A munkáltatók adminisztrációs terheinek csökkentése


2023. december 22-én hirdették ki a Magyar Közlöny 187. számában a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2023. évi CIX. törvényt. A törvény indokolása rögzíti, hogy az egyik kifejezett célja a vállalkozások sikeressége érdekében olyan jogi környezet kialakítása, amiben az adminisztráció időbeli és pénzbeli költségei minimálisak, az adminisztrációs terhek korlátozottabbak, így a vállalkozások, a munkáltatók az erőforrásaikat a jogszabályoknak való megfelelés helyett a működésükre, a termelésre tudják fordítani.

Ezen célkitűzést több más aspektus mellett a jogalkotó az alábbi munkajogi, közvetetten adatvédelmi vetületű kérdéskörök újra szabályozása révén kívánja megvalósítani.

I. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításával, valamint a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 51. § (4) bekezdésének kiegészítésével 2024. szeptember 1-jével megszűnik az az általános jellegű előírás, miszerint a munkára való/munkaköri alkalmasság megállapítása minden esetben kötelező orvosi vizsgálathoz kötött. A munkára való alkalmasság orvosi vizsgálat általi megállapítására a jövőben a jogszabályban meghatározott esetekben vagy a munkáltató erre irányuló, saját döntése, elrendelése esetén kerül sor.

Ezen jogszabálymódosítás által számos munkáltató mentesülhet azon kötelezettsége alól, hogy a munkába lépést megelőzően és a munkaviszony fennállása alatt rendszeres időközönként biztosítsa a munkavállalóinak a munkaköri alkalmassági vizsgálatot.

Amennyiben valamely munkáltató – akár jogszabályi előírás, akár a saját döntése alapján – 2024. szeptemberétől is köteles lesz biztosítani a munkára való alkalmasság orvosi vizsgálat általi megállapítását, akkor mindkét esetben továbbra is ingyenesen köteles biztosítani a munkavállaló munkaköri alkalmassági vizsgálatát.

Az ágazati, azaz a feladatkörében érintett miniszter – az egészségügyért felelős miniszterrel és a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben – kapott felhatalmazást azon munkakörök, feladatkörök és álláshelyek megállapítására, amelyek esetében a munkára való alkalmasság megállapításához továbbra is mindenképp orvosi vizsgálat szükséges.

II. A digitális fejlődés lehetővé teszi olyan, a vállalkozásokat jelentősen érintő adminisztrációs terhek csökkentését is, mint a biztosítottakra vonatkozó munkaügyi iratok, adatokat, foglalkoztatási igazolások megőrzési kötelezettsége, amely a jelenlegi szabályozás szerint a biztosítottnak a reá irányadó nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig terheli a munkáltatót. Ezen előírás indoka eddig az volt, hogy a különböző munkaügyi és társadalombiztosítási iratok nem elektronikusan készültek, ugyanakkor azok megőrzése a biztosított későbbi nyugellátásának megállapításához nélkülözhetetlen volt.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosítása révén a munkáltatókat terhelő kötelezettség felmenő rendszerben, 2025. január 1-jétől kivezetésre kerül, a megőrzési kötelezettség így csak a 2024. december 31-ig keletkező iratokra marad fenn. A nyugellátás megállapításához szükséges adatokat a továbbiakban az állami nyilvántartások tartalmazzák.

A hivatkozott jogszabályok módosításai indokolttá tehetik a munkáltatók munkaviszonnyal kapcsolatos személyes adatok kezelésére vonatkozó adatkezelési tájékoztatójának, illetve esetleges egyéb adatvédelmi szabályzatainak felülvizsgálatát, amelyre javasolt a vállalkozásoknak felkészülniük.

A cikk szerzője Szigeti-Szabó Andrea Partner ügyvéd, közbeszerzési szaktanácsadó. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.

ECOVIS 202107


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.