Jogeset: fiatalok előnyben?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy mezőgazdasági munkákat végző szövetkezet az előzetes ígéretek ellenére nem alkalmazta az 57 éves munkavállalót, mivel megítélése szerint a kínálkozó munkalehetőséget fiatalabb munkavállaló tudta volna csak elvégezni. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság vizsgálta az esetet.


Kérelmező panasszal fordult a Hatósághoz, melyben előadta, hogy az egyik munkaerőpiaci szolgáltató Kft. által, X. önkormányzat területén meghirdetett mezőgazdasági munkára – málnaszedésre – jelentkezett csoportvezetőnek. A munkát hirdető cég képviselőjével két alkalommal találkozott, először egy tájékoztatás, majd később egy terepbejárás keretében, és ezt követően a személyes adatait is felvették a munkaszerződés megírásához.

Kérelmező szerint ekkor azt közölte vele S. R. a mezőgazdasági munkát hirdető cég nevében, hogy „amint indul a szezon, telefonon értesítik”. Később a kérelmező telefonon érdeklődött, amikor is a munkát hirdető cég képviselője úgy nyilatkozott, hogy „még nem indult be minden csoport, de nyugodjon meg, számítanak a munkájára”. Több hét elteltével a kérelmező ismét érdeklődött – ez alkalommal e-mailen keresztül –, amikor is azt a választ kapta S.R.-től, hogy „mivel egész nap sokat kell talpalni, inkább egy fiatalabb kollégára volna szükség”.

Kérelmező a panaszához csatolta a munkát hirdető cég ügyintézőjével történt levélváltását, melyben S. R. elkérte a személyes adatait, majd kérelmező érdeklődésére később az eljárás alá vont cég nevében (az eljárás alá vont cég e-mail címéről) azt írta, hogy „mivel iszonyat sokat kell talpalni egész nap, ezért fiatalabb kollégára lenne szükség, és ezt kérlek, nehogy bántásként vedd” valamint „nem kaptam veled kapcsolatban felsőbb utasítást”.

Kérelmező panaszában tehát azt sérelmezte, hogy őt – aki 57 éves – meg sem kérdezték arról, hogy tudná-e vállalni a meghirdetett munkát, és pusztán az életkorára hivatkozva kizárták egy számára megígért munkalehetőségből.

A munka törvénykönyve három nyelven

Már előrendelhető az új Jogtár alatt (uj.jogtar.hu) „A munka törvénykönyve három nyelven” Jogtár-kiegészítés, mely a 2015. március 15-ével hatályos szöveget tartalmazza három nyelven, tükrös szerkezetben, kereshető és váltható nézetben.

További információ és megrendelés >>

A hatóság a fentiek alapján eljárást indított a Kft-vel szemben, és az eljárás alá vontat nyilatkozattételre hívta fel. Válaszában az eljárás alá vont cég képviselője arról tájékoztatta a hatóságot, hogy a kérelmező által hivatkozott mezőgazdasági munkára semmilyen szerződéssel nem rendelkezett, így munkavállalókat sem alkalmazott, illetve keresett. Kifejtette továbbá, hogy a félreértést az okozhatta, hogy a társaságuk biztosítja az irodahelyiséget és az informatikai infrastruktúrát az Y. Szövetkezet részére, amely a mezőgazdasági munkát meghirdette és a toborzást végezte. Az eljárás alá vont cégnek van ugyan S. R. nevű alkalmazottja, ugyanakkor – mivel a cégnek nem volt szerződése a munkára – S. R. a cég nevében releváns nyilatkozatot sem tehetett.

Az Y. Szociális Szövetkezetet 2014. október 15. napján kelt nyilatkozatában előadta, hogy X. Önkormányzata számára a szövetkezetük nem végzett mezőgazdasági munkát, illetve ezzel kapcsolatos szervezést vagy toborzást. Nyírlugos területén a Z. Kft.-vel álltak szerződéses viszonyban mezőgazdasági idénymunkára, mely munkát a szövetkezetük szervezte és végezte, ideértve a munkaerő toborzását is. A Kft. kizárólag a működéshez szükséges infrastruktúrát – irodahelyiséget, telefont, internetet – biztosította a szövetkezetük részére, egyéb szerződéses jogviszony alapján.

A hatóság határozatában megállapította, hogy hogy az eljárás alá vont a bizonyítási kötelezettsége körében a védett tulajdonság és a személyes, konkrét sérelem közötti ok-okozati összefüggést nem tudta megcáfolni, sőt maga szolgáltatott az ok-okozati összefüggés meglétére megcáfolhatatlan bizonyítékot. A becsatolt iratokból tehát megállapítható volt, hogy S. R. munkavállaló „releváns nyilatkozatot” tett kérelmező felé a meghirdetett állás vonatkozásában, egy munkáltató pedig felelősséggel tartozik azon munkavállalói nyilatkozataiért, akik a nevében eljárnak.

A hatóság ezért megállapította, hogy az eljárás alá vont cég megsértette az egyenlő bánásmód követelményét azzal, hogy kérelmezőt életkorára tekintettel kizárták az eljárás alá vont társaság által szervezett mezőgazdasági munkából.

A fentiek miatt a hatóság megtiltotta a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását, és elrendelte a jogsértést megállapító jogerős és végrehajtható határozatának 60 napra történő nyilvános közzétételét – a jogsértő azonosításához szükséges adatok kivételével anonimizáltan – a hatóság, valamint az eljárás alá vont weboldalán, valamint az eljárási költség megfizetésére kötelezte az eljárás alá vont céget.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.