Jegyző birtokvédelmi határozatának végrehajtása


Jelen cikkünkben a jegyző birtokvédelmi eljárásban hozott határozata végrehajtásának egyes kérdéseit járjuk körül.

Ahhoz, hogy a témát körül járjuk, szólnunk kell két alapvető fogalomról: (1) a birtokvédelemről és (2) a birtokvédelmi eljárásról.

(1) Mi az a birtokvédelem?

A birtokvédelem a birtokost két esetben illeti meg; ha birtokától jogalap nélkül megfosztják vagy birtoklásában jogalap nélkül háborítják. A jog világában ezen magatartásokat tilos önhatalomnak hívják, konyhanyelven a birtokháborításról van szó. A birtokost a birtokvédelem mindenkivel szemben megilleti, annak kivételével, akitől a birtokos a birtokot jogalap nélkül, azaz tilos önhatalommal szerezte meg (Ptk. 5:5. §)

(2) Mi az a birtokvédelmi eljárás és hogy kerül ide a jegyző?

A válaszhoz első körben azt kell tisztáznunk, hogy a birtokosnak milyen birtokvédelmi eszközök állnak rendelkezésére, hogy a birtokát megvédje.

A birtokost három (kettő + egy) birtokvédelmi eszközzel ruházza fel a polgári törvénykönyv.

ad1. birtokper

ad2. birtokvédelmi eljárás

ad3. önhatalom

ad1. Birtokper indításával a birtokos az eredeti birtokállapot helyreállítását vagy a zavarás megszüntetését kérheti a bíróságtól, amely perben a bíróság a birtokláshoz való jogosultság alapján dönt. Tehát a bíróság az anyagi jog szabályai szerint ítélkezik és dönt a birtokláshoz való jogosultságról és az adott birtoksértésről. (Ptk. 5:7.§)

ad2. Birtokvédelmi eljárást a birtoksértéstől számított 1 éven belül kezdeményezhet a birtokában megsértett birtokos. Ez egy fontos különbség az ad1. pontban írt birtokperhez képest, mivel az határidő nélkül indítható. Birtokvédelmi eljárást a jegyzőnél kell indítani és az eredeti birtokállapot helyreállítását vagy a zavarás megszüntetését lehet ebben az eljárásban kérni. A jegyző elrendeli az eredeti birtokállapot helyreállítását és a birtoksértőt a birtoksértő magatartástól eltiltja; kivéve, ha nyilvánvaló, hogy az, aki birtokvédelmet kért, nem jogosult a birtoklásra vagy birtoklásának megzavarását tűrni volt köteles. A jegyző – kérelemre – jogosult a hasznok, a károk és a költségek kérdésében is határozni. Az a fél, aki a jegyző birtokvédelem kérdésében hozott határozatát sérelmesnek tartja, a határozat kézbesítésétől számított tizenöt napon belül a bíróságtól a másik féllel szemben indított perben kérheti a határozat megváltoztatását. (Ptk. 5:8. §)

ad3. Önhatalom. Kivételes eszköz. Főszabály szerint nem szabad önhatalommal a birtoksértést elhárítani, mivel az elveszett birtok visszaszerzése érdekében önhatalommal csak akkor lehet fellépni, ha a más birtokvédelmi eszköz igénybevételével járó időveszteség a birtokvédelmet meghiúsítaná. Akkor mégis mikor lehet? A tilos önhatalom ellen a birtokos – a birtok megvédéséhez szükséges mértékben – önhatalommal is felléphet; ez azt jelenti, hogy az éppen folyamatában megvalósuló birtoksértést a birtokos elháríthatja önhatalommal is.

A fentebbi fogalmak tisztázása után rátérhetünk a cikkünk fő kérdésére. A fentebb írtak alapján tehát az ad2. pontban írt birtokvédelmi eljárás kezdeményezése esetén, az illetékes jegyző a birtoklás ténye alapján, a birtokláshoz való jog vizsgálata nélkül dönt a birtokvitában. Döntését határozatba foglalja.

Abban az esetben, hogyha a határozatban megállapításra kerül a birtoksértés ténye, továbbá kötelezi a jegyző a birtoksértőt a birtoksértés megszüntetésére, úgy merül fel a határozat végrehajtásának kérdésköre.

Sok esetben a birtoksértésre valamilyen tevőleges magatartással kerül sor. Ebből – értelemszerűen – következik, hogy sok esetben a határozatban foglalt kötelezésnek is tevőleges magatartással kell eleget tenni.

Az érdekes kérdés az, hogy mi történik akkor, hogyha a kötelezett / panaszolt nem hajtja végre a határozatban foglaltakat.

Ezt a kérdést a jegyző hatáskörébe tartozó birtokvédelmi eljárásról szóló 17/2015. (II. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) és az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.), tovább a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (Vht.) válaszolja meg.

A Rendelet 23. § (1) bekezdése alapján a birtokvédelem kérdésében hozott határozat végrehajtásáról a jegyző gondoskodik. A Rendelet 24. § (1) bekezdése szerint végrehajtási eljárásban az Ákr. végrehajtásra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. A határozat végrehajtásáról való gondoskodást úgy kell érteni, hogy a jegyző az, aki a határozat végrehajtását foganatosítja. Az Ákr. eltérő rendelkezése hiányában a végrehajtás során Vht-t kell alkalmazni.

Mindezek szabályok együttes értelmezéséből következik, hogy meghatározott cselekmény végrehajtása esetén a következő eljárásrend szerint jár el a jegyző.

0.) A jegyző dönt a határozat végrehajthatóságáról. Ennek feltételei: a határozat végleges (jogerős) legyen, illetve a határozat nem került végrehajtásra. A feltételek fennállása esetén a jegyző dönt a végrehajtásról.

1.) A jegyző felhívja a kötelezettet a határozat teljesítésére.

2.) A jegyző – végzéssel – dönt a végrehajtás módjáról, ha az előző pontban írt önkéntes teljesítésre felhívás eredménytelen. Döntése során figyelembe veheti a végrehajtást kérő nyilatkozatát, aki az ügy (végrehajtás) ura. Mindezek alapján a jegyző

a) a kötelezettet a meghatározott cselekmény pénzegyenértékének megfizetésére kötelezheti,

b) feljogosíthatja a végrehajtást kérőt, hogy a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégezze, vagy mással elvégeztesse;

c) egyúttal a kötelezettet az előreláthatólag felmerülő költség előlegezésére kötelezheti,

d) a rendőrség közreműködésével kényszerítheti ki a meghatározott cselekmény végrehajtását.

A fentebb írtak mellett – azokkal valamelyikével együttesen – a kötelezettel szemben 500 000 Ft-ig terjedő pénzbírságot szabhat ki.

A cikk szerzője dr. Bihary Ákos partner ügyvéd és dr. Kaltenecker Dániel ügyvéd. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.

ECOVIS 202107




Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.