5 érv az ügyvédi pr ellen – a cáfolatukkal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ügyvédek Magyarországon továbbra is ajánlások alapján kapják a legtöbb munkát. Az ügyvédi munka bizalmi pozíció és nem szívesen bízzuk olyanra, akiről nincs információnk. De manapság tévét vagy telefont sem egyetlen ismerősünk ajánlása alapján veszünk, hanem online rákeresünk a szimpatikus típusra, megnézzük milyen cikkeket írtak róla, hány értékelést találunk és ezekből (időnk függvényében) többet-kevesebbet végigolvasunk. Amiről több pozitív említés van, abban jobban bízunk – az ember így működik.


A pr-nek pontosan ez a feladata: a bizalom és az ismertség növelése. Ha valahol, akkor az ügyvédi szakmában erre van szükség, nem pedig reklámokra. Nézzük mégis milyen érvek hangzanak el ellene:

1. A marketing (pr) tevékenység nem méltó az ügyvédi hivatáshoz

Hosszú és szép tradícióval rendelkezik az ügyvédi pálya, és megőrizte az jogrendszerben betöltött elengedhetetlen szerepét, de mégiscsak egy üzleti szolgáltatás, és mint ilyen, a fogyasztókból él. A fogyasztókat, akik az ügyfelek, pedig meg kell ismertetni a szolgáltatásunkkal. Nem abból kell kiindulni, hogy mi mit gondolunk az ügyvédkedésről, azt kell nézni, hogy az ügyfelek hogyan viszonyulnak az ügyvédekhezés hogyan keresnek, választanak ügyvédet.

Ebben a folyamatban elengedhetetlen szerepe van a kommunikációnak. A névjegy, a réztábla, az iroda maga mind kommunikációs eszköz, azaz az ügyvédmarketing része. Ezeket már csak ki kell egészíteni a modern eszközökkel, amit a potenciális ügyfeleink használnak: modern, informatív honlap, közösségi média jelenlét, sajtóaktivitás, cikkek, blogok – ezek egyike sem klasszikus reklám. Nem azt mondjuk, hogy plakáton kell hirdetni vagy tévéreklám formájában. Bizalmat kell építeni és ismertséget szerezni. Ebben segít a pr.

2. A pr ügynökség drága

Mikor megkérdezik tőlünk, hogy mennyibe kerül a szolgáltatásunk, vissza szoktunk kérdezni: mennyibe kerül egy autó?

Mivel mi speciális területen tevékenykedünk, ezért nehéz összehasonlítani az árainkat egy hagyományos pr ügynökségével. Több olyan irodával beszéltünk, aki dolgozott együtt hagyományos ügynökséggel, de megváltak tőlük, mivel egyszerűen nem értették a jogi piacot, az ügyvédi szakma sajátosságait és finomságait, a jogi nyelv és a közérthető magyarázat közti különbségeket.

II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia

2016. május 11-12. között kerül megrendezés a II. Wolters Kluwer Jogi Konferencia, melynek fő témái között az új Ptk. gyakorlata, valamint az új polgári perrendtartás szerepel.

Napijeggyel a részvétel mindössze 39.990 Ft+ áfa!

Részletes program és jelentkezés >>

3. Úgysem lesz ügyfél egy újságcikk alapján

Nem is ez a cél. A leendő ügyfél 4 lépésben választ ügyvédet, a validáció során fontos, hogy találjon rólunk információt. Lássa, hogy szakértői vagyunk egy adott témának: írtunk róla vagy előadtunk egy konferencián.

4. Az ügyfelek problémára keresnek, nem ügyvédre.

Ha a keresés alapján ön pont az adott témában írt egy cikket, mivel jól ismeri a területet, vagy volt éppen egy hasonló ügye, akkor az ügyfél azt fogja gondolni, hogy ez az ügyvéd pontosan ahhoz ért, amire nekem van szükségem. És jó eséllyel felveszi önnel a kapcsolatot. Ritka az ilyen eset, nem minden cikk után állnak sorba az ügyfelek. De ha elég sűrűn, elég speciális témában publikálunk, előbb-utóbb megtalálnak az ügyfelek a hasonló problémáikkal.

4. Nincs rá időm

A kommunikációs és üzletfejlesztési tevékenység nem egy külön feladat, hanem az egész irodát és a praxist átfogó szemléletmód. Mindenkinek részt kell vennie benne, a partnernek, az ügyvédnek, a jelöltnek és az adminisztratív személyzetnek is, mindenkinek a maga módján.

Igen, extra időt kell rá allokálni, de például egy egyoldalas cikk megírása, kutatómunkával együtt nem lehet több 2-3 óránál. És utána lehet számolni megtérülést a befektetésen (ROI): ha x időt töltünk üzletfejlesztéssel és azt nem tudjuk kiszámlázni, de a tevékenységünk miatt szerzünk egy új ügyfelet, akinek 10x időt tudunk majd számlázni, akkor nem nehéz belátni, hogy megérte.

5. Ráérek ezzel foglalkozni, ez csak most indul

Meglepő, és kissé szomorú, de még mindig megkérdezik ügyvédek, hogy szabályos-e az ügyvédreklám, szabad-e ilyet csinálni? Természetesen évek óta szabad az ügyvédi reklám, egyedül az etikai szabályok határolják be ez a fajta tevékenységet (ügyvédhez méltónak kell lennie a reklámnak – bár nincs definiálva, hogy ez mit is jelent). Más megkötés csak az ügyvédhonlapokra vonatkozik, de reméljük idővel ez is enyhülni fog.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 26.

Mi lehet a cégem neve?

Egy új vállalkozás megszületésekor az egyik központi kérdés, hogy a tulajdonosok milyen nevet adjanak az új cégük részére, főként, ha azt szeretnék a tevékenységük reklámozásához, akár egy új brand létrehozásához is felhasználni. De a cégnév felhasználása kapcsán vannak olyan szabályok, amelyek a tagok, részvényesek fantáziájának korlátokat szabnak.