Az EP új szabályt fogadott el a politikai hirdetések átláthatóságának növelésére


Az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén, kedden új szabályt fogadott el a politikai hirdetések átláthatóságáról, ennek célja, hogy segítse a hamis információk és a külföldi beavatkozás elleni küzdelmet.

Az uniós parlament közleménye szerint a politikai reklámok átláthatóságáról és céljairól szóló, 470 igen szavazattal, 50 ellenében és 105 tartózkodással elfogadott jogszabály a beavatkozással szemben ellenállóbbá kívánja tenni a választási és népszavazási kampányokat. Szabályozni fogja a politikai hirdetéseket, különösen az online hirdetéseket, ugyanakkor keretet biztosít a politikai szereplők számára, hogy könnyebben hirdethessenek az EU egész területén.

Az új szabály értelmében a politikai hirdetéseket egyértelműen fel kell majd tüntetni. Az állampolgárok, a hatóságok és az újságírók könnyen tájékozódhatnak majd arról, hogy ki fizeti és mennyibe került a hirdetés, illetve melyik választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódik. Az összes politikai hirdetést és a kapcsolódó információkat nyilvános online adattárban fogják tárolni.

Az európai demokratikus folyamatokba való külföldi beavatkozás korlátozása érdekében a választásokat vagy népszavazásokat megelőző három hónapos időszakban tilos lesz hirdetéseket az EU-n kívülről finanszírozni. Annak érdekében, hogy megvédjék a választókat a manipulációtól, az online politikai hirdetések célzottabbá tételéhez csak akkor lehet majd a személyekről gyűjtött személyes adatokat használni, ha ehhez kifejezetten és külön hozzájárulásukat adták a felhasználók. A személyes adatok különleges kategóriái, például az etnikai hovatartozás, vallás, a szexuális irányultság vagy kiskorúak adatai nem használhatók fel.

A szabály csak a fizetett politikai hirdetésekre vonatkozik. Nem érinti a politikai hirdetések tartalmát, sem a politikai kampányok lebonyolítására és finanszírozására vonatkozó szabályokat. Nem vonatkozik továbbá a személyes nézetekre, politikai véleményekre, illetve a választások szervezésével kapcsolatos kommunikációra.

A jogszabályt még az Európai Unió Tanácsának is hivatalosan el kell fogadnia. A kihirdetésétől számított 18 hónap elteltével lép érvénybe, de a határokon átívelő politikai reklámok megkülönböztetésmentes nyújtására vonatkozó fogalommeghatározásokat és intézkedéseket már a kihirdetést követő húsz nappal alkalmazni kell – tájékoztatott az EP.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2023. október 3.

Az EP támogatja a médiaszabályozásról szóló uniós bizottsági javaslatot

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén támogatta az Európai Bizottság által előterjesztett, a tömegtájékoztatás szabadságáról, illetve a belső piaci médiaszolgáltatások közös keretének létrehozásáról szóló jogszabályjavaslat elfogadását – tájékoztatott az uniós parlament kedden.
2021. május 21.

Az EU hatékonyabb fellépést vár az álhírek visszaszorítása érdekében

A Bizottság május 26-án mutatja be a közösségi médiára és internetes cégekre vonatkozó frissített magatartási kódexet, amely arra kötelezné a Facebookot, az Alphabet Inc-hez tartozó Googlet és más nagy techcégeket, hogy hatékonyabban lépjenek fel az álhírekben való hirdetéselhelyezéssel elért bevételek visszaszorítása érdekében, számolt be a Reuters az Európai Bizottság megszerzett állásfoglalásáról.