A bűnügyi vagyont érintő felszámolás új szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbi cikk a az idén január elsejével módosított csődtörvény 49/D. §-a szerinti, a zálogjoggal biztosított hitelezői követelések kérdéskörét elemzi.

A jogalkotó önálló fejezetbe foglalta a bűnügyi vagyont érintő felszámolások kérdéskörét a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvényben (Cstv.). Az új szabályozás ismertetése előtt érdemes a Cstv. idén január elsejével hatályon kívül helyezett 6/A. §-ának rendelkezéseit megvizsgálni.

Eszerint, ha az adós gazdálkodó szervezettel szemben büntetőeljárást kezdeményeztek, de a felszámolási eljárás megindításához szükséges, a Cstv. által meghatározott feltételek fennállása esetén a felszámolási eljárás lefolytatásának gátját nem képezhette a büntetőeljárás megindításának ténye. Értelemszerűen az eljárást nem a büntetőbíróság kezdeményezte, hanem a cégbírósági eljárás során kérelemre vagy hivatalból indult, és a felszámolót vagy a bíróság vagy az ügyész értesítette, hogy a jogi személlyel szemben intézkedésnek lenne helye. Eme eljárás során a felszámoló a vagyontárgyat nem értékesíthette és nem oszthatta szét a hitelezők között (kizárólag engedéllyel). A korábbi szabályozás felfüggesztésnek nevezte ezt a korlátozást, ami a vagyontárgy vonatkozásában érvényesült. Minden más esetben, mint például a vitatott hitelezői igények elbírálása esetében folytathatta a felszámoló az eljárást.

A Cstv. új, ugyancsak idén január elsejétől hatályos 79/A. §-a pontosan meghatározza azokat az eseteket, amikor a törvényt az általános szabályoktól eltérően kell alkalmazni. A jogalkotó ezt követően értelmező rendelkezéseket iktatott be a jövőbeni félreértések elkerülése végett. Ha a felszámolási eljárás során jelentenének be bűnügyi hitelezői igényt, vagy a felszámolás elrendelésére bűnügyi igény alapján kerülne sor, a bíróságnak állami felszámolót kell kijelölnie. Ha van már kijelölt felszámoló, a bíróság az állami adó- és vámhatóság bűnügyi hitelezői igénybejelentésről való értesítésének kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül hoz végzést az új felszámoló kijelölésével kapcsolatban, valamint rendelkezik a felszámoló díjazásáról és költségtérítéséről. Ha a bűnügyi hitelezői igényt a felszámolási zárómérleg bírósági beterjesztéséig benyújtják, akkor azt a Cstv. 28. § (2) bekezdése alapján 40 napos határidőben bejelentettnek kell tekinteni. Ha az adós vagyonára büntetőügyben zár alá vételt, vagyonelkobzást, lefoglalást vagy elkobzást rendelnének el egy meghatározott vagyontárgyra, a jogi személy vagyonába nem tartozóként kellene kezelniük.

A) Ha a nyilvántartásba vett hitelezői követeléssel kapcsolatban zár alá vétel elrendelésére kerülne sor, azaz a felszámolási eljárás megkezdését követően foganatosítanának zár alá vételt, akkor a felszámoló a vagyonfelosztási javaslatban az erre a hitelezői igényre eső vagyont a hitelező jogszerzésével, de a zár alá vétellel terhelten szerezné meg. A hitelezői követelés helyébe lépő vagyonra a zár alá vétel külön intézkedés nélkül is kiterjedne.

A fenti esetben három eshetőséget határol el a törvény. Az első: ha a felszámolási zárómérleg bírósághoz történő benyújtása előtt olyan vagyonelkobzást rendelnek el, amely nem minősül pénzösszegben kifejezett vagyonelkobzásnak, akkor a vagyonfelosztási javaslatot az A) pontban meghatározott hitelezői igény figyelmen kívül hagyásával kell elkészíteni. A második: ha a felszámolási zárómérleg bírósághoz történő benyújtása után a felszámolási eljárás befejezése és az adós jogutód nélküli megszüntetése tárgyában hozott végzés jogerőre emelkedése előtt olyan vagyonelkobzást rendelnek el, amely nem minősül pénzösszegben kifejezett vagyonelkobzásnak, akkor a felszámoló köteles a vagyonfelosztási javaslatot az A) pontban meghatározott hitelezői igény figyelmen kívül hagyásával átdolgozni és ismételten benyújtani a bíróságra. Az átdolgozott vagyonfelosztási javaslat benyújtását követően a bíróság hatályon kívül helyezi a felszámolás befejezését és az adós jogutód nélküli megszüntetése tárgyában hozott korábbi végzéseket. A harmadik: az A) pontban megjelölt zár alá vett hitelezői igényre a büntetőeljárásban olyan vagyonelkobzást rendelnek el, amely nem minősül pénzösszegben kifejezett vagyonelkobzásnak és a felszámolás befejezése és az adós jogutód nélküli megszüntetése tárgyában hozott végzés jogerőre emelkedése vagy véglegessé válása után a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006.évi V. törvény (Ctv.) alapján a megszűnt adóst megillető vagyonra vagyonrendezési eljárást folytat le hatóság hivatalból.

A fenti esetekben nem szerepelt a 49/D. § szerinti kategória. A törvényalkotó külön rendelkezéseket hozott az e kategóriába tartozó hitelezői igényekkel kapcsolatban.

B) Ha a zár alá vételt a 49/D. §-ban meghatározott, a zálogjoggal biztosított hitelezői követelésre foganatosítják, akkor a zálogjoggal terhelt vagyontárgy értékesítéséből vagy ezekkel a jogokkal biztosított hitelezői követelés behajtásából származó bevételből a jogosultnak (hitelezőnek) járó összeg a zár alá vett hitelezői követelés helyébe lép (erre is kiterjed a zár alá vétel hatálya). A felszámoló az összeget az állami adó- és vámhatóság rendelkezésére bocsátja. Itt hasonlóan kell eljárni, mint amikor nincs a 49/D. §-ban meghatározott követelés. (Érdekesség, hogy a törvény itt jogosultnak hívja a hitelezőt.)

Az A) pontban meghatározott esetekhez hasonlóan a 49/D. § kategóriájába tartozó követelés esetében is figyelmen kívül hagyja az új szabályozás a kielégítési elsőbbséget. A felszámoló – a vagyonfelosztási javaslat elkészítése során – nem veheti figyelembe a 49/D. § alapján besorolt követeléseket; ha már elkészítette a vagyonfelosztási javaslatot, akkor át kell dolgoznia és ismételten beterjesztenie a bíróságra.

Valószínűsíthető, hogy a jogalkotó a hatályos szabályozással az elkövetett bűncselekménnyel okozott vagyon hátrány miatt az állam részére biztosítékot képez. Az állam a fentiekben említett két esetben a vagyontárgy értékesítéséből vagy a hitelezői követelés behajtásából származó bevételből biztosít fedezetet a bűncselekménnyel okozott kár megtérítésére.

Az új szabályozással kapcsolatban felmerülhet a kérdés, hogy a hitelintézetek által jogi személyeknek nyújtott, zálogjoggal biztosított kölcsönöket mennyire fogják befolyásolni a Cstv. új rendelkezései? Tekintettel az új szabályozásra nem élveznek elsőbbséget a zálogjoggal biztosított követelések, ami nagyban befolyásolhatja a folyósítás feltételeit és a felvehető összeg nagyságát. Melyik hitelintézet kölcsönözne bármekkora összeget is ingatlanfedezet nélkül vagy olyan ingatlanfedezettel, ahol felszámolás során nem érvényesülhetnek a zálogjogból eredő előnyök?

A cikk szerzője dr. Molnár Gergő partner ügyvéd. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.

ECOVIS 202107




Kapcsolódó cikkek

2024. október 10.

A NIS2 hatályba lépésére figyelmeztet az EY

Pár nap és élesedik a NIS2, vagyis a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv, amely több ezer cégre vonatkozik Magyarországon. A regisztrációt elmulasztó társaságok akár szankciókra is számíthatnak a hatóságtól. Az érintett vállalkozásoknak az év végéig le kell szerződniük a biztonsági vizsgálatra jogosult auditorral is, ugyanis, ha nem végzik el időben az IT rendszereik felülvizsgálatát akár több millió eurós büntetésre is számíthatnak.

2024. október 10.

Mi is az logisztikai park?

Alábbi cikkében a szerző a logisztikai parkok mibenlétét, típusait, létrejöttét és előnyeit ismerteti.