Kinevezhető-e ügyvéd egy cég ügyvezetőjének, végelszámolójának?
Az ügyvédek vezető tisztségviselővé történő kinevezésének jogi környezetét, korlátait járja körbe alábbi cikkünk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A belső piacon a pénzügyi szolgáltatások nyújtásának előmozdítása és a magas szintű fogyasztóvédelem biztosítása érdekében a javaslat több területen is intézkedéseket vezet be.
„Az Európai Bizottság a mai napon elfogadta a fogyasztói pénzügyi szolgáltatások távértékesítéssel történő forgalmazására vonatkozó jelenlegi uniós szabályok reformját, amelyek a távértékesítés útján értékesített pénzügyi szolgáltatásokra vonatkoznak. A javaslat erősíteni fogja a fogyasztói jogokat, és előmozdítja a pénzügyi szolgáltatások határokon átívelő nyújtását az egységes piacon. Ez a piac jelentősen fejlődött, tekintettel az ágazat általános digitalizációjára és a szabályok első, 2002-es bevezetése óta kifejlesztett új típusú pénzügyi szolgáltatásokra. Ezeket a fejleményeket tovább erősítette a Covid19-világjárvány hatása, amely nagymértékben hozzájárult az online tranzakciók számának növekedéséhez.
Věra Jourová, az értékekért és az átláthatóságért felelős alelnök így nyilatkozott: „Egyre több fogyasztó fordul az online szolgáltatások felé a pénzügyek terén is, ami jó dolog. Ugyanakkor gondoskodnunk kell arról is, hogy a játékszabályok lépést tartsanak a legújabb fejleményekkel. A fogyasztóknak egyértelmű tájékoztatásra és biztonsági hálóra van szükségük, ha valamilyen probléma merül fel.”
A jogérvényesülésért felelős biztos, Didier Reynders hozzátette: „Mivel a pénzügyi szolgáltatások világa folyamatosan fejlődik, a szabályainknak is lépést kell tartaniuk ezzel: ez ilyen egyszerű. Az elmúlt húsz évben a digitalizáció és az új pénzügyi termékek megsokszorozódása alapvetően átalakította ezt az ágazatot, és a Covid-válság által a közelmúltban bevezetett kijárási korlátozások azt bizonyítják, hogy az online igénybe vehető pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó hatékonyabb és naprakészebb szabályozási keret fontosabb, mint valaha. Bár a kockázatok és a kihívások eltérőek lehetnek, a figyelem középpontjában mindig a fogyasztók biztonsága áll.”
Az uniós szabályok korszerűsítése
A belső piacon a pénzügyi szolgáltatások nyújtásának előmozdítása és a magas szintű fogyasztóvédelem biztosítása érdekében a javaslat több területen is intézkedéseket vezet be:
A következő lépések
A bizottsági javaslatot jelenleg vizsgálja a Tanács és az Európai Parlament.
Háttér-információk
Az elmúlt 20 évben a fogyasztói pénzügyi szolgáltatások távértékesítéssel történő forgalmazása gyors változásokon ment keresztül. A pénzügyi szolgáltatók és a fogyasztók már nem használják az irányelvben említett faxkészülékeket, és azóta új üzleti modelleket és új forgalmazási csatornákat alkalmazó (például pénzügyi szolgáltatásokat online értékesítő) új szereplők (például pénzügyi technológiai vállalatok) jelentek meg. Emellett a Covid19-világjárvány és a kapcsolódó kijárási korlátozások hatása általában véve felgyorsította az online vásárlás elterjedését.
Az irányelvet teljes körű értékelésnek vetették alá. A fő eredmények a következők voltak: i. az irányelv hatálybalépését követően számos uniós termékspecifikus jogalkotási aktust (pl. a fogyasztói hitelről szóló irányelvet) és uniós horizontális jogszabályt (az általános adatvédelmi rendelet) fogadtak el, ami csökkentette az irányelv relevanciáját és hozzáadott értékét; ii. számos fejlemény – például a szolgáltatások növekvő mértékű digitalizációja – befolyásolta az irányelv hatékonyságát a fő célkitűzések elérésében; iii. az irányelv azonban hasznos maradt, mivel horizontális alkalmazása biztosította, hogy a fogyasztók bizonyos szintű védelemben részesüljenek az online kötött szerződések tekintetében azon pénzügyi termékeket illetően, amelyek még nem tartoztak uniós jogszabály hatálya alá (pl. a kriptoeszközökre vonatkozó uniós szabályok hiányában az irányelv alkalmazandó).
A javaslatot kísérő hatásvizsgálat több lehetőséget is megvizsgált. Az előnyben részesített alternatíva a 2002/65/EK irányelv hatályon kívül helyezéséhez, a még releváns cikkek (a szerződéskötést megelőző tájékoztatáshoz való jog és az elállási jog) 2011/83/EU irányelvbe (a fogyasztói jogokról szóló irányelv) történő későbbi beillesztéséhez, a 2011/83/EU irányelv bizonyos szabályai alkalmazásának a távollevők között kötött fogyasztói pénzügyi szolgáltatási szerződésekre való kiterjesztéséhez (pl. a kiegészítő fizetésekre, valamint a végrehajtásra és a szankciókra vonatkozó szabályokhoz) vezetett, valamint célzott új rendelkezéseket vezetett be, amelyek biztosítják a tisztességes online magatartást a fogyasztói pénzügyi szolgáltatási szerződések online megkötése során. Ennek fényében a javaslat hatékonyan, eredményesen és arányosan kezeli az azonosított problémákat és a célkitűzéseket.
Az ügyvédek vezető tisztségviselővé történő kinevezésének jogi környezetét, korlátait járja körbe alábbi cikkünk.
Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.
A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!