Mesterséges intelligencia irodát nyit az Európai Unió


Az Európai MI-iroda a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szakértelem központja lesz az egész EU-ban. Kulcsszerepet fog játszani az EU AI Act végrehajtásában – különösen az általános célú mesterséges intelligencia tekintetében – a megbízható MI kifejlesztésének és használatának, valamint a nemzetközi együttműködésnek az előmozdítása terén.

Az Európai MI-iroda támogatni fogja a megbízható mesterséges intelligencia fejlesztését és használatát, miközben védelmet nyújt a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kockázatokkal szemben. Az MI-irodát az Európai Bizottságon belül hozták létre a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szakértelem központjaként, és ez képezi az egységes európai MI-irányítási rendszer alapját.

Az EU célja annak biztosítása, hogy a mesterséges intelligencia biztonságos és megbízható legyen. E célból a mesterséges intelligenciáról szóló rendelet az MI-re vonatkozó első átfogó jogi keret világszerte, amely garantálja az emberek egészségét, biztonságát és alapvető jogait, és jogbiztonságot nyújt a 27 tagállam vállalkozásai számára.

A mesterségesintelligencia-iroda egyedülálló eszközökkel rendelkezik ahhoz, hogy támogassa az EU mesterséges intelligenciával kapcsolatos megközelítését. Kulcsszerepet fog játszani az EU AI Act végrehajtásában azáltal, hogy támogatja a tagállamok irányítási szerveit feladataik ellátásában. Érvényesíteni fogja az általános célú MI-modellekre vonatkozó szabályokat. Ezt támasztják alá a rendelet által a Bizottságra ruházott hatáskörök, többek között az általános célú MI-modellek értékelésének, információk és intézkedések kérése a modellszolgáltatóktól, valamint szankciók alkalmazásának lehetősége. Az AI Office a megbízható mesterséges intelligencia innovatív ökoszisztémáját is előmozdítja a társadalmi és gazdasági előnyök kiaknázása érdekében. Nemzetközi szinten stratégiai, koherens és hatékony európai megközelítést fog biztosítani a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, és globális referenciaponttá válik.

tájékozott döntéshozatal érdekében az MI- iroda külön fórumokon és szakértői csoportokon keresztül együttműködik a tagállamokkal és a szélesebb szakértői közösséggel. Ezek egyesítik a tudományos közösség, az ipar, az agytrösztök, a civil társadalom és a nyílt forráskódú ökoszisztéma ismereteit, biztosítva nézeteik és szakértelmük figyelembevételét. A mesterségesintelligencia-ökoszisztéma átfogó betekintésére alapozva, beleértve a képességek, a telepítés és az egyéb trendek fejlődését is, az AI Office elősegíti a potenciális előnyök és kockázatok alapos megértését.

GenAI4EU

2024 januárjában a Bizottság elindította az MI innovációs csomagját annak érdekében, hogy támogassa az induló vállalkozásokat és a kkv-kat az uniós értékeknek és szabályoknak megfelelő, megbízható MI kifejlesztésében. A csomag részét képezte mind a GenAI4EU kezdeményezés, mind az MI-iroda. Együtt hozzájárulnak az új felhasználási esetek és a kialakulóban lévő alkalmazások fejlesztéséhez Európa 14 ipari ökoszisztémájában, valamint a közszférában. Alkalmazási területek közé tartozik a robotika, az egészségügy, a biotechnológia, a gyártás, a mobilitás, az éghajlat és a virtuális világok.

Az MI-iroda feladatai

A mesterséges intelligenciáról szóló rendelet támogatása és a generális célú mesterséges intelligenciára vonatkozó szabályok érvényesítése

Az AI Office felhasználja szakértelmét az EU AI Act végrehajtásának támogatására a következők révén:

  • Hozzájárulás a rendelet következetes alkalmazásához a tagállamokban, beleértve az uniós szintű tanácsadó szervek létrehozását, a támogatás és az információcsere megkönnyítését
  • Eszközök, módszertanok és referenciaértékek kidolgozása az általános célú MI-modellek képességeinek és hatókörének értékelésére, valamint a rendszerszintű kockázatokkal járó modellek osztályozására
  • legkorszerűbb gyakorlati kódexek kidolgozása a szabályok részletes meghatározása érdekében, együttműködve a vezető mesterségesintelligencia-fejlesztőkkel, a tudományos közösséggel és más szakértőkkel
  • A szabályok esetleges megsértésének kivizsgálása, beleértve a modellképességek értékelésére irányuló értékeléseket is, és a szolgáltatók felkérése korrekciós intézkedések meghozatalára
  • Útmutatások és iránymutatások, végrehajtási és felhatalmazáson alapuló jogi aktusok, valamint egyéb eszközök kidolgozása a rendelet hatékony végrehajtásának támogatására és a rendeletnek való megfelelés nyomon követésére

A megbízható mesterséges intelligencia fejlesztésének és használatának megerősítése

A Bizottság célja a megbízható mesterséges intelligencia előmozdítása a belső piacon. Ehhez az MI-iroda az érintett állami és magánszereplőkkel, valamint az induló közösséggel együttműködve az alábbiak révén járul hozzá:

  • A mesterséges intelligencia társadalmi és gazdasági előnyeinek Unió-szerte történő kiaknázására irányuló fellépések és szakpolitikák előmozdítása
  • Tanácsadás a bevált gyakorlatokról, valamint a mesterséges intelligenciára vonatkozó tesztkörnyezetekhez (ún. sandboxok), valós teszteléshez és a mesterséges intelligencia elterjedését támogató egyéb európai támogatási struktúrákhoz való gyors hozzáférés lehetővé tétele
  • megbízható mesterséges intelligencia innovatív ökoszisztémáinak ösztönzése az EU versenyképességének és gazdasági növekedésének fokozása érdekében
  • A Bizottság támogatása a transzformatív mesterségesintelligencia-eszközök használatának kihasználásában és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismeretek megerősítésében

A nemzetközi együttműködés előmozdítása

Nemzetközi szinten a mesterségesintelligencia-iroda hozzájárul a stratégiai, koherens és hatékony uniós megközelítéshez az alábbiak révén:

  • megbízható mesterséges intelligenciával kapcsolatos uniós megközelítés előmozdítása, beleértve a világ hasonló intézményeivel való együttműködést is
  • A mesterséges intelligenciával kapcsolatos nemzetközi együttműködés és irányítás előmozdítása a mesterséges intelligenciával kapcsolatos globális megközelítéshez való hozzájárulás céljából
  • A mesterséges intelligenciáról szóló nemzetközi megállapodások kidolgozásának és végrehajtásának támogatása, beleértve a tagállamok támogatását is

A bizonyítékokon és előrejelzéseken alapuló valamennyi feladat hatékony végrehajtása érdekében az MI-iroda folyamatosan figyelemmel kíséri az MI-ökoszisztémát, a technológiai és piaci fejleményeket, valamint a rendszerszintű kockázatok kialakulását és az egyéb releváns tendenciákat.

Együttműködés az intézményekkel, szakértőkkel és érdekelt felekkel

Az MI-iroda munkájához elengedhetetlen az intézményekkel, szakértőkkel és érdekelt felekkel való együttműködés.

Intézményi szinten az MI-iroda szorosan együttműködik a tagállamok képviselőiből álló Európai Mesterséges Intelligencia Testülettel és a Bizottság Algoritmikus Átláthatóság Európai Központjával (ECAT).

független szakértők tudományos testülete szoros kapcsolatot biztosít a tudományos közösséggel. További technikai szakértelem gyűlik össze egy tanácsadó fórum keretében, amely az érdekelt felek – köztük az ipar, az induló vállalkozások és a kkv-k, a tudományos élet, az agytrösztök és a civil társadalom – kiegyensúlyozott kiválasztását képviseli. Az MI-iroda egyéni szakértőkkel és szervezetekkel is együttműködhet. Emellett fórumokat hoz létre a mesterségesintelligencia-modellek és -rendszerek – többek között az általános célú mesterséges intelligencia – szolgáltatói közötti együttműködés, valamint a nyílt forráskódú közösség számára, hogy megosszák egymással a bevált gyakorlatokat, és hozzájáruljanak magatartási kódexek és gyakorlati kódexek kidolgozásához.

A mesterséges intelligenciával foglalkozó hivatal felügyeli majd a mesterséges intelligenciáról szóló paktumot is, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy együttműködjenek a Bizottsággal és más érdekelt felekkel, például a bevált gyakorlatok megosztásával és a tevékenységekhez való csatlakozással. Ez a kötelezettségvállalás az EU AI Act hatálybalépése előtt kezdődik, és lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy előre tervezzenek és felkészüljenek a mesterséges intelligenciáról szóló törvény végrehajtására. Mindez része lesz a mesterséges intelligenciával foglalkozó európai szövetségnek, a Bizottság kezdeményezésének, amelynek célja, hogy nyílt politikai párbeszédet alakítson ki a mesterséges intelligenciáról.

A mesterséges intelligenciára vonatkozó összehangolt terv további, a mesterséges intelligenciára vonatkozó megbízható fejlesztést és elterjedést elősegítő kezdeményezéseket térképez fel.

(Eredeti cikk: Európai MI-iroda)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Nem mindennapi jogesetet kellett megoldaniuk a joghallgatóknak a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyen

Második alkalommal szervezte meg a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyt a Magyar Országos Közjegyzői Kamara. A versenyre bármelyik magyarországi egyetem jogász szakos hallgatója jelentkezhetett, aki legalább négy lezárt félévet maga mögött tudott. A szakmai megmérettetésen, amelynek fővédnöke Tuzson Bence igazságügyi miniszter volt, idén hét budapesti és vidéki egyetem 20 negyedéves hallgatója vett részt.

2024. május 2.

Kincsen vagy bombán ülünk, ha hasznosítani kívánjuk az adatvagyont?

A digitális gazdaságban mind többen érezzük úgy, hogy általános közérzetünket minden téren meghatározza, hogy a régi és bevált rutinokat újra és újra felül kell vizsgálnunk. A Data Act is azon szabályok közé tartozik, amelyek végképp megkerülhetetlenné teszik a vállalati adatvagyon hasznosításának újragondolását, és ezzel összefüggésben az adatalapú technológiák, így különösen a mesterséges intelligenciára vonatkozó innovációs stratégia alapjainak kiépítését.

2024. április 30.

Élesedik a verseny a jogi-szabályozási megfelelés terén

Egyre több vállalatvezető szembesül azzal, hogy milyen könnyen el lehet csúszni a jogi megfelelésen, és a helyes döntések kialakítására csak az üzlet, a jog és az IT találkozása adhat esélyt. Tényként kezelhetjük, hogy a külső jogi-szabályozási környezethez történő vállalati adaptáció mára vállalati versenyképességi tényezővé nőtte ki magát. Ezzel párhuzamosan vált a legaltech nélkülözhetetlen eszközzé a jogi eligazodásban és a jogszerű megoldások kidolgozásában. A vállalkozások részéről fennálló hatékonysági elvárásokról, az útkeresésről, valamint a jogi-üzleti-IT kérdések és megoldások terén kialakuló új paradigmáról a Portfolio dr. Megyeri Andreát és Cseh Balázst, a Wolters Kluwer Hungary Kft. szakértőit kérdezte.