A százéves örökifjú


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

Yacht Life magazin Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht és életmódmagazin, kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető. 2008. őszi számunk tartalmából: Southerly Speadwave 32, Azimut 103S, B60 Almost Nothing, 70 WallyPower Open, Frauscher 606 hajóbemutatók, Morgan Aero8, Bexei Primus: az első tourbillon karóra, Akoya kisrepülő, Riport a nyári svédországi Schärenkreuzer Európa-kupáról, A világ legdrágább lakosztályai, interjú Pintér Péter műkereskedővel, bemutatkozik a Costes Étterem, Mi a magyar borban?, A whiskys hordók titka, Őszi könyv- és lemezajánló, fotóriport a Kékszalagról és a Rolex Veteran Boat Rally-ről.


Svédországban a természetnek, és a természettel való együttélésnek több évszázados hagyománya van. E lenyűgözően szép földön, ahol a fa, a víz, a kő és ezek találkozása ténylegesen szerves részei a mindennapi életnek, ünnepelték idén a vitorlásélet talán egyik legrégibb és legelegánsabb hajótípusa, a Schärenkreuzer cirkáló 100. évfordulóját. A Stockholmtól alig 30 km-re fekvő Saltsjöbadeni kikötőben rendezte meg a Svéd Királyi Yacht Club (Royal Swedish Yacht Club) a Svéd Scherenkreuzer Szövetséggel (Swedish Skerry Cruiser Association) közösen a 15-ös, 22-es, 30-as, 40-es, 75-ös, 95-ös, 120-as és 150-es cirkálók jubileumi eseménysorozatát. Csaknem 100 hajó indult, köztük a magyar Vészmadár és Jómadár 30-as cirkálók a Balatonról. Mi sem maradhattunk távol.

A hajók

A Schärenkreuzer vitorlást Svédország keleti, apró sziklás partjainak és szigeteinek (Skärgården) behajózására és a szinte kiszámíthatatlan szelek és hullámok megvitorlázására kezdték el építeni.

A viszonylag alacsony, eredetileg, és ma is leggyakrabban fából, de olykor műanyagból készült hajótesthez képest szűk vitorlafelület mellett a hajó rugalmasan simul a vizen, és még a hirtelen változó szélben a legapróbb rezgésre is érzékenyen reagál. Karcsú teste különösen élesen, szinte a vízre illeszkedve képes széllel szemben vitorlázni a parányi sziklás szigetek között.

Létrejötte, 1908 óta több, mint 1200 hajót készítettek, és legtöbbjük – a kiváló fa hajóburkolatnak, a gondos és precíz munkának köszönhetően – a mai napig is aktívan járja a vizeket és kiváló, tökéletesen hajózható állapotban van.

A Schärenkreuzer osztály sikerét ideális alapgondolata is biztosítja: a vitorlafelület behatárolt, a hajótest azonban némi szabályozás mellett szabadon alakítható. A felületszabályozás négy lényegesebb pontot érint, amelyek a hajó sebességét, tömegét, és freeboard-ját befolyásolják, valamint a kiel-hosszra és a cirkálószélességére is hatnak. Ezek a pontok néhány centiméterrel a víztükör feletti, a vízvonalhosszal arányos pontok. A vízvonalhossz a kívánt sebességet biztosítja, és azt meghosszabítva, a hajó sebessége felgyorsul.

A látvány valóban lenyűgöző: a szakértők és hajószerelmesek – valamint a hajókért leginkább „csupán” szépségükért rajongó laikusok – természetesen mai napig a cirkáló egyszerű és időtlen eleganciáját csodálják.

A jubileum és a Svéd Bajnokság

A 2008-as jubileumi rendezvénysorozat a „Classic Boat Show”-val vette kezdetét, a svédországi hajókiállításon. A látogatók és a rendezvényen résztvevők a 22-es és 30-as hajóosztályok klasszikusait csodálhatták meg – a 30-as cirkálók közül pedig egy 1908-ban épített hajót is kiállítottak. Megtekinthető volt továbbá a hajók építésének alakulása a századfordulótól egészen napjainkig.

Nyárra Saltsjöbadenben a világ több tájáról sorakoztak fel a szebbnél szebb cirkálók, hogy méltó rendezvénysorozattal ünnepeljék a 100 éves osztályt. A program csúcseseményére, a 30-as cirkálók Európa Kupájára, augusztus 5. és 10. között került sor. A legtöbb hajó természetesen a szervező országot képviselte, de nagy számban indultak német, amerikai, finn és brit cirkálók is.

A saltsjöbadeni versenyek

A jubileumi versenyek sorozata a svéd 22-esek bajnokságából, a 30-asok Európa Kupájából és a 40-es, 55-ös, 75-ös és 95-ös hajóosztályok számára kiírt Nemzetközi Bajnokságból állt.

A magyarok számára természetesen a 30-asok Európa Kupája volt a legizgalmasabb: a regattára hazánkból a Vészmadár és a Jómadár nevű cirkálók érkeztek. A verseny előtti, felkészülési időszakban a hajók bevitorlázták a Stockholm környéki szigetvilágot. Az ötnapos bajnokság kezdetével a Vészmadáron Hozmann László és legénysége (Czégai Péter, Kroll Miklós és Kutics Krisztián), a Jómadárral pedig Szilbereky József és csapata (Lovas Bence, Lovas Samu, Lovas József, Lovas Péter és Szilbereky Mariann) várták a rajtot. A hajók összeszokott, rutinos csapatai már hetek óta készültek a versenyre, bejárták a szigeteket.

A hazai versenyzőket mindig nehéz legyőzni, de Hozmannék sikeresen szembeszálltak északi ellenfeleikkel és futamról futamra erősítették poziciójukat. Már az első futam alatt kialakult egy fej-fej-melletti küzdelem a Martin Klinga vezette cirkálóval, és ez egészen a hetedik, befejező futamig tartott. A bajnokság mindvégig stabil szelekben, zord időben zajlott, érezni lehetett a hideg, csípős, északi befújásokat.

Vészmadár és legénysége az utolsó futamig tartotta fölényes első helyét, de az végső futamban történt 180 fokos szélforduló miatt – 1 ponttal ugyan, de – lemaradtak az Európa Kupa bajnoki címéről. Így a gyönyörű második helyezéssel – és a legszebb 30-as cirkáló különdíjával – térhettek haza, valamint a megnyugtató, jóleső érzéssel, hogy igazi méltósággal ünnepelték meg e csodás hajó 100. születésnapját. A bajnokságot a Martin Klinga vezette Malin nyerte meg, a Jómadár a 15. lett.

Kertész Réka


 

Schärenkreuzer a weben

Magyar Harmincas Cirkáló Osztály: http://www.harmincascirkalo.hu/sailing/index.php

Negyvenes Cirkáló Osztályszövetség: http://www.40escirkalo.tvn.hu

Ötvenes cirkáló: http://www.epigramma.hu/50es/

Hazai cirkáló képek: http://www.sailing.hu/galeriak/hajo_magazin_keptar

Svenska Skärgårdskryssare Förbundet: http://www.sskf.se/

Skerry Cruisers of North America: http://www.squareskerryyachts.net/

Internationale Vereinigung der 30m2 Schärenkreuzer Klasse: http://www.30sk.com/

Classic Yachts: http://www.classicyacht.info/


 

Versenyek klasszikus hajóosztályoknak

Les Voiles de Saint-Tropez

Antigua Classic Yacht Regatta

St. Martin Classic Regatta

Museum of Yachting Classic Yacht Regatta

British Classic Yacht Club Regatta

Rolex Veteran Boat Rally

Tabu Oldtimer Kupa


Kapcsolódó cikkek