított hat hónapon belül kell elkészítenie egy akciótervet a túlzsúfoltság csökkentése érdekében. (http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Pilot_judgments_ENG.pdf)

Összegzés

Összegzésként le kell szögezni, hogy az új Bv. Szabályzatban meghatározott mozgástér továbbra is kisebb, mint az Emberi Jogok Európai Bírósága által irányadónak tekintett 4 négyzetméter. Meg kell jegyezni továbbá, hogy a túlzsúfoltság problémája elsősorban a hazánkban jelenleg uralkodó punitív büntetőpolitikában jelölhető meg. A bíróságok túlzott mértékben szabnak ki szabadságvesztés-büntetést. Erre tekintettel a megoldás nem új büntetés-végrehajtási intézetek létrehozásában keresendő, hanem sokkal inkább az alternatív szankciók nagyobb mértékű alkalmazásában.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.

2024. május 27.

EUB-ítélet a gyanúsítottak jogaira vonatkozó tájékoztatásról

A gyanúsítottaknak vagy a megvádolt személyeknek a büntetőeljárás során biztosítandó, az eljárási jogaikra vonatkozó tájékoztatási kötelezettség értelmezésével kapcsolatos nemzeti és uniós szabályozás összevetését tette meg az EU Bírósága.