Ferihegyi meglepetések Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ferihegyről szóló legutóbbi írásunkban arról számolhattunk be, hogy 2021 nyarától már egyre több országba és nyaralóhelyre repülhetünk a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Ezúttal arról írunk, milyen újdonságok várnak ránk, ha megérkezünk a reptérre, milyen fejlesztések tehetik könnyebbé, kényelmesebbé utazásunkat, már felszállás előtt.

Mert amióta nem jártunk Ferihegyen, sok változás történt. És legtöbbünk, bizony jó esetben is, már legalább másfél éve nem repült. A koronavírus-járvány igencsak megnehezítette, sőt veszélyessé tette az utazást. Előbb a feltételek váltak nehezebbé, idővel pedig az országhatárok is lezárultak. A repülőteret üzemeltető Budapest Airport 2019 után, minden idők legnagyobb utasforgalmát követően, 2020-ban minden idők egyik legkisebb forgalmát volt kénytelen elkönyvelni. Tavaly a forgalom 95–99(!) százalékkal esett vissza az előző évihez képest. Ez mindössze egyetlen előnnyel járt: előbbre lehetett hozni azokat a tervezett fejlesztéseket, amelyek megvalósítása különben az utasok számára kényelmetlenséget jelentett volna. Utazók híján viszont nem volt akadálya a beruházások gyors megvalósításának – 167 millió euróból. Jó részével az utasok is találkozhatnak, egy részük pedig az áruszállítás modernizálása érdekében történt.

Ferihegy

Kétsávos körforgalom vezet a parkolókhoz és a 2. Terminálhoz (Fotó: Budapest Airport)

Ha autóval érkezünk a repülőtér 2. Termináljához, már az odavezető út utolsó métereinél meglepetés ér minket, ezért ne rutinból vezessünk: kétsávos körforgalommal találkozhatunk. Megújultak a parkolóktól a terminálig vezető gyalogutak is, együtt a prémium parkolóval.

Ahogy belépünk a terminálépület utasfelvételi csarnokaiba, máris feltűnhet, hogy újak a járatinformációs kijelzők: tűéles, 4K felbontású digitális, extraszéles táblákról olvashatjuk le az induláshoz szükséges tudnivalókat. Többek között azt is, hogy mennyi időt kell várakoznunk az utasbiztonsági ellenőrzésnél, és hogy induló repülőnk kapujáig hány perc sétára van szükségünk. A 2A Terminál csarnoka új padlóburkolatot is kapott. A terminálokon már automata útlevél-ellenőrző kapuk is állnak, s aki ügyes, annak a csomagfeladásért sem kell sorban állni. Önkiszolgáló poggyászcímke-nyomtató automaták segítségével köthetünk szalagot a csomagfülekre, és önállóan tehetjük fel bőröndünket a szalagra.  E rendszerek további előnye, hogy a jövőben ilyen automaták akár a repülőtéren kívül, például Budapest belvárosában is elhelyezhetők.

Ferihegy

15 perc várakozási időn belül átvilágítják kézicsomagjainkat (Fotó: Budapest Airport)

Már tavaly nyárra elkészült a 2B Terminálon két újabb biztonsági ellenőrző folyosó: így az A oldalon 8, a B-n 10 található, s ha szükséges, elvileg az A oldalon még újabb kettőt ki lehet alakítani. Valószínűleg idén még a legforgalmasabb időszakokban sem kell valamennyit megnyitni, de jó tudni, hogy eltűnnek a kígyózó sorok a kézicsomag-átvilágításhoz, és vége az elviselhetetlennek tűnő várakozási időnek. A számítások szerint az ellenőrzéshez ezentúl 15 percen belül sorra kerülhetünk. Jó hír, hogy a fejlettebb átvilágító rendszernek köszönhetően már nem kell kivennünk kézipoggyászunkból elektronikai eszközeinket, így laptopunk, tabletünk, mobilunk benne maradhat.

Ferihegy

Kész az 1-es utasmóló is (Fotó: Budapest Aiport)

Felépült a B oldali utasmóló, és a 2A Terminálhoz kapcsolódó 1-es móló is. A 11 500 négyzetméteres, 5,2 méter magas, egyszintes épület 8 gyalogos beszállítókapuja közvetlenül nyílik a repülőgép-állóhelyekre. 6 kaputól pedig buszokkal szállíthatják az utazókat azokhoz a gépekhez, amelyek az épülettől távolabb állnak. A hatalmas váróteremben egyszerre akár ötezer utas számára is van hely. 2500 ülőhely várja őket, emellett 580 USB-csatlakozó révén tölteni is lehet a mobilokat, laptopokat. Üzletek is helyet kaptak az új épületben, megnyitásukra azonban hónapokat kellett várni, amíg végre nagyobb számban is megjelenhettek az utazók. Mozgólépcsők, liftek segítik a közlekedést, és kulturált mosdóblokkok, ivókutak is a kényelmes várakozást szolgálják.

A látható fejlesztések mellett akadtak az utazók számára láthatatlanok is: a SkyCourt utasforgalmi területei alatt kiépítették a külső poggyászosztályozó csarnokot, vele együtt pedig a teljesen új, gyorsabbá váló rendszert, modern berendezésekkel, melyek révén jelentősen megnőtt a kapacitás.

Folyamatosan újították fel a gurulóutakat is. A Budapest Airport tájékoztatása szerint a 2021 őszéig tartó újabb munkafolyamatok során megújul a P1–P3, L, R és a Q jelű gurulóút.

Az elmúlt időszakban csaknem száz földi kiszolgáló jármű és menedzserautót váltottak ki hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású modellekkel, több tucat e-töltőt is telepítettek.

Ferihegy

2021 nyarán a 2019-es, hasonló időszakban mért forgalom felére lehet számítani (Fotó: Budapest Airport)

A felújítási tervek nagy részével végeztek Ferihegyen, még előbb is, mint tervezték – fogalmazott az AIRportal.hu-nak adott tavaszi, átfogó interjújában Chris Dinsdale, akit 2021 márciusában neveztek ki a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatójának. Mint mondta, a cég felkészült az újraindult forgalom kezelésére, de reálisan 2021 júliusában és augusztusában csak a 2019-es, hasonló időszakban mért forgalom felére lehet számítani. Ha viszont a következő években tartósan fellendül, 2025-ben megkezdődhet egy új, 3. terminálépület kivitelezése. Addig is újranyithat az 1. Terminál, melyhez hozzáépíthetnek egy új mólót. Ha nincs járvány, akkor az egykoron még egyetlennek számító 1. Terminált már idén megnyitották volna.

A pandémia előtt az utasoknak sok kényelmetlenséget okozott a parkolás a 2. Terminál előtti parkoló megszüntetése miatt.  Egy parkolóház megépítése is része annak a hosszútávú repülőtér-fejlesztési tervnek, amelyen a Budapest Airport a kormányzattal közösen dolgozik – említette meg interjújában az új vezérigazgató. Ám az a korábbi elképzelésekkel ellentétben más helyszínen kapna helyet, és a most elkerített területen, a korábbi parkoló helyén egy multifunkcionális csomópontot alakítanak ki, melyet könnyen meg lehet majd közelíteni busszal, minibusszal, taxival. E központ mellé épülne meg a régóta várt reptéri vasútállomás.




Kapcsolódó cikkek

2021. június 30.

Felszálló ágban Ferihegy

Egyre több országba és nyaralóhelyre repülhetünk 2021 nyarán Ferihegyről, a koronavírus-járvány visszaszorulását követően.