Balatoni zöldregatta


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elektromos hajók nagy augusztusi seregszemléje ráirányítja a figyelmet az egyre modernebb és nagyobb teljesítményű e-hajókra, melyeket több magyar gyártó is kínál.

Egyre nő az elektromos hajók száma a Balatonon, és folyamatosan emelkedik a résztvevőké is a Zöldszalag Regattán, a balatoni elektromos hajósok nagy tájékozódási versenyén. 2021. augusztus 7-én délben immáron tizedik alkalommal startol el a mezőny a szervezők, a Balatonfői Yacht Club főhadiszállásától, a balatonkenesei kikötő előtti vízterületről. A küzdelem a Balaton keleti medencéjében, a Balatonkenese–Siófok–Balatonfüred által határolt vízfelületen zajlik. A pályán a rendezők tíz úti pontot jelölnek ki, ezek érintésével gyűjthetnek pontokat az indulók. A helyszínen akár még a verseny napján is lehet nevezni.

e-hajók, Zöldszalag Regatta

Az indulás napján, augusztus 7-én is lehet még nevezni a versenyre (Fotó: zoldregatta.hu)

Hosszúság- és teljesítménykategóriák

A hajókat hosszuk és akkumulátor-teljesítményük alapján sorolják egy-egy kategóriába. Ennek feltétele, hogy a hajó vagy lajstromozva legyen, vagy már legalább három elkészült példány legyen belőle, melyek civil felhasználók tulajdonában vannak. Az első kategória 7 méter hosszig terjed, ezen belül még a 14,4 kWh alatti, illetve feletti teljesítmény jelent külön kategóriát. A második hosszúsági kategóriába a 7–8,5 méter, a harmadikba a 8,5–10 méter közötti hajók tartoznak. Ez utóbbiban már a 23 kWh alatti és feletti teljesítmények jelentik az alkategóriákat. A negyediket a 10–12 méter hosszú hajók alkotják.

A csillagtúra jellegű futam egyszerre teszi próbára a csapatok navigációs készségét, valamint a hajók akkumulátorát és hajtásláncát. A versenyzők a rendezőktől nyomtatott vagy elektronikus térképet kapnak, amelyen az egyes útpontokat bejelölték. A hajósok használhatják a siófoki elektromos töltőállomást, de az akkutöltés ideje beleszámít a rendelkezésükre álló versenyidőbe. Eredményt abszolút versenyben, és az egyes kategóriákban külön is hirdetnek. Emellett a hajógyártók az általuk készített hajók legjobbjait is jutalmazhatják.

e-hajók, Zöldszalag Regatta

Az e-hajó az elektromobilitás egyre jelentősebb szereplője (Fotó: ehajocenter.hu)

E-hajók – elérhetőbb árakon

E rendezvény nem csak, sőt talán nem is elsősorban a verseny miatt érdekes. Mert amellett, hogy a zöldregatta egyben a magyar e-hajópark látványos seregszemléje, ráirányítja a figyelmet arra, hogy az elektromobilitás szereplői már Magyarországon sem csupán az elektromos autók és buszok. Melléjük felsorakoznak az elektromos hajók is! Idehaza is egyre népszerűbbek e környezetbarát vízi járművek, már csak azért is, mert viharos gyorsasággal fejlődik az elektromos technológia, s egyre korszerűbb és nagyobb teljesítményű hajók jelennek meg a piacon, egyre elérhetőbb – egy réteg számára már megfizethető áron. Méretétől, felépítményétől, teljesítményétől függően egy hajó akár már egy elektromos autó áráért megvásárolható, 20 és 100 millió forint között igen széles a választék. Örvendetes, hogy több magyar gyártó is verseng a vásárlók kegyeiért, sőt megjelent a világ első, magyar fejlesztésű elektromos jetskije is.

e-hajók, Zöldszalag Regatta

Környezetkímélő hajózás – szabályosan (Fotó: zoldregatta.hu)

A jogszabályok és az azokkal visszaélők

Az egyre fejlettebb elektromos hajóknak igazán azok örülhetnek, akik legálisan szeretnének hajózni a Balaton, a Velencei-tó, a Fertő-tó, a Tisza-tó felületén, de ezt számukra jogszabály nehezíti meg. Pontosan a 2000. évi XLII. törvény a víziközlekedésről.

Környezetvédelmi okokból, és a fürdőzők nyugalma érdekében e tavakon tilos belsőégésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni. Ez alól csak a hatósági járművek, a sportegyesületi célokat szolgáló kísérőmotorosok vagy az adott tevékenységhez szükséges egyedi hajózási engedéllyel rendelkező hajók számítanak kivételnek. A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről [30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet] szóló kormányrendelet kivételes helyeken és helyzetekben lehetőséget ad vitorlás hajóknak a segédmotor használatára. Ilyen a kikötők 300 méteres körzete, a tihanyi komp útvonala és a mellette húzódó 300 méter széles vízterület, valamint például a baleseti, a sürgős orvosi ellátást, a segítségnyújtást igénylő helyzet. Teljes szélcsendben, viharjelzéskor a legközelebbi kikötőig szabad a vitorlásoknak benzines motort használni.

Akik jó ismerői a Balatonnak, tudják, hogy a tavon ma is szép számmal akadnak, akik a tilalom ellenére közlekednek benzinmotoros hajóval, vízimentőknek adva ki magukat. Mások vízitaxis engedéllyel használják magáncélra benzines járművüket. Számukra is megoldást kínálhat egy e-hajó, mellyel nem kell tartaniuk a lebukástól, és a környezetet sem szennyezik a jövőben.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 17.

Az Élet kulturális Menete

Színházi előadás, kiállítás és egy történelmi kötet révén is lehet emlékezni a holokauszt 80. évfordulójára. 

2024. május 10.

Ferihegy – Újabb útirányok és rekordok

Már 130-nál is több városba repülhetünk el közvetlenül Budapestről, 2025-ben pedig talán Észak-Amerika néhány metropoliszába is újra eljuthatunk.