ÁNYK helyett iFORM – Új online felület a perkezdeményezéséhez
Másfél éves csúszással, idén július 23-ától a polgári peres, nemperes és a végrehajtási eljárásokban az eddig megszokott elektronikus ÁNYK-űrlapok helyet az iFORM-felületet kell használniuk az ügyfeleknek.
Az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) már régóta használt rendszere a peres eljárásokban részt vevő feleknek. Ezzel a programmal nem csak ők, hanem a más közigazgatási eljárásokban érintett cégek, személyek vagy képviselőik is találkozhattak.
Csakhogy 2024. július 23-ától a polgári peres, nemperes és a végrehajtási eljárásokban az eddig megszokott elektronikus ÁNYK-űrlapok helyet már az iFORM-felületet kell használniuk az ügyfeleknek. Jóllehet ez utóbbinak – a korábbi tervek szerint – már tavaly január 1-jétől váltotta volna a peres ügyekben az ÁNYK-t, de akkor még számos működési problémát tapasztaltak. Ezért az Országos Bírósági Hivatal és az ügyvédi kamara kérésére a Miniszterelnöki Kabinetiroda akkor elhalasztotta a kezdés időpontját. Azonban most úgy tűnik, hogy véglegessé vált a váltásra vonatkozó döntés.
Az iFORM-űrlapok a www.magyarorszag.hu oldalon a Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) Bíróság című menüpontjából érhetők el. A használatukat kitöltési útmutatók és ügyféltájékoztatók segítik.
A két program közötti váltás során lesz egy átmeneti időszak is, ugyanis az egyes peres nyomtatványok folyamatosan kerülnek át az iFORM felületére, ott nem lesz azonnal minden eljárástípusra megtalálható sablon. Ama kérelemtípusok, amelyek az iFORM felületén még nem találhatók meg, átmenetileg beadhatók a régi, ÁNYK-rendszer használatával. Az ÁNYK-űrlapon való benyújtás addig lehetséges, amíg a kérdéses beadvány az iFORM felületén nem lesz elérhető. Ezután a peres ügyekben az ilyen típusú beadvány elektronikus úton kizárólag iFORM-űrlapon terjeszthető majd elő.
A változást alapvetően azzal indokolják, hogy az iFORM egy modernebb, hatékonyabb, felhasználóbarát rendszer lesz, amely jobban megfelel a jelenlegi adatbiztonsági és informatikai digitális előírásoknak, továbbá könnyebben integrálható lesz más informatikai rendszerekkel.
Milyen változásokat hoz az iFORM a peres eljárásokban?
Az IFORM használata során automatikus adatellenőrzés történik, amely abban segíti a jogi képviselőket és a cégeket, hogy lecsökkenti az adatbevitel kapcsán felmerülő hibák lehetőségét. Az iFROM-rendszer magas szintű biztonsági protokollokat használ, így a felhasználók adatai magasabb fokú védelmet élveznek az illetéktelen hozzáféréstől. Az alkotók előzetes tájékoztatása alapján az iFORM automatizált folyamatokkal működik, és ez a beadványok gyorsabb feldolgozását segíti elő. Elméletben ez a változás akár a jogi eljárások időtartamának lerövidítését is szolgálhatja.
Az ÁNYK kivezetése és az iFORM bevezetése lényeges változást eredményez mindazoknak, akik a peres eljárásokban bármely pozícióban részt vesznek. Ezért mind a jogi képviselők, mind ügyfeleik számára lényeges a változás időszakában, hogy figyelmet fordítsanak a felkészülésre, az új rendszer működésének, elvárásainak megismerésére.
Az ügyvédi körökben az előzetes tesztelések során felmerült első tapasztalatok még azt jelzik, hogy a rendszer további optimalizálására lesz szükség. Egyes esetekben a postai irányítószámok az iFORM adatbázisa szerint nem mindig a megfelelő településhez kötődnek, hátrányként jelentkezik, hogy nem lehet korábban már kidolgozott beadványsablonokat használni. Emellett az is felmerült problémaként, hogy a csatolt mellékleteket utólag nem lehet beadás előtt ellenőrizni, csak törölni és újra a beadványhoz rendelni. Remélhetőleg ezekre a kezdeti, a használatot nehezítő folyamatokra előbb-utóbb születik megoldás.
A cikk szerzője dr. Zalavári György partner ügyvéd. Az Ecovis Zalavári Legal Hungary a Jogászvilág.hu szakmai partnere.