Új korszak kezdődik az adatvédelemben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Pénteken hatályba lép az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR), amely minden tagállamban közvetlenül alkalmazandó lesz és alapvetően alakítja át a személyes adatok védelmét.


Cikkünkből megtudhatták, hogy a munkáltatók nagyszámú, eltérő jellegű személyes adatot kezelnek, ezért az új szabályozásnak történő megfelelés igen komplex és összetett feladatot ró rájuk.

A GDPR egyik kiemelkedő újdonsága, hogy bevezeti az adatvédelmi tisztviselő jogintézményét, amely felváltja a jelenleg hatályos ún. belső adatvédelmi felelősi pozíciót. A jogalkotói cél egy szélesebb körű feladatokkal és nagyobb felelősséggel rendelkező, független pozíció kialakítása, melynek rendeltetése a cégen belüli adatbiztonsági követelmények és az érintettek jogainak a megerősítése és minél magasabb szintű érvényesülésének biztosítása. Az adatvédelmi tisztviselőkről bővebben itt és itt olvashatnak.

A GDPR a webshopok adatkezelést is átalakítja. Ha többet szeretne tudni arról, hogy a GDPR hatálya a webshop-ok mely csoportjára terjed ki, ha az érdekli, hogy egy webshop esetében milyen módon állapítható meg, hogy az EU-ban tartózkodó magánszemélyek vajon a célközönségét képezik-e, akkor cikkünk támpontul szolgálhat a GDPR-ra való felkészüléséhez.

A GDPR bevezeti az adathordozhatósághoz való jogot, hogy tudatos magatartásra ösztönözze az érintettet, és nagyobb rendelkezést biztosítson számára a személyes adatai felett. Mivel az új jog lehetővé teszi személyes adatok adatkezelők közötti közvetlen továbbítását, így elősegíti a személyes adatok szabad áramlását is az EU-ban, emellett élénkíti a versenyt az adatkezelők között. Az adathordozhatóság jogáról többet is megtudhat ebből, illetve ebből a cikkünkből.

[htmlbox gdpr_komm]

A GDPR rendelet alapján bizonyos esetekben kötelező adatvédelmi hatásvizsgálatot készíteni. Fontos megérteni, hogy a sebtében összerakott „papír” önmagában nem lesz elegendő egy ellenőrzés során, mert a hatóság minden esetben a tényleges folyamatot fogja minősíteni. A hatásvizsgálatra vonatkozó szabályokat ebből a  cikkünkből megismerheti, illetve itt is kaphat bővebb információt.

Sok esetben előfordul, hogy az érintettek nagy számára vagy a társaság folyamataira tekintettel a hozzájárulás beszerzése aránytalan teherrel jár, és a többi, a Rendeletben foglalt szigorú feltétel sem teljesül. A GDPR lehetővé ilyen esetekben lehetővé teszi az adatkezelést, ha az az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges. Az érdekmérlegelésről mint jogalapról cikkünkből többet is megtudhat.

A társaságok előszeretettel használják a GPS-jel követést mint felügyeleti eszközt arra vonatkozóan, hogy a munkavállaló ténylegesen feladatai ellátásával töltötte-e a munkaidejét, sőt, a megállapodással összhangban használja-e a céges autót munkaidőn túl is. A GPS jel kezelése is személyes adatkezelésnek fog minősülni a GDPR alapján és főszabály szerint a munkáltató munkaidőn kívül nem ellenőrizheti a munkavállaló tartózkodási helyét. A GPS adatok kezeléséről ebből a cikkünkből tudhat meg többet.

Kétrészes cikkünkben nem általában a GDPR jogalapjaival, hanem olyan konkrét témákkal foglalkoztunk, mint a GDPR 6. és 9. cikke közötti eltérések részletezése; emellett bemutattuk azokat a rendelkezéseket, amelyek önálló jogcímként is értékelhetők, vagy a 6. és 9. cikkben rögzített jogcímek pontosítására szolgálhatnak. Végül kísérletet tettünk annak igazolására, miért nem jogos érdeken alapulhat a szerződés nem-teljesítése esetén történő adatkezelés.

A NAIH folymatosan jelenteti meg a GDPR értelmezésével kapcsolatos saját állásfoglalásait, illetve az EU 29-es munkacsoport iránymutatásainak magyar fordítását, amelyek elősegíthetik a GDPR értelmezését.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.