Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – Már a neve is egy élmény

Szerző: Buday Dénes
Dátum: 2019. május 10.
Címkék: , ,
Rovat:
Megszokásból jövünk, megyünk a tesztautókért, ez egy ilyen szakma, de valahogy, ha Alfáról van szó, akkor kicsit másképp érzünk. Már a tesztnaplóba való időpont feljegyzése is mosolyt csal arcunkra, de jelen esetben soha el nem múló időnek tűnt az a pár hét, mire beleülhettem a piac egyik legerősebb SUV-modelljébe.

A „felkészülési időszakban” minden gyári anyagot végigolvastam, hogy száz százalékban felkészült legyek egy ilyen modellre. Mivel is kezdődhetne az ismertető, mint legekkel. A Ferrari technológiai és fejlesztési szakértelmére támaszkodva megépített teljesen alumínium szerkezetű, 2,9 literes, V6-os biturbó benzinmotorral az Alfa Romeo szabadidőautója 7 perc 51,7 másodperc alatt teljesítette a Nordschleife 20 832 méteres körét. Így az olasz megszerezte a „világ leggyorsabb szabadidőautója” címet. Ez szinte már természetes is volt a modelltől, hiszen a másik „leg” az pont a Stelvio képességeiről szól, amelyek hozzásegítik, hogy szegmense kiemelkedő menetdinamikájú modellje lehessen.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Kerékjárat-szélesítés, hatalmas, 20 colos kerekek, diffúzor és négy dübörgő kipufogó – valami egészen egyedit alkottak az Alfánál (A szerző felvételei)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

50–50 százalékos súlyelosztás és tökéletes arányok jellemzik, a Misano kék szín zseniális választás hozzá

Az 1830 kilogramm menetkész tömegű SUV motorja az egy lóerejére jutó 3,6 kilogrammal méretosztálya legjobb teljesítmény/tömegarányú gépkocsija, ugyanakkor a literenkénti 176 lóereje a kategóriája legkedvezőbb fajlagos teljesítményű modelljévé teszi. Eme adatok alapján nem csoda, bizseregve vártam, hogy szabadon vihessem. De előtte van még egy pár rémisztő adat tőle, amit lassan-lassan emészteni kell, mert a legek nem értek véget. Az óránként 283 kilométeres végsebességű SUV nulláról százra 3,8 másodperc alatt gyorsul, így a testes olasz kategóriarekordot állított fel és megszerezte a „világ leggyorsabb szabadidőautója” címet.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Aktív légterelő elöl és a Bi-Xenon fényszóró LED-es nappali fénnyel a szériafelszereltség része

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A 90 fokos hengerszöggel rendelkező V6-os aggregát Ferrari-származék, 510 lóerejével egészen elképesztő, durva ütemet diktál

A V6-os biturbo 6500-as fordulatszámon jelentkező 510 lóerejét és a 2500–5000 percenkénti fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló 600 newtonméteres maximális forgatónyomatékát a legerősebb Stelvio egy maguk által fejlesztett, aktív nyomatékvektor-szabályozással kombinált Q4 nevű összkerékhajtás-rendszeren keresztül szabadítja az utakra. A rekorderben természetesen megtalálható a szintén saját fejlesztésű futóműszabályozó is, amely az elektronikus menetdinamika rendszereken keresztül minden helyzetben a lehető legjobb vezethetőséget biztosítja.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Piros indítógombot kapott a Quadrifoglio, a hatalmas váltófülek nem fordulnak együtt a kormánnyal

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Extrafelszerelés a kagylóülés, ami ajánlott bele, a combtámaszt kivéve manuálisan állítható és a fűtési funkcióról is le kell mondanunk

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Rugózása kemény, de elfogadható, még Race-állásban sem rázza ki „annyira” a lelkünket. Fogyasztása normál ingázás közben 13 liter körül alakul és bő tíz literrel több, ha kihasználjuk lehetőségeit

Az Alfáktól megszokott DNA-kapcsolóval válthatunk az üzemmódok között, amely jelen esetben kiegészül egy Race-móddal, ami tulajdonképpen a nevével el is árulja, hová való ez a lehetőség. Itt egy mozdulattal kiiktatjuk a menetstabilizálót, ércesebb hangra vált a kipufogórendszer és növekszik a teljesítmény a versenypályákon használva. Ebben az állásban sokat megenged, az érzékeny gázpedál finom korrekciókat igényel, súlyából adódóan érezni, hogy az elengedett hatás alatt a Q4-es rendszer tartja az aszfaltcsíkon, hangja ebben a helyzetben ideális, egyben mennyei, de tényleg csak itt. Utcán a hangja már-már tolakodó lehet a külvilágnak, kétutcányira hallani, ha jövünk, ráadásul a kikapcsolt menetstabilizáló mellett a ráfutásos ütközésgátló is inaktív, így ha határt tudunk szabni vágyainknak, inkább a Dynamic-módot válasszuk. Ahol a Natural-álláshoz képest jobb gázreakciót, gyorsabb váltást, de ugyanolyan sportos és keményebb felfüggesztés-beállítást biztosít. Kezelhetősége mindvégig stabil marad, irányíthatósága precíz, olyannyira, hogy a kormány holtjátéka szinte nulla, így minimális korrekciókkal is irányíthatjuk. De ugyanilyen pontos reakciót nyújt integrált fékrendszere is, a pedál lenyomásával azonnali visszajelzés érkezik, komoly hatások mellett.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Tagadhatatlan alfás felnik pöffeszkednek rajta, a 20 colos kerekeken elöl 255/45, míg hátul 285/40-es Pirelli gumik feszülnek

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Nagyon vagány benne a Sparco versenyülés, de kell is bele, cikcakkos útmentén nagyon jól tartanak, meg amúgy is jól illik ebbe a környezetbe

Az 50–50 százalékos súlyelosztása is egyik fontos jellemzője, amely a különböző anyagok speciális felhasználásának eredménye. A vázszerkezet nagy szakítószilárdságú acélból, a felfüggesztés, az ajtók, a kerékívek, a motorháztető, a hátsó ajtó, az első és hátsó spoilerek és a motor alumíniumból, a kardántengely szénszálas anyagból készült. A hengerlekapcsolási funkciónak köszönhetően akár spórolhatunk is, ha A-állásba helyezzük a DNA-kapcsolót, akkor a Start/Stop-rendszer is üzemképes állapotba kerül, de azért a 9 literes gyári fogyasztástól még akkor is nagyon-nagyon messze járunk.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A menetdinamikai kapcsoló Race-állásban kiiktatja a menetstabilizálót, nyitja a szelepeket a kipufogóban és átengedi nekünk mind az 510 lóerő használatát

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A Quadrifoglio-jelzés már 1923 óta az Alfa Romeo legizgalmasabb modelljeinek emblémája, a Stelvio is büszkén viseli, hiszen rekordokkal kezdte szereplését

Hagyjuk is meg ezt a területet a zöld rendszámos autóknak, de ott a tudat, hogy ezt is tudja, ám azt is, hogy a 8 fokozatú automata sebességváltója Race-üzemmódban mindössze 150 ezred másodperc alatt vált fokozatot, melyet akár a középkonzolon található sebességváltóval vagy a kormánykerékre szerelt alumínium váltófülek segítségével is pakolhatjuk és micsoda mély hangok kíséretében.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A felfüggesztés, az ajtók, a kerékívek, a motorháztető, a hátsó ajtó, az első és hátsó spoilerek és a motor alumíniumból, a kardántengely szénszálas anyagból készült

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A csomagtartó 525 literes, ami ebben a kategóriában átlagosnak mondható, de ebben a Stelvióban nem ez az adat a mérvadó

A száraz adatok mellett fontosabb jelenség is egyben a Stelvio. Már alapból arányai erőt és dinamizmust fejeznek ki, kompakt méretekbe sűrítve. A V6-os modell pár centiméterrel minden irányban nagyobb az alapmodellnél, de ennél látványosabbak fekete, 20 colos felnikre húzott, elöl 255/45, míg hátul 285/40-es Pirelli P Zero gumijai, melyek a széles nyomtáv érdekében szinte kitüremkednek a kaszniból. A tipikus alfás felnik mögött sárga féknyergek uralkodnak, míg a karosszéria króm díszítő elemeit feketére cserélték, már mondani sem kell, hogy a kék fényezéssel összhangban kellően látványos még hangtalan állapotban is. Hátul a négy hatalmas méretű kipufogó közt a diffúzor, míg elöl az aktív légterelő van hatással a versenyautós dinamikára. Ha valaki esetleg nem ismerné fel a részleteket, akkor annak a háromszög táblácskába rajzolt zöld lóhere mindenképpen jelent valamit, bár érdekes megközelítés lehet ez is, a laikus ember számár pont ez lehet megtévesztő. Egyik belvárosi parkolás végeztével az utca embere pont erről a zöld virágocskáról gondolta, hogy valami környezettudatos masinát lát Alfa-ruhában. Emberünket nem keserítette el magyarázkodásom, hogy modellünk az ökolábnyomunk másik végén táncol, egyszerűen „brutálisan szép ez a masina” szavakkal zárta kicsit csalódott beszélgetésünk végét.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

A kék szín fekete alkatrészekkel tökéletes kombó, az autó összhatása egészében lenyűgöző

Belső hangulatában is versenytempót diktál. A részben alcantara borítású kormánykeréken a piros indítógomb, a karbonbetétek és alumínium pedálok árulkodnak a nem mindennapi modellről. A 1,2 milliós opciós kagylóülések is hozzátartoznak a fílinghez, de borsos ára ellenére ebben az esetben le kell mondanunk az ülésfűtésről, és ha már karbonháttámlákat kapott, akkor elektromos állíthatósággal már nem is akarták terhelni, kivéve a combtámaszt, ami ilyen módon állítható.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

28,4 millió forint az alapára, csak a Sparco karbontámlás sportülések és a metálfény 1,5 milliót dobnak hozzá

A márka legsportosabb modelljei mind viselték a Quadrifoglio-emblémát és ez alól a Stelvio sem lett kivétel, pont ezért úgy tervezték, hogy kategóriája legjobbja legyen, valóban kitűnjön kiváló teljesítményével, menetdinamikájával, de nem utolsó sorban már-már rémisztően erőteljes hangjával.

Kapcsolódó cikkek:


Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Executive Edition – Rendhagyó
2019. július 5.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Executive Edition – Rendhagyó

A Hyundai legnagyobb SUV-modelljével meglépte azt a formai egyediséget, amit előzőleg a legkisebbikével, a Konával mutatott be. Úgy gondoltuk, egy városi vagánynak kell formailag egy ilyen erős jellem, tévedtünk, a Santa Fe modellnek is nagyon jól áll ez a dizájn, de legfőképp a kettős fényszóró megoldás.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 – Júniusban már 100 éve….
2019. június 21.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 – Júniusban már 100 éve….

Száz éve már, hogy 1919 júniusában debütált Párizsban a Citroën legelső modellje, a Type A. Eme autó tiszteletére egy nagyszabású rendezvény keretében a francia fővárosban 100 modellt állítottak ki, köztük volt a márka új reménysége, a C5 Aircross is.